Нова візуальна культура безпосередньо позначається і на вимогах, які стоять перед педагогічною спільнотою щодо проєктування та практичного використання засобів візуалізації навчального матеріалу.

Нині існує доволі широкий спектр форм та прийомів візуалізації  освітнього процесу. Ознайомити з дидактичними можливостями сучасних засобів візуалізації, інструментами та технологіями їх створення, зберігання та поширення, на конкретних прикладах показати, як вони можуть бути реалізовані в умовах сучасної школи – ось мета, яка реалізовувалась під час онлайн-занять з учителями зарубіжної літератури та педагогічними працівниками освітньої галузі «Мистецтво» 18 та 22 березня 2021 року.

Цікавим і привабливим для покоління дітей-візуалів є методичний прийом КРОССЕНС.

Кроссенс (від англ. cross – перехрестя, sens – смисл) – це візуальний асоціативний ланцюжок, який складається з 9 зображень, кожен з яких пов’язаний з попереднім і наступним зображенням, що в результаті з різних сторін розкриває певне поняття, явище або факт.

Безперечно, найефективніша форма навчання – це навчання через досвід. Тому учасники занять розшифровували візуальні асоціативні головоломки, дізнавалися про переваги кроссенса як форми роботи на різних етапах уроку, навчалися створювати унікальні образи, наповнені сенсом.

Зазначимо, що кольорові образи-портрети митців, твори мистецтва, символи, фотографії завдяки включенню емоційної складової ліпше сприймаються, заразом на одному уроці органічно поєднуються логіка та інтуїція, креативність, уява та розвиток мовлення.

Надзвичайно популярним прийомом візуалізації ключової навчальної інформації є хмарки слів, або хмарки тегів (англ. – word cloud). Привабливий візуальний ефект зображень різної форми, кольору, шрифту фокусує увагу на ключових моментах теми, надає можливість учням самим конструювати знання, допомагає оживити урок.

Щоб дізнатися як використовувати яскраву графіку у вигляді хмар слів на уроках, навчитися власноруч їх генерувати, педагоги розглядали готові хмарки, вичитували їх смислове навантаження, вибирали ключові слова, логічно укладали з них розповідь, знайомилися з можливостями багатофункціонального сервісу Word Art (https://wordart.com), отримали алгоритм дій та приємний досвід відкриття.

Ще один інструмент візуалізації навчального матеріалу, працювати з яким навчалися слухачі курсів-2021, – віртуальна дошка Padlet.

В рамках заняття розглянуто процес створення,  налаштування та наповнення матеріалом віртуальної онлайн-дошки Padlet, надано практичні  поради щодо візуалізації різного типу навчального матеріалу засобами цього вебсервісу.

Як майданчик для обговорення ідей і спільних проєктів, обміну інформацією, розміщення та зберігання авторських розробок створено Padlet-дошку «ART-СТУДІЯ учителів освітньої галузі «Мистецтво» ЗЗСО Яворівської міської ради» https://uk.padlet.com/javoriv/art2021.

 

                                                                  Оксана Майхер, консультант ЦПРПП