Програма підвищення кваліфікації  учителів трудового навчання (технологій) «Використання  краєзнавчих промислів як засіб активізації трудової діяльності школярів»

КОМУНАЛЬНИЙ  ЗАКЛАД  ЛЬВІВСЬКОЇ  ОБЛАСНОЇ  РАДИ

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

Кафедра освітньої політики

Програма підвищення кваліфікації 

учителів трудового навчання (технологій)

«Використання  краєзнавчих промислів як засіб активізації трудової діяльності школярів»

  

 

Програма підвищення кваліфікації  розглянута і рекомендована

до затвердження на засіданні кафедри освітньої політики

(протокол № __ від  __.__. 2021 р.)

Завідувач кафедри                                                      О. Шиян

Програма підвищення кваліфікації затверджена науково-методичною  радою

(протокол №1  від  28 березня  2021 р.)

 

Голова ради                                                       Р. Кацюба

 

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

 

Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів трудового навчання (технологій) «Використання  краєзнавчих промислів як засіб активізації трудової діяльності школярів»

 

 

Розробник: Меленчук І.Б., консультант  комунальної установи Яворівської міської ради «ЦПРПП», освіта вища, кваліфікаційна  категорія «спеціаліст вищої категорії», «Старший вчитель».

 

Мета: науково-методичний супровід професійного розвитку   вчителів трудового навчання (технологій) у їх  підготовці до роботи в умовах розбудови нової української школи відповідно до запитів громадянського суспільства, установ і закладів освіти, освітніх потреб споживачів освітніх послуг.

 

Напрям: забезпечення і підтримка навчання, виховання та  розвитку учнів в освітньому середовищі,  рефлексія і професійний саморозвиток педагога, зокрема:

  1. Розвиток уміння розумного та раціонального використання природних ресурсів, проектування та виготовлення виробу, застосовання технології безвідходного виробництва.
  2. Організаційно-методичні стратегії навчання технологій в освітньому просторі як засіб для розвитку моральної, естетичної, фізичної та інтелектуальної сфер особистості.
  3. Популяризація регіональних промислів та народної творчості як дієвого інструменту пізнання світу, розвитку образного мисленням і практичної дії.
  4. Створення сприятливих умов для продукування креативних ідей, реалізації власних творчих потреб у навчально-трудовій діяльності.

Обсяг: 30 годин.

 

Форма (форми) підвищення кваліфікації: онлайн.

 

Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:

 

  • Формування технологічно освіченої особистості, підготовленої до самостійного життя в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства для реалізації творчого потенціалу.
  • Формулювання власних потреб у підвищенні педагогічної майстерності, застосування потрібної інформації для реалізації проєктів.
  • Організація освітнього процесу шляхом ефективного керування ресурсами та інформаційними потоками, визначення навчальних цілей та способів їх досягнення.
  • Креативність (нестандартне мислення, володіння інноваційними методиками, гнучкість та адаптація до змін змісту та умов професійної діяльності).
  • Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя.

 

 

Місце (місця) надання освітньої послуги: заклади загальної середньої освіти Яворівського району

 

Очікувані результати навчання:

Демонструє обізнаність з державними освітніми документами, основними напрямами і перспективами розвитку освіти і педагогічної науки.

 

Вміє організовувати педагогічну діяльність на компетентнісних засадах, реалізувати сучасні програми, використовуючи різноманітні методи, форми, технології.

 

Визначає цілі оволодіння знаннями використання  краєзнавчих промислів.

 

Демонструє володіння інноваційними методиками викладання трудового навчання.

 

Визначає структуру та принципи організації педагогічних освітніх технологій;

 

Визначає напрямки власного професійного саморозвитку.

 

Демонструє готовність до змін, гнучкість, постійний професійний розвиток, рефлексію власної професійної практики. Виявляє навики конструювання сучасного освітнього технологічного  середовища.

 

Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат

 

ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Інтеграційно-мотиваційне заняття

 

Час за робочою навчальною програмою – 2 години

 

Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля (практичне, 1 година)

 

Тема 2. Формування очікувань учасників (  практичне, 1 година)

 

Модуль 1. Трудове навчання і сфери особистості.

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 1.1. Народні промисли Яворівщини (лекція , 1 година; практичне , 1 година)

 

План лекційного заняття

 

1.1.1. Сучасне народне декоративно-прикладне мистецтво Яворівщини.

 

План практичного  заняття

 

1.1. 2. Актуалізація та обговорення народних промислів Яворового краю.

 

Тема 1.2. Розвиток забавкарства на Яворівщині (лекція , 2 година)

 

Тема 1.3. Технологія виготовлення яворівської забавки (практичне , 2 години)

 

План практичного  заняття

 

1.3.1. Машинний і ручний способи виготовлення заготовок для яворівської іграшки.

1.3.2. Різновиди яворівського розпису. Орнамент та кольорогама яворівської забавки.

Модуль 2. Орнаментальне різьблення

 

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 2.1. Яворівська різьба – жанр різьбярського мистецтва (лекція, 2 години )

 

План лекційного заняття

 

2.1.1. Історія виникнення яворівської різьби.

2.1.2. Орнаментальні мотиви яворівської різьби.

2.2.3. Йосип Станько – творець нового художньо-технічного прийому орнаментального різьблення.

2.2.4. Еволюція художньо-стильових особливостей яворівської різьби.

 

Тема 2.2. Технологія декорування дерева різьбленим орнаментом (практичне, 4 години)

 

2.3.1.  Художні особливості традиційних форм різьблення по дереву Яворівщини.

2.3.2. Основні прийоми та технологічний процес яворівського  різьблення.

 

Модуль 3. Вибійка. Лозоплетіння.

 

Час за робочою навчальною програмою – 8 годин

 

Тема 3.1   Вибійка. Техніка та особливості.

(лекція , 1 година; практичне , 1 година)

 

План лекційного заняття

 

3.1.1. Орнаментація вибивних дошок та колір основні фактори у створенні художнього твору.

 

План практичного заняття

 

3.1.2. Найпоширеніші техніки ручного виготовлення вибійчаних тканин.

3.1.3. Геометричний, геометризовано-рослинний та рослинний орнаменти вибійки.

 

Тема 3.2.   Технологія декорування тканини шляхом друку на полотні (практичне, 2 години).

 

План практичного заняття

 

3.2.1.  Техніка ручної вибійки.

3.2.2. Демонстрація технологічного процесу виготовлення вибійчаних тканин.

 

Тема 3.3. Види лозоплетіння. Народне декоративне мистецтво плетіння – художнє явище народного мистецтва.

(лекція , 1 година; практичне , 1 година)

 

План лекційного заняття

 

3.3.1.  Прут і його заготівля для плетіння.

3.3.2. Інструменти і пристосування потрібні для плетіння з лози.

 

План практичного заняття

 

3.3.3.  Види і способи плетіння з лози.

 

Тема 3.4. Технічні прийоми обробки матеріалу для плетіння. Технологічний процес лозоплетіння (практичне, 2 години).

 

3.4.1.  Організаційно-підготовчий та конструкторські етапи виготовлення виробів з лози.

3.4.2. Технологічна послідовність виготовлення виробу з лози.

 

Модуль 4. Яворівська вишивка.

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 4.1. «Яворівка» – мотиви та кольори, техніка вишивання (лекція , 2 години)

План лекційного заняття

4.1.1. Еволюція художньо-образного вирішення яворівської вишивки.

4.1.2. Яворівський гапт: «сосонки», «купочки», «деревця», «клинці», «кривульки»,  «стебнівка».

 

Тема 4.2. Технологія вишивання «Яворівкою» ручним та машинним способом  (практичне , 4 години)

 

План практичного заняття

 

4.2.1. Ручне вишивання. Засвоєння вишивальної техніки і технології швів.

4.2.2. Демонстрація орнаментів та практичне виконання швів «Яворівкою».

4.2.3. Використання комп’ютеризованої швейно-вишивальної машини для виконання яворівської вишивки.

 

Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне , 2 години)

 

 ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Назви тем Кількість годин
Усього Лекції Прак-тичні Семінарсь

кі

Інтеграційно-мотиваційне заняття 2   2  
Тема 1. Реєстрація учасників.     1  
Тема 2. Ознайомлення з програмою модуля, формування очікувань учасників     1  
Модуль 1.  Трудове навчання і сфери особистості. 6 2 4  
Тема 1.1 Народні промисли Яворівщини   1 1  
Тема 1.2. Розвиток забавкарства на Яворівщині.   2    
Тема 1.3. Технологія виготовлення та розпис яворівської забавки.     2  
Модуль 2. Орнаментальне різьблення 6

 

2 4  
Тема 2.1. Яворівська різьба – жанр різьбярського мистецтва.   2    
Тема 2.2. Технологія декорування дерева різьбленим орнаментом.     4  
Модуль 3. Вибійка. Лозоплетіння. 8 2 6  
Тема 3.1. Вибійка. Техніка та особливості.   1 1  
Тема 3.2. Технологія декорування тканини шляхом друку на полотні.     2  
Тема 3.3.  Види лозоплетіння. Народне декоративне мистецтво плетіння – художнє явище народного мистецтва.   1 1  
Тема 3.4. Технічні прийоми обробки матеріалу для плетіння. Технологічний процес лозоплетіння.     2  
Модуль 4. Яворівська вишивка 6 2 4  
Тема 4.1. «Яворівка» – мотиви та кольори, техніка вишивання.   2    
Тема 4.2. Технологія вишивання «Яворівкою» ручним та машинним способом.     4  
Вихідне діагностування, презентація добрих практик 2   2  
Всього годин: 30 8 22