Супервізія в діяльності регіонального супервізора

12 жовтня 2021 року з 10.30 до 13.00 працювали  керівники шкіл  Яворівської міської ради та їх заступники з навчально-виховної роботи на платформі ZOOM із Марією Барною, завідувачкою кабінету координації впровадження НУШ і моніторингу КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», кандидаткою педагогічних наук, доценткою,   провідним і ерудованим фахівцем з проблем організації, планування та здійснення  супервізії.

Об’єктом обговорення було питання проведення супервізійних сесій  у початкових класах закладів загальної середньої освіти нашої громади.

Саме поняття, а тим паче процес підготовки і надання супервізійних послуг, є новими, адже їх  впроваджено у процесі становлення Нової української школи. «Супервізія – це розв’язання професійних проблем, які виникають у роботі з людьми, через обговорення цієї проблеми з обізнаним колегою чи наставником – супервізором», – саме так пояснила модератор проблемного семінару, що проводився з ініціативи директорки комунальної установи Яворівської міської ради «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Ольги Фірчук.

У будь-якій професійній сфері кожен фахівець має розуміти власні проблеми і вміти працювати над ними, а також мати можливість звертатися за професійною підтримкою до своїх колег. Для повного сприйняття будь-якого процесу необхідна присутність, участь іншого професіонала, який не зробить за вас, а лише вміло скоригує той чи інший вид діяльності   і допоможе прийняти важливе рішення, особливо у час освітніх змін. В іншому випадку ми потрапляємо  у замкнуте коло власних проблем, думок і почуттів, що може призвести до нервового зриву, спірних питань  у колективі.

Сьогодні в Україні процес супервізії набуває розвитку як процес професійної підтримки роботи вчителя в умовах Концепції  Нової української школи. Буквальний переклад терміну «супервізія» з англійської мови – «нагляд» – не відповідає повному його змісту. В українській мові найближчим йому у змістовному плані є поняття «наставництво», у значенні «давати поради, навчати чогось, направляти, націлювати, скеровувати, спрямовувати».

Марія Барна наголосила, що яким би професійним не був вчитель, він – насамперед людина, і йому ніколи не завадить допомога та професійна підтримка. Держава подбала про це, адже  є виділені кошти на проведення супервізії супервізорами, спеціально підготовленими КЗ ЛОР «Львівський ОІППО». До речі, у нашій громаді отримали сертифікати за наслідками навчання  шість осіб. Це директорка комунальної установи Яворівської міської ради «ЦПРПП» Ольга Фірчук, консультанти цієї установи Оксана Лазорко, Уляна Глова, Ірина Кондрацька, Галина Романик, фахівець відділу освіти Яворівської міської ради Ольга Копитко. Цьогоріч на проведення супервізії кожна школа має кошти, загальна сума яких складає 68 726 гривень.

Марія Барна ознайомила учасників семінару з основними нормативними документами, що регулюють  питання супервізії, формами і часовими рамками, технологією її проведення. Стосунки супервізора і педагогів, яким надаватимуться такі  послуги,  базуються  на партнерському  підході, спільному  плануванні,  самооцінці  і спостереженні за практикою вчителя, осмисленню практики та окреслення цілей професійного розвитку супервізованого.

Учасники семінару щиро дякували Марії Барні за постійну висококваліфіковану допомогу, безвідмовність у спільному вирішенні будь-яких проблем, які виникають в освітньому процесі, та за злагоджену співпрацю. Досвід Марії Барни є безцінним,  і вона радо передає його педагогам. Принагідно хочемо сказати і популяризувати її сайт http://barna-consult.com, який теж є результативною підтримкою діяльності керівників та педагогів області,  нашої громади зокрема. Також добрими помічниками в роботі є друковані матеріали, які видані пані Марією. Серед  них актуальними у цьому навчальному році є навчальні посібники «Розвиваємо математичну грамотність. Тематичні роботи з математики» для учнів 3 і 4 класів НУШ,  «Видавництво Астон», які допоможуть вчителям формувати у дітей математичні вміння через практичні завдання та вправи, складені авторками на фактах із конкретних життєвих ситуацій, а також  безстресово  підготувати до ДПА своїх випускників-четвертокласників.