Тренінг: «Емоції в навчальному процесі. Погляд вчителя, психолога, духівника»

28 вересня, у переддень вчительського свята, консультанти у КУ ЯМР «Центр професійного розвитку педагогічних працівників Галина Романик та Оксана Ковалик провели тренінг вчителів «Емоції у навчальному процесі. Погляд вчителя, психолога, духівника». У ньому взяли участь 25 вчителів шкіл нашого району.  Спікерами на тренінгу були адміністратор парафії Преображення  м. Яворова Олег Тишкун та  гештальт-терапевт, член Української Спілки психотерапевтів Володимир Чупрін.

Людина, яка не вміє керувати своїми емоціями, є емоційно незрілою. У міру своєї зрілості, кожен із нас повинен навчитися емоційної інтелігентності, тобто здатності без праці стримувати ті чи інші емоції. На жаль, сьогодні ми бачимо протилежну картину: на вулиці, в магазині люди виливають один на одного океан емоцій і почуттів, що накопичилися за день. Багато із них несуть цей «багаж» додому, щоб розділити його вміст порівну між членами сім’ї, що ще є гіршим. Люди забули, що таке стресостійкість, перестали емоційно розвиватися, забули про культуру і, втім, про самих себе. Доросла розвинена особистість повинна знати, як навчитися керувати своїми емоціями, і застосовувати це знання на практиці. Отож консультанти проводили різноманітні вправи, які допомогли зрозуміти присутнім, що таке емоції і, як ними керувати, зокрема в шкільному процесі. Бо від емоційного стану залежить розумова діяльність, і вплив на учнів. Основне завдання тут полягало в тому, щоб зрозуміти та навчитись правильно керувати своїми емоціями, тобто розвинути свій емоційний інтелект.

За допомогою тієї чи іншої емоції можна зрозуміти, що думає людина, як вона ставиться до тієї чи іншої ситуації, що відчуває до інших людей тощо. Якщо людина стане емоційно розумніша, то це дозволить їй навчитися не показувати свій настрій іншим людям, не робити свій внутрішній світ таким прозорим, відкривати тільки ту частину своїх думок, яка допустима в конкретній ситуації. Це сприятиме емоційному та психічному здоров’ю, до завоювання лідерських позицій, до підвищення коефіцієнта мудрості, до успішної реалізації поставлених завдань.

Згодом Олег Тишкун – провів лекцію учителям і зауважив,- що емоції не можуть бути гріхом, бо вони створені Богом. -Якщо не вмієш приймати негативні почуття ‑ ніколи не зможеш пізнати радість і задоволення самим собою.

Якими були би люди, якби вони ніколи не виявляли емоцій, якби могли постійно контролювати їх? Можливо, ми були би схожі на роботів, які реагують на всі ситуації логічно, а не емоційно. Проте Бог створив нас за Своєю подобою, і Його емоції розкриваються у Святому Письмі; тому Він створив нас емоційними істотами. Ми відчуваємо любов, радість, щастя, провину, гнів, розчарування, страх тощо. Деякі емоції приємно відчувати, а деякі – ні. Іноді наші емоції ґрунтуються на істині, а іноді вони «оманливі», оскільки походять від хибних припущень. Наприклад, якщо ми помилково вважаємо, що Бог не контролює обставини нашого життя, то можемо відчувати страх, розпач або гнів, засновані на цьому хибному переконанні. Однак емоції сильні й реальні для того, хто їх відчуває, і вони можуть бути корисним індикатором того, що відбувається в нашому серці. Ми маємо дякувати Богові за нашу здатність відчувати емоції та керувати ними як Його даром. Ключ до управління нашими емоціями – це зростання в нашому житті з Господом. Нам необхідно щодня живити себе біблійними принципами, виявляти бажання зростати в пізнанні Бога й проводити час у роздумах про Його характер. Ми маємо прагнути більше пізнавати про Нього та відкривати своє серце Йому за допомогою молитви. Християнське спілкування – це ще одна важлива складова духовного зростання. Ми прямуємо життєвим шляхом разом з братами і сестрами у Христі та допомагаємо одне одному зростати у вірі, а також в емоційній зрілості, – зазначив отець Олег

Володимира Чупрін незвичайний психолог, він психотерапевт, тренер, консультант “Простору ментального комфорту “АІМ”, викладач курсу “Психологія стосунків” в “Українській академії лідерства” та курсу “Емоційний інтелект” у “Львівській школі керівників бізнесу”, учасник Буковинського навчального проекту з групової психотерапії, слухач Українського Психотерапевтичного Університету, член Української спілки психотерапевтів. Він на щодень пояснює людям як приборкати емоції розумом та не дати їм керувати собою.

Отож, що таке що таке емоційний інтелект, як приборкати емоції лише власним розумом та навчитись ними керувати розповів присутнім  Володимир Чупрін.

Емоції – це більшою мірою відчуття та переживання й меншою мірою – думки, роздуми й аналітика. Боротися з ними зазвичай означає боротися з собою, тому ми в психології говоримо не стільки про боротьбу, як про те, що керівництво емоціями означає їх розуміння. Це й є емоційним інтелектом, тобто практичним навиком, який полягає на вмінні усвідомлювати власні переживання, переживання інших людей і в результаті взаємодіяти з іншими людьми на основі цих переживань, – розповів Володимир Чупрін. За його словами, аби приборкати емоції, треба діяти у два етапи: “Етап перший – попереджати такі екстрені випадки, коли “накриває”. Це називається “власною емоційною компетенцією”, коли людина пізнає власні емоції і не доводить до стану, коли “накипіло”. Це означає дозволяти собі різні емоції і пізнавати себе на різних етапах, наприклад, у роздратуванні, злості, гніві, які починаються з маленьких емоцій. Бо, якщо їх не усвідомлювати, не зауважувати, бути надто зайнятим, то є небезпека звернути увагу на них тоді, коли вже вони настільки великі, що може дістатися й тим, хто поряд біля мене”.

“Другий етап вступає в дію тоді, коли з першим все-таки не склалось і ви вже опинились в ситуації, коли вас “накриває”. Хорошою практикою є звернути увагу на дихання й на відчуття в тілі. Зазвичай не спрацьовує фраза “давай заспокоїмось і поговоримо логічно”, тому що, якщо справді вже емоції зашкалюють, вона викличе ще більше емоційний переживань”, – підсумував Володимир Чупрін.