Щоб працювати з центеніалами, треба професійно зростати!

11 лютого 2019 року у Новояворівському міському краєзнавчому музеї проведено Учительські студії для слухачів школи професійного зростання учителів зарубіжної літератури.

Трибуна методиста методичного кабінету Оксани Майхер на цей раз була представлена завжди актуальною темою – темою професійного розвитку вчителя. Адже і молоді, і досвідчені педагоги впродовж усього періоду своєї фахової діяльності мають необхідність зростати професійно.

Тому слушними були практичні поради методиста про сутність самоосвіти, її місце у системі методичної роботи, шляхи власного саморозвитку, спрямовування педагогів до методичних джерел, серед яких: посібники, журнали, фахова література, їх електронний формат, обмін інформацією.

Сильним мотиватором для кожного став колективний перегляд номерів фахового журналу  «Всесвітня література в школах України» (№9-12, 2018), де друкують свої надбання учителі зарубіжної літератури району. Зокрема, на щпальтах вересневого номера журналу надруковано конспект уроку Оксани Кодан, учителя Наконечнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів, «Джерело мудрості і натхнення» (урок за темою «Священні книги людства»); у 10 номері поміщено конспект підсумкового уроку з теми «Байка у світовій літературі» учителя опорного закладу «Івано-Франківська ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Івана Франка» Оксани Кучми; листопадовий номер прикметний друком конспекту уроку учителя Віжомлянського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Івана Севери – ДНЗ» Лесі Павелко «Авторські спостереження за світом природи. Утвердження любові до всього живого» (за оповіданням Е. Сетона-Томпсона «Снап»); у №12 номері надрукована робота (конкурс «Літературний БезВіз»: з книжкою після уроків) учителя Яворівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Тетяни Грицан «Шекспіру в ХХІ століття «Бути чи не бути»?». Окрім цього, у рубриці «Методика, пошук, досвід» науково-методичного журналу «Всесвітня література в школах України»  (№9-11, 2018) друкуються методичні матеріали, «Компетентнісно орієнтовані завдання для оцінювання якості знань учнів у процесі викладання зарубіжної літератури. 9 клас», укладені членами літературного клубу «Творчість».

 Маємо сподівання, що практика популяризації власного досвіду у спосіб друку матеріалів у всеукраїнських фахових виданнях буде продовжуватися. Тож прилучайтеся, шановні слухачі школи професійного зростання!

Підвищенню фахового рівня учасників заняття також сприяв тренінг, проведений методистом методичного кабінету, яка відповідає за психологічну службу району, Оленою Стадник «Діти «цифрового покоління»… Як педагогу порозумітися з ними або чому треба вчитися і змінюватися все життя?».

З учасниками проаналізовано особливості сучасних учнів і вчителів, моделі навчання і спілкування, зосереджено увагу на проблемних моментах, пов’язаних з нездатністю дітей покоління Z тривалий час утримувати увагу, з їхнім емоційним, образним сприйняттям інформації (кліповість мислення), свідомим ігноруванням етапів навчання, спрямованих на закріплення та повторення матеріалу, швидкістю опрацювання величезного обсягу інформації одночасно та незавершеністю більшості справ через те, що не цікаво або не комфортно тощо…

То що ж робити учителю, як трансформувати методи і прийоми роботи, аби відповідати запитам центеніалів (дітей «цифрового покоління»)? Відповідь одна – бути в ритмі сучасного життя, швидко реагувати на зміни й виклики сьогодення, співпрацювати з учнями, крокувати разом, поруч з ними, даючи можливість обирати їм, а не робити вибір за них.

Нова модель навчання – діалог, що призводить до пізнання!

Олена Стадник також провела з учителями інтерактивні вправи «Дерево очікувань», «Фішбоун», «Сенкан», прийом «Портрет», складання реклами художнього твору, асоціативну гру з метофоричними картами, кінезіологічні вправи. Запропоновані конкретні прийоми роботи учасники семінару-тренінгу зможуть одразу застосувати на практиці, звісно, доповнивши та урізноманітнивши їх.

Методист Оксана Майхер доповнила практичний компонент заняття матеріалами про тексти «нової природи» – складне текстове утворення, у якому поєднуються вербальні та невербальні елементи (за презентацією Богосвятської А-М.І.). Оскільки сучасні діти – це і новий тип читача, тому і тексти, які вони читають інші: кніглі (роман-постер – повний тест твору, розгорнутий на одному аркуші у вигляді ілюстрації чи візерунка), хмарки слів, мудборди (дошка настрою), фліпбеки (книги-гортайки), «живі книги» (книги-розкладачки), лепбуки, п’ятибуки, тревелбуки, віршокартинки, листівки, альбоми комікси, плакати тощо.  Отже, сучасний учитель літератури має можливість і повинен використовувати широкий діапазон мультимодальних текстів, аби формувати літературні компетентності молодих громадян.

Шановні колеги! Професійний розвиток педагога – довготерміновий процес: самооцінка — бажання змін — опрацювання фахової літератури, відвідування методичних заходів, тренінгів, вивчення нових курсів — робота над собою — змінююсь сам — змінюю свою професійну діяльність. На цьому шляху добрим педагогічним дорадником виступає методична служба, що систематично надає можливості отримати досвід для зростання у професії. Та чи стануть отримані теоретичні й практичні знання Вашим власним надбанням, залежить лише від Вас, від Вашої активної позиції та відповідальності.

Висловлюємо щиру вдячність директору Новояворівського міського краєзнавчого музею Лесі Більській за наданий майданчик для проведення заходу, взаєморозуміння і надіємося на подальшу співпрацю!

 

Оксана Майхер, методист методичного кабінету