Програма підвищення кваліфікації вчителів освітньої галузі «Мистецтво» закладів загальної середньої освіти «Педагогічні умови створення культуротворчого освітнього середовища засобами мистецтва»

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

 

Кафедра життєвих компетентностей

 

 

Програма

підвищення кваліфікації вчителів освітньої галузі «Мистецтво» закладів загальної середньої освіти

«Педагогічні умови створення культуротворчого освітнього середовища засобами мистецтва»

 

 

Програма підвищення кваліфікації розглянута і рекомендована

до затвердження на засіданні кафедри гуманітарної освіти

 

 

(протокол   № 2 від 19.02. 2020 )

 

Завідувач кафедри                                                             О. Шиян

 

 

Програма підвищення кваліфікації затверджена вченою радою

(протокол № 2 від  19 лютого  2020 р.)

Голова вченої ради                                                    І.Танчин

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

 

Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів початкових класів «Педагогічні умови створення культуротворчого освітнього середовища засобами мистецтва»

 

Упорядник: Дверій Роман Євстахійович,  старший викладач кафедри життєвих компетентностей.

Розробник: Станько Богдан Миронович, методист методичного кабінету відділу освіти Яворівської районної державної адміністрації, за сумісництвом – учитель музичного мистецтва та мистецтва, освіта вища, кваліфікаційна  категорія «спеціаліст вищої категорії».

 

 

Профіль програми

підвищення кваліфікації вчителів освітньої галузі «Мистецтво» закладів загальної середньої освіти відповідно до вимог Концепції «Нова українська школа»

                                    (очна форма навчання)

Суб’єкт підвищення кваліфікації. Комунальний заклад  Львівської обласної ради «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти.

Нормативно-правова база: Конституція України, Закони України „Про освіту”,„Про загальну середню освіту”, „Про дошкільну освіту”, „Про позашкільну освіту”, „Про інноваційну діяльність”, „Про професійний розвиток працівника”.

  • Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1392.
  • Наказ Міністерства освіти і науки України від 19.01.2016 року № 34 „Про документи про підвищення кваліфікації”.
  • Наказ Міністерства освіти і науки України від 15.01.2018 року № 34 „Про деякі організаційні питання щодо підготовки педагогічних працівників для роботи в умовах Нової української школи”.
  • Наказ Міністерства освіти і науки України від від 15.01.2018 р. № 36 „Про затвердження Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти».
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників».
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 року №1133 «Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників».
  • Програма “Мистецтво 5-9 класи”(авт. Л. Масол та ін.) (оновлена) затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 №804.
  • Програма “Мистецтво 10-11 клас. Рівень стандарту” (авт. Аристова Л.С. , Гайдамака О.В. та ін.).

 

Мета: науково-методичний супровід професійного розвитку   вчителів освітньої галузі «Мистецтво» у їх  підготовці до роботи в умовах розбудови нової української школи відповідно до запитів громадянського суспільства, установ і закладів освіти, освітніх потреб споживачів освітніх послуг.

 

Напрям: розвиток емоційно-почуттєвої сфери учнів, формування їх художньо-образного, асоціативного, критичного мислення. Рефлексія і професійний саморозвиток педагога, зокрема:

  1. 1. Організаційно-методичні стратегії навчання мистецтва в освітньому просторі як засіб для розвитку сенсорної, емоційної та інтелектуальної сфер особистості.
  2. Ознайомлення із сучасними методиками навчання учнів для створення культуротворчого освітнього середовища засобами мистецтва.
  3. 3. Створення сприятливих умов для продукування креативних ідей, реалізації власних творчих потреб у художній діяльності та пізнанні.
  4. Усвідомлення і розуміння формули професійного розвитку як частково визначеної диспозиції педагогів.

 

Обсяг: 30 годин.

 

Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна.

 

Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:

 

  • Розвиток ціннісно-аналітичного мислення учителів мистецьких дисциплін як компонент їхньої мистецтвознавчо-професійної компетентності.
  • Специфіка та особливості предметних мистецьких компетентностей: музичної, образотворчої, хореографічної, театральної, екранної тощо.
  • Розвиток загальнокультурної компетентності, яка реалізується через галузеві компетенції: етнокультурну, полікультурну, культурно-дозвіллєву.
  • Професійно-педагогічна компетентність– обізнаність із новітніми науково обґрунтованими відомостями з педагогіки, психології, методик, інноватики для створення культуротворчого освітнього середовища, що сприяє цілісному індивідуально-особистісному становленню учнів.
  • Мовно-комунікативна компетентність– вміння вислуховувати, відстоювати власну позицію, використовуючи різні прийоми розміркувань, інтерпретації та аргументації.
  • Підприємницька компетентність– вміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя.
  • Інформаційно-цифрова компетентність– здатність отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог програми освітньої галузі «Мистецтво».

 

Місце (місця) надання освітньої послуги: освітні заклади Яворівського району, Львівської області.

 

Очікувані результати навчання:

Знає і розуміє сучасні тенденції розвитку освіти, законодавчі акти, основні механізми функціонування і реалізації компетентнісної парадигми навчання.

 

Вміє організовувати педагогічну діяльність на компетентнісних засадах, реалізувати сучасні програми, використовуючи різноманітні методи, форми, технології.

 

Демонструє готовність до змін, гнучкість, постійний професійний розвиток, рефлексію власної професійної практики. Виявляє навики конструювання сучасного освітнього культуротворчого  середовища.

 

Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат.

 

 

 ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Інтеграційно-мотиваційне заняття

 

Час за робочою навчальною програмою – 2 години

 

Тема 1. Реєстрація учасників (практичне,1 година)

 

Тема 2. Ознайомлення з програмою модуля (  практичне, 1 година)

 

Модуль 1.  Новий зміст освіти, державні стандарти, навчальні програми

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 1.1 Тематична структура програм предметів освітньої галузі «Мистецтво» (лекція , 1 година; практичне , 2 години)

План лекційного заняття

  • Зміст навчання предметів художньо-естетичного циклу. Зміни в оновленій програмі «Мистецтво».

 План практичного  заняття

  • Пошуки творчого підходу вчителя до змісту та технологій навчання, поурочного розподілу мистецького матеріалу.

 

Тема 1.2. Академічна доброчесність: нова академічна культура (лекція , 1 година; практичне , 2 години)

План лекційного заняття

1.2.1. Витоки сучасної академічної доброчесності. Академічна доброчесність: чесність, довіра, підзвітність, повага, відповідальність, справедливість. Академічна недоброчесність: академічний плагіат, фабрикація, обман, списування, хабарництво. Кодекс честі у навчанні.

План практичного  заняття

1.2.2. Моделювання у групах різноманітних освітньо-педагогічних,   проблемних ситуацій.  Пошук шляхів та алгоритмів вирішення недоброчесних випадків із батьками, учнями, учителями.

 

Модуль 2. Особистісно-зорієнтоване навчання – дієвий ресурс у мистецькій освіті

 

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 2.1. Особистісно зорієнтоване навчання – це взаємний і плідний розвиток особистості педагога та його учнів (лекція, 1 година )

 

 План лекційного заняття

2.1.1. Особистісно зорієнтований освітній процес. Принципи функціонування особистісно-зорієнтованого навчання.

 

Тема 2.2. Інтерактивні технології в особистісно зорієнтованому навчанні. Особистісно-зорієнтоване навчання – інструмент для покращення чистоти інтонування, навиків інтерпретації мистецьких творів (практичне, 2 години).

План практичного  заняття

2.2.1. Моделювання практичних форм, методів та вправ для покращення чистоти інтонування, навиків інтерпретації мистецьких творів.

 

Тема 2.3.   Розвиток критичного мислення в освітньому процесі

(лекція, 1 година; практичне, 2 години).

 

План лекційного заняття

2.3.1. Критичне мислення – одне з основних умінь ХХІ століття (за Британською Радою).

2.3.2. Особливості критичного мислення.

План практичного заняття

2.3.3. Моделювання неординарних ситуацій.

2.3.4. Асоціативний кущ, Сенкан, Діаграма Вена, Таксономія Блума, Fishbone.

 

Модуль 3. Педагогічна практика

Час за робочою навчальною програмою – 8 годин

 

Тема 3.1.  Укладання конспекту уроку із застосуванням інтерактивних технологій

(лекція , 1 година; практичне , 1 година)

 

Тема 3.2. Самоменеджмент учителя

План лекційного заняття

3.2.1. Роль самоменеджменту в особистому розвитку вчителя.

План практичного заняття

3.2.2. Методологічні аспекти функціонування самоменеджменту.

 

Тема 3.3.   Фасилітація як потужний інструмент розвитку групових форм роботи в освітньому середовищі (лекція , 1 година; практичне , 2 година)

 

План лекційного заняття

3.3.1. Теорія та інтерактивні обговорення: Технології фасилітації та їх роль в роботі з малими та великими групами. Принципи, підходи, роль фасилітатора. Світові школи фасилітації. Динаміка групового прийняття рішення. Супервізія як інструмент професійного саморозвитку фасилітатора.

План практичного  заняття

3.3.2. Відпрацювання навичок фасилітатора

 

Тема 3.4. Педагогіка партнерства: співпраця школи, сім’ї та батьківської громади як важливий компонент ефективної діяльності освітнього закладу (лекція , 1 година; практичне , 2 година)

 

План лекційного заняття

3.4.1. Педагогіка співробітництва:необхідність, сутність, практика.

3.4.2. Зміст педагогіки й основні ідеї педагогіки співробітництва.

3.4.3. Основні  складові побудови гуманних відносин із школярами.

 

План практичного заняття

3.4.4. Практичні поради вчителю щодо реалізації педагогіки співробітництва в освітньому процесі.

3.4.5. Розроблення та реалізація навчальних і позакласних соціально-важливих проєктів.

Модуль 4. STEAM-освіта.

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

Тема 4.1.  STEAM – освіта – новий тренд у світі мистецтва. Мистецтво в інтеграції з іншими предметами (лекція , 1 година; практичне, 2 години)

План лекційного заняття

4.1.1. Формування і розвиток розумово-пізнавальних і творчих якостей учнів за допомогою STEAM – освіти.

План практичного заняття

4.1.2. Розвиток критичного мислення, навичок командної роботи, бачення цілісної картини світу засобами STEAM – освіти.

 

Тема 4.2. Розвиток мовленнєвої компетентності як засіб покращення навиків інтерпретації мистецьких творів. Український правопис у новій редакції. Мовне питання в новому законі України «Про освіту» (лекція , 1 година; практичне, 2 години)

План лекційного заняття

  • Реалізація прав людини щодо оволодіння державною мовою. Чому мовний закон важливий?
  • Що змінює закон про мову в освітній галузі?

4.2.3. Особливості використання української мови в навчанні.

4.2.4. Мовленнєва культура – критерій професійної майстерності вчителя.

4.2.5. Причини недостатнього рівня культури мовлення та способи підвищення мовленнєвої культури.

План практичного  заняття 

4.2.6 .Особливості використання української мови в навчанні.

4.2.7. Дискусія. Культура мовлення під час дискусії.

4.2.8. Мова і професія.

4.2.9.  Вправи на редагування типових суржикових конструкцій.

 

Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне, 2 години)

 

 ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Назви тем Кількість годин
Усього Лекції Практичні Семінарські
Інтеграційно-мотиваційне заняття 2   2
Тема 1. Реєстрація учасників. 1
Тема 2. Ознайомлення з програмою модуля, формування очікувань учасників 1
Модуль 1.  Новий зміст освіти, державні стандарти, навчальні програми. 6 2 4  
Тема 1.1 Тематична структура програм предметів освітньої галузі «Мистецтво» 1 2
Тема 1.2. Академічна доброчесність: нова академічна культура 1 2
Модуль 2. Особистісно-зорієнтоване навчання – дієвий ресурс у мистецькій освіті 6

 

2 4  
Тема 2.1. Особистісно зорієнтоване навчання – це взаємний і плідний розвиток особистості педагога та його учнів 1
Тема 2.2. Інтерактивні технології в особистісно зорієнтованому навчанні. Особистісно-зорієнтоване навчання – інструмент для покращення чистоти інтонування, навиків інтерпретації мистецьких творів 2
Тема 2.3. Розвиток критичного мислення в освітньому процесі 1 2
Модуль 3. Педагогічна практика 8 4 4  
Тема 3.1.   Укладання конспекту уроку із застосуванням інтерактивних технологій. 1 1
Тема 3.2.   Самоменеджмент учителя 1
Тема 3.3Фасилітація як потужний інструмент розвитку групових форм роботи в освітньому середовищі 1 2
Тема 3.4. Педагогіка партнерства: співпраця школи, сім’ї та батьківської громади як важливий компонент ефективної діяльності освітнього закладу 1 1
Модуль 4. STEAM-освіта 6 2 4  
Тема 4.1. STEAM – освіта – новий тренд у світі мистецтва. Мистецтво в інтеграції з іншими предметами. 1 2
Тема 4.2. Розвиток мовленнєвої компетентності як засіб покращення навиків інтерпретації мистецьких творів. Український правопис у новій редакції. Мовне питання в новому законі України «Про освіту» 1 2
Вихідне діагностування, презентація добрих практик 2   2
Всього годин: 30 10 20