Комунальний заклад Львівської обласної ради
ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Кафедра природничо-математичної освіти
Програма підвищення кваліфікації
учителів фізики та астрономії
РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ ТА АСТРОНОМІЇ
Програма підвищення кваліфікації розглянута і рекомендована
до затвердження на засіданні кафедри природничо-математичної освіти
(протокол № від .01.2021 р.)
Завідувач кафедри О. Шаповаловський
Програма підвищення кваліфікації затверджена науково-методичною радою
(протокол №1 від 28 січня 2021 р.)
Голова ради М.Кацюба
І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ
Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів фізики та астрономії «РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ ТА АСТРОНОМІЇ»
Розробник: Романик Галина Володимирівна, консультант Комунальної установи Яворівської міської ради «Центр професійного розвитку педагогічних працівників»
Мета: розвиток інформаційно-цифрової компетентності вчителів фізики та астрономії, що дозволить реалізувати завдання Державного стандарту ;
ознайомлення педагогів з основними сучасними технологіями навчання, тенденціями розвитку наукової думки, методикою навчання фізики, основними закономірностями організації освітнього процесу з фізики і астрономії; сприяння володінню програмним матеріалом з фізики і астрономії, набуття навичок розв’язування задач, проведення фізичного експерименту.
Напрям: забезпечення і підтримка навчання, виховання та розвитку учнів в освітньому середовищі, рефлексія і професійний саморозвиток педагога, зокрема:
– розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій);
– формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей вмінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України “Про освіту”;
– психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку, основи андрагогіки;
– використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку;
– мовленнєва компетентність.
Обсяг: 30 годин.
Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна.
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:
- професійно-педагогічна компетентність– обізнаність із новітніми науково обґрунтованими відомостями з педагогіки, психології, методик, інноватики для створення освітньо-розвивального середовища, що сприяє цілісному індивідуально-особистісному становленню учнів;
- мовно-комунікативна компетентність– вміння вислуховувати, відстоювати власну позицію, використовуючи різні прийоми розміркувань та аргументації;
- психологічно-фасилітативна компетентність– усвідомлення ціннісної значущості фізичного, психічного і морального здоров’я дитини, здатність сприяти творчому становленню школярів та їхній індивідуалізації;
- підприємницька компетентність– вміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя;
- інформаційно-цифрова компетентність– здатність отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного освітнього середовища.
Місце (місця) надання освітньої послуги: Комунальна установа Яворівської міської ради «Центр професійного розвитку педагогічних працівників»
Очікувані результати навчання:
Уміє усвідомлено використовувати в освітньому процесі новітнє лабораторне, демонстраційне, мультимедійне навчальне обладнання, цифрові пристрої.
Володіє основними сучасними технологіями та підходами до організації освітнього процесу з фізики та астрономії, індивідуальними та колективними формами роботи; програмним матеріалом з фізики і астрономії, навичками розв’язування задач, проведення фізичного експерименту.
Демонструє вміння застосовувати новітні методи і технології у освітньому процесі фізики і астрономії.
Формує професійні компетентності через використання напрямків STEM-освіти.
Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат
ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Інтеграційно- мотиваційна сесія.
Час за робочою навчальною програмою – 2 години
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля (практичне, 1 година)
Тема 2. Формування очікувань учасників (практичне, 1 година)
Модуль 1. Урок фізики в змішаних технологіях навчання.
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 1.1. Нетрадиційні форми проведення уроку(лекція, 2 години, практичне,
2 години)
План лекційного заняття
- Змішане навчання фізики: основні моделі, переваги і недоліки.
- Запровадження нового Державного стандарту базової і повної загальної освіти: нові тенденції, підходи, перспективи. Нормативні документи МОН України щодо організації освітнього процесу.
План практичного заняття
1.1.3 Діагностування ступеня розуміння вчителями поняття «змішаного» навчання фізики та особливості його організації в умовах сьогодення” на різних освітніх платформах, який висвітлює специфіку предмета та можливості для подолання труднощів, що виникають саме у вчителів фізики.. Опрацювання в групах створення дистанційного уроку.
1.1.4. Фізичний компонент Державного стандарту базової середньої освіти. Навчальні програми з фізики та астрономії.
Тема 1. 2. Технологія розвитку критичного мислення. Інтегральна освітня технологія (практичне, 2 години)
План практичного заняття
1.2.1. Критичне мислення: ключові характеристики та вправи для його розвитку. (Асоціативний кущ, Сенкан, Діаграма Вена, Таксономія Блума, Fishbone)
Модуль 2. Навчальний фізичний експеримент.
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 2. 1. Формування експериментальних умінь учнів (лекція, 2 години)
План лекційного заняття
2.1.1. Удосконалення експериментальної підготовки учителів
Тема 2. 2. Сучасні віртуальні інтернет- лабораторії (лекція, 2 години, практичне, 2 години) .
План лекційного заняття
2.2.1. Сформувати уявлення про віртуальні лабораторії та їх можливості та перспективи в рамках освітнього процесу.
План практичного заняття
2.2.2. Напрямки віртуального лабораторного практикуму, такі як віртуальні симулятори або тренажери та дистанційні віртуальні лабораторні роботи.
Модуль 3. Цифрові інструменти вивчення природничих дисциплін в школі.
Час за робочою навчальною програмою – 8 годин
Тема 3. 1. Сучасні освітні технології
(лекція, 4 години; практичне, 4 годин)
План лекційного заняття
3.1.1.Засоби формування інформаційно-цифрової компетентності учителів фізики.
План практичного заняття
3.1.1. Робота з віртуальним середовищем Khan Academy, атакож YouTube, Twitter, Skype Classroom.
Модуль 4. STEAM-ОСВІТА – освіта сучасності для професій майбутнього.
Час за робочою навчальною програмою – 6 години
Тема 4. 1. Роль традиційних та новітніх засобів наочності у формуванні сучасного навчального середовища на уроках фізики та астрономії. Використання ІКТ(лекція, 2 години).
План лекційного заняття
4.1.1. Теоретичні та практичні основи STEAM –напрямку в освіті.
Тема 4. 2. Реалізація STEAM–освіти в освітньому процесі з фізики (практичне, 4 години).
План практичного заняття
4.2.1. STEAM в дії-ідеї для проведення STEAM уроку, створення у групах STEAM уроку.
Вихідне діагностування, презентація добрих практик
Час за робочою навчальною програмою – 2 години
Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично: на практичних заняттях, індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної роботи; на лекціях – експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань із теми.
Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотньої інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.
ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ
Назви тем | Кількість годин | |||
Усьо–го | Лек–ції | Прак-тичні | Тре-нінги | |
Інтеграційно-мотиваційне заняття | 2 | 2 | ||
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля | 1 | |||
Тема 2. Формування очікувань учасників | 1 | |||
Модуль 1. Урок фізики в змішаних технологіях навчання. Нормативні документи. | 6 | 2 | 4 | |
Тема 1.1 Нетрадиційні форми проведення уроку. | 2 | 2 | ||
Тема 1.2 Технологія розвитку критичного мислення. Інтегральна освітня технологія. | 2 | |||
Модуль 2. Навчальний фізичний експеримент. | 6
|
4 | 2 | |
Тема 2.1 Формування експериментальних умінь учнів. | 2 | |||
Тема 2.2. Сучасні віртуальні інтернет- лабораторії. | 2 | 2 | ||
Модуль 3. Цифрові інструменти вивчення природничих дисциплін в школі. | 8 | 4 | 4 | |
Тема 3.1. Сучасні освітні технології | 4 | 4 | ||
Модуль 4. STEAM-ОСВІТА – освіта сучасності для професій майбутнього. | 6 | 2 | 4 | |
Тема 4.1 Теоретичні та практичні основи STEAM –напрямку в освіті. | 2 | |||
Тема 4.2. Реалізація STEAM–освіти в освітньому процесі з фізики. | 4 | |||
Вихідне діагностування, презентація добрих практик | 2 | 2 | ||
Всього годин: | 30 | 10 | 16 | 4 |