28 квітня – Всесвітній день охорони праці

 

Довідковий та інструктивно-рекомендаційний матеріал до Всесвітнього дня охорони праці

І. Історія виникнення Всесвітнього дня охорони праці та культура охорони праці

За ініціативою Міжнародної організації праці (МОП) для привернення уваги світової спільноти до питань охорони праці та смертності працівників на робочому місці щорічно, починаючи з 2002 року, понад 100 країн світу 28 квітня відзначають Всесвітній день охорони праці.

Указом Президента України від 18 серпня 2006року №685/2006 день об’єднання людей навколо проблеми збереження життя і здоров’я  працівників офіційно визнаний в Україні – 28 квітня. Наша держава разом з усім світом відзначатиме 28 квітня Всесвітній День охорони праці.

У 2017 році Всесвітній день охорони праці за рекомендацією МОП відзначатиметься під девізом „Захищене і здорове покоління”  Характерною особливістю сучасного виробництва в Україні є наявність шкідливих і небезпечних умов праці. Окрім того, ситуація, що склалася в країні, за короткий час може призвести до реального дефіциту трудових ресурсів.

У деяких галузях виробництва зростання кількості загиблих із розрахунку на 1000 працюючих становить:  у соціально-культурній сфері – 84 %.

Тому проблема збереження здоров’я і життя працездатних громадян має особливе значення, а тематика Дня охорони праці у 2018 році є як ніколи актуальною.

Культура охорони праці – це створення чітко сформульованої системи прав, обов’язків та сфер відповідальності, де принцип профілактики має найвищий пріоритет.

Безпечні та здорові умови праці визначаються не тільки чинною законодавчою базою, а й загальним рівнем цивілізованості, виробничої культури та соціально-економічного розвитку суспільства.

Україна активно інтегрує європейські норми з охорони праці у власну правову систему, створює умови для формування сучасної високої культури і відповідальності за збереження життя та здоров’я працівників.

У першу чергу мова йде про ставлення уряду, роботодавців та працівників до питань охорони праці, їх налаштування на роботу без нещасних випадків.

Досягнути такої узгодженої політики можна шляхом спільного формування та розвитку культури охорони праці через впровадження превентивних заходів, головний девіз яких – зацікавити, навчити, зробити питання охорони праці звичною та невід’ємною складовою нашого життя.

Забезпечення балансу між контролем за дотриманням законодавства, з однієї сторони, і наданням консультацій та інформації – з другої, дозволить досягти більшої гнучкості контрольних функцій з боку держави та створити кредит довіри до інспектора, через можливість роботодавця або працівника звернутися за порадою без застосування санкцій у відповідь.

Необхідно орієнтувати та доводити до керівників, закріплювати на рівні свідомості кожного працівника, що заходи з охорони праці та їх виконання не повинні бути за для «галочки», що належна культура охорони праці потрібна насамперед для них, адже ніякі компенсації не повернуть втрачені на виробництві здоров’я та життя. До того ж для роботодавця це економно вигідно, адже очевидно, що видатки на ліквідацію аварійної ситуації (включаючи виплати по випадкам виробничого травматизму) є значно більшими, ніж витрати на заходи запобігання виробничого травматизму.

Саме тому Організаційний комітет звертається до всіх працівників, роботодавців, сьогоднішніх та майбутніх, громадськості й наголошує на необхідності пам’ятати, що людське життя – це найвища соціальна цінність, і ніякими обставинами не можна виправдати смерті людини.

У суспільстві має зростати усвідомлення того, що співпраця та діалог між усіма учасниками щодо питань охорони праці є пріоритетними, адже поліпшення умов праці та її безпека одночасно зберігають здоров’я працівників і підвищують продуктивність праці та якість продукції, забезпечуючи тим самим конкурентоздатність виробництва, інвестиційну привабливість держави.

Зважаючи на важливість створення безпечних умов праці, попередження виробничого травматизму та професійних захворювань, Організаційний комітет звертається до керівників і працівників підприємств, установ, організацій всіх форм власності, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Фонду соціального страхування, профспілкових організацій, об’єднань роботодавців із закликом підтримати ініціативу та зосередити свої зусилля на виконанні вимог Конституції України щодо забезпечення належних, безпечних і здорових умов праці та вимог Закону України «Про охорону праці».

Охорона праці є невід’ємною складовою забезпечення гармонійного розвитку суспільства. Саме тому важливо пам’ятати, що підвищення рівня культури охорони праці в суспільстві – це запорука збереження здоров’я та життя працівників.

ІІ. ІНСТРУКЦІЯ

з безпеки життєдіяльності учнів у приміщенні та на території навчального закладу під час навчально-виховного процесу

  1. Загальні положення.

1.1. Інструкція з безпеки життєдіяльності учнів під час навчально-виховного процесу в навчальному закладі та на його території поширюється на всіх учасників навчально-виховного процесу під час перебування в навчальному закладі та на його території.

1.2. Інструкцію розроблено відповідно до «Положення про організацію роботи з охорони праці» учасників навчально-виховного процесу, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України від 01.08.2001 №563.

1.3. Всі учасники навчально-виховного процесу повинні знати правила надання першої (долікарської) допомоги при характерних ушкодженнях.

  1. Вимоги безпеки життєдіяльності учнів навчального закладу під час навчально-виховного процесу в приміщенні навчального закладу та на його території.

2.1. Під час перебування в навчальному закладі та на його території чітко виконувати правила безпеки життєдіяльності учнів: не бігати, не штовхатися, не кричати, не влаштовувати метушливого, неконтрольованого руху та рухливих ігор, що можуть призвести до падіння та травмування, не провокувати словами та рухами агресивної поведінки, що може призвести до бійки та травмування.

2.2. Бути обережним у найбільш травмонебезпечних місцях – уважно та спокійно спускатися й підійматися сходами, перебувати й пересуватися у вузьких коридорах, бути обережним у туалетах, приміщенні гардеробу, де наявні травмонебезпечні гачки, не підходити до вікон, не перехилятися через перила на сходах, не стояти біля дверей кабінетів (їх можуть раптово відчинити), не чіпати скляні двері в коридорах, не ховатися за ними – ці двері призначені для затримання проникнення диму й вогню у разі пожежі, вони найбільш травмонебезпечні.

2.3. Мати змінне взуття на низькому стійкому підборі. У дівчат підбори мають бути до 5 см, стійкі, з квадратною основою. Ученицям категорично заборонено носити травмонебезпечне взуття на високих підборах, підборах-шпильках для попередження падіння та травмування. Обережно пересуватися щойно помитою або намастикованою підлогою, щоб не впасти та не травмуватися.

2.4. Не одягати на навчання ніяких прикрас, мати короткий манікюр, щоб запобігти ушкоджень, втрат цінних речей. Якщо ви прийшли у школу з цінними речами (мобільний телефон, гаманець із грошима, прикраси тощо), то тримати їх слід постійно при собі, не передавати іншим. Категорично заборонено користуватися мобільним телефоном на уроках та перервах у кабінетах, коридорах, інших приміщеннях навчального закладу. Якщо вам потрібно зробити дзвінок – слід спуститися на перший поверх у вестибюль та здійснити його у зазначеному місці – біля телефону-автомату Укртелекому.

2.5. Категорично заборонено перебувати у навчальному закладі з колючо-ріжучими предметами (ножі, голки тощо). Якщо є потреба наявності ножиць та голок на уроках праці, то користуватися ними слід тільки під наглядом учителя на уроці та попередньо прослухавши інструктаж із безпеки життєдіяльності.

2.6. Заборонено розмахувати навколо себе портфелем із підручниками або сумкою зі змінним взуттям, кидати ці та інші предмети з метою передачі в руки іншим учасникам навчально-виховного процесу. Категорично заборонено кидати будь-які предмети з метою передачі іншим учасникам навчально-виховного процесу на сходах із метою попередження травм.

2.7. З метою попередження отруєнь кожен учень повинен мати, ідучи на навчання, запас кип’яченої питної води. Заборонено вживати зафарбовані напої (фанту, колу тощо), продукти швидкого харчування (чіпси, сухарики тощо). Чітко дотримуватися санітарно-гігієнічних норм: мати засоби особистої гігієни, регулярно мити руки перед уживанням їжі, до й після відвідування туалетних кімнат.

2.8. Учням не можна вживати жувальні гумки з метою попередження удавлення дітей та ушкоджень шкільного майна, особистих речей учнів.

2.9. На уроках підвищеної небезпеки (фізичне виховання, трудове навчання, ритміка) виконувати вправи, задані вчителем, тільки після прослуханого інструктажу та дозволу початку роботи.

2.10. Уважно та спокійно користуватися виделками, скляним посудом та іншими приборами в їдальні, використовувати їх тільки за призначенням. Заборонено спрямовувати ложки, виделки на себе або іншу людину, щоб уникнути травм.

2.11. Вимоги безпеки життєдіяльності учня під час проведення перерв та прогулянки впродовж навчального дня, літньої навчальної практики.

2.11.1. Вимоги безпеки перед початком перерв та прогулянки впродовж навчального дня.

2.11.1.1. Чітко визначити місце перебування класу на перерві.

2.11.1.2. Повторити правила безпеки життєдіяльності під час проведення перерви та прогулянки.

2.11.1.3. Виконувати всі розпорядження вихователя або наставника класу.

2.11.2. Вимоги безпеки під час проведення перерв та прогулянки впродовж навчального дня.

2.11.2.1. Під час перерви перебувати біля вихователя або наставника класу.

2.11.2.2. Виконувати вимоги внутрішнього розпорядку та режиму навчального закладу.

2.11.2.3. Під час організації прогулянки на вулиці слід дотримуватися правил безпеки та вимог режиму навчального закладу:

  • обов’язкове змінне взуття та одяг за погодними умовами;
  • під час прогулянки в разі наявності калюж заборонено перебувати біля них;
  • у разі снігових опадів заборонені ігри в сніжки, катання на ковзанах та катках – для запобігання падінь та травм;
  • під час перебування на вулиці не можна бігати, штовхатися та влаштовувати безсистемний рух, не провокувати словами, жестами агресивну поведінку, що може призвести до бійки;
  • під час прогулянки учні повинні перебувати біля вихователя або наставника класу, не розмовляти з незнайомими людьми. У разі непередбачуваної ситуації відразу звернутися до вихователя або наставника класу, у жодному разі не підходити до тварин або незнайомих людей, не вступати з ними в контакт. Особисті речі залишати при собі, не передавати нікому – ні однокласникам, ні незнайомим людям для попередження пропажі цих речей.

2.11.3. Вимоги безпеки після закінчення перерв та прогулянки впродовж навчального дня.

2.11.3.1. Вишикуватися для остаточної перевірки наявності учнів при поверненні з перерви та прогулянки впродовж навчального дня.

2.11.3.2. Заборонено без дозволу вихователя або наставника класу підійматися до навчального кабінету або перебувати в гардеробі.

2.12. Під час навчальних занять у кабінетах підвищеного рівня небезпеки (комп’ютерному класі, фізики, хімії, ритміки, спортивній залі, трудових майстернях) приступати до занять тільки після проведеного інструктажу. Не можна заходити й виходити з кабінетів без дозволу вчителя.

2.13. Під час навчальних занять чітко виконувати вказівки вчителя. Без дозволу не підходити до спортивних предметів на спортивних майданчиках. Бути обережним – рухатися повільно та спокійно, щоб не поранитися камінням, битим склом, не впасти у відкритий люк. Самостійно йти із заняття заборонено.

2.14. Вимоги до безпеки життєдіяльності учня під час проведення масових заходів із учнями на базі навчального закладу (актовій та спортивній залах і вестибюлі), а також на території гімназії (спортивному майданчику, подвір’ї).

2.14.1. Вимоги безпеки життєдіяльності учнів перед проведенням масових заходів з учнями на базі навчального закладу, а також його території.

2.14.1.1. Перед проведенням масових заходів на базі навчального закладу, а також його території визначити дату, час і місце проведення заходу.

2.14.1.2. Повторити правила безпеки життєдіяльності та план евакуації в разі надзвичайної ситуації під час проведення масових заходів із учнями.

2.14.1.3. Чітко виконувати вказівки вихователя або наставника класу. Без його дозволу не можна заходити або виходити з приміщення, у якому відбувається захід.

2.14.1.4. Перевірити наявність вогнегасників та тканини, перших засобів пожежогасіння, наявність аптечки, присутність медичного працівника та членів ДПД. Наявність двох вільних аварійних виходів.

2.14.2. Вимоги безпеки життєдіяльності учнів під час проведення масових заходів із учнями на базі навчального закладу, а також на його території.

2.14.2.1. Під час проведення масових заходів у навчальному закладі слід перебувати у зазначеному вихователем або наставником класу місці.

2.14.2.2. Під час проведення масових заходів потрібно поводитися чинно, пристойно, не галасувати, уважно слухати промовців. Якщо проводяться розважальні конкурси або вікторина з залом, не зіскакувати з місця, а чекати запрошення на сцену.

2.14.2.3. Після закінчення масового заходу залишати своє місце й виходити із приміщення слід тільки за вказівкою вихователя або наставника класу, не створювати натовп.

2.14.2.4. Заборонено вибігати з приміщення, штовхатися під час виходу з приміщення, у якому відбувався захід.

2.14.3. Вимоги безпеки життєдіяльності після проведення масових заходів з учнями на базі навчального закладу, а також його території.

2.14.3.1. Звітувати вихователю або наставнику класу про свій вихід.

2.14.3.2. Якщо масовий захід закінчується пізно, у темну пору доби або на світанку (випускний вечір, новорічна дискотека), обов’язковою є наявність батьків, які зустрічають учнів.

2.14.3.3. Після добирання додому, обов’язково слід зателефонувати вихователю або наставнику класу й повідомити, що все гаразд.

2.14.4. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях.

2.14.4.1. У разі виникнення аварійної ситуації під час проведення масового заходу слід негайно повідомити вихователя або наставника класу.

2.14.4.2. Чітко виконувати вказівки вихователя, не панікувати, не метушитися, нікуди не йти від керівника.

2.14.4.3. Якщо непередбачувана ситуація виходить з-під контролю дорослих, потрібно терміново зв’язатися зі службами екстреної допомоги (101 – пожежна охорона, 102 – міліція, 103 – швидка медична допомога, 104 – газова служба) або рідними за мобільним зв’язком, вказуючи своє прізвище, ім’я, номер свого телефону та коротко описавши ситуацію, що склалася. Обов’язково слід вказати адресу закладу та телефон приймальні.

  1. Вимоги безпеки життєдіяльності учнів під час навчально-виховного процесу в приміщенні навчального закладу та на його території в разі, якщо аварійна ситуація виходить з-під контролю дорослих.

3.1. Якщо аварійна ситуація вийшла з-під контролю дорослих, слід не панікувати і пам’ятати, що безпека твого життя залежить від тебе. Потрібно правильно оцінити ситуацію і діяти в руслі правил та вимог даної інструкції з безпеки життєдіяльності. Намагатися залишити аварійно-небезпечне місце.

3.2. Потрібно пам’ятати номери викликів екстрених служб, у разі потреби звертатися за номерами до спеціалістів, зазначеними у п. 2.14.4.3.

ІІІ. Методичні рекомендації до проведення заходів

 

ІІІ.1. Оформлення експозицій книжково-журнальних виставок:

  • Неусвідомлена небезпека: до Всесвітнього дня охорони праці;
  • Здоровий працівник – найцінніший капітал;
  • Щоб лихо не повторилось;
  • Розплата за бездіяльність;
  • Захистити дитину;
  • Головний результат – зниження травматизму;
  • Безпечна праця повинна заохочуватися;
  • Трагічні наслідки вседозволеності;
  • Володіти ситуацією;
  • Інформація не для роздумів, а до дії;
  • Наш девіз – «Запобігти, врятувати, допомогти!»;
  • Ланцюг причин, що ведуть до трагедій;
  • Проблем не існує там, де їх вирішують;
  • Безпека праці – понад усе;
  • Обережно! Піротехнічні «іграшки»;
  • Кожен має право на належні, безпечні та здорові умови праці;
  • У центрі уваги – людина з її проблемами;
  • Попередити чи лікувати;
  • Забезпечити безпеку до того, як виникла небезпека;
  • Життя зі страховкою;
  • Охорона праці в Україні: стан, проблеми, перспективи.

 

епіграфи до книжково-журнальних виставок:

  • Про господаря судять по тому, як він дбає про підлеглих.
  • Запам’ятай! Твоє життя в небезпеці постійно. Знаючи правила з Охорони праці, біду зупиниш самостійно.

ІІІ.2. Теми бесід:

  • Інструкція з безпеки життєдіяльності учнів у приміщенні та на території навчального закладу під час навчально-виховного процесу.
  • Безпека ігрових майданчиків.
  • Обережно! Електрична напруга.
  • Організація забезпечення пожежної безпеки.

ІV.3. Проведення конкурсу дитячого малюнка «Охорона праці очима дітей»

ІV.4. Організація показу відео :

  • Фільм: Поради від учнів до Дня охорони праці [Електронний ресурс] // You Tube. – Режим доступу : https://www.youtube.com. – Назва з екрана. – (Дата звернення 27.04.2015).
  • День охорони праці [Електронний ресурс] // You Tube. – Режим доступу : https://www.youtube.com. – Назва з екрана. – (Дата звернення 27.04.2015).

 

V.5. Проведення творчого конкурсу серед учнів на кращий вірш з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності.

 

VІ. Проведення конкурсу серед учнів на кращий плакат з охорони праці та безпеки життєдіяльності.

ІV.  Бібліографія

ІV.1. Цікаві Інтернет-ресурси

  • Як створити безпеку повсякденної життєдіяльності в навчальному закладі? [Електронний ресурс] // Вінницька районна державна адміністрація. – Режим доступу : http://www.vinrda.gov.ua. – Назва з екрана. – (Дата звернення 27.04.2015).
  • Комплексна безпека життєдіяльності в закладах освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу : com.ua. – Назва з екрана. – (Дата звернення 27.04.2015).

 

ІV.2. Рекомендований список літератури

  1. Абракітов, В. Недостатня освітленість погіршує зір // Охорона праці. – 2013. – № 3. – С. 46–47.
  2. Білім, Г. Охорона праці в навчально-виховному процесі. – К., 2009. – 128 с.
  3. Блохін, Є., Євтюхов, Г. Від охорони праці – до безпеки життєдіяльності // Охорона праці. – 1995. – № 5.
  4. Вєтров, С. Мікроклімат приміщення – запорука здоров’я працівників // Охорона праці. – 2002. – № 7. – С. 39.
  5. Денисенко, Д. Працювати без травм – це можливо // Охорона праці. – 1997. – № 8. – С. 24–25.
  6. Колесник, С. Обережно, хімікати! // Охорона праці. – 2013. – № 2. – С. 34–35.
  7. Коробчанський, В., Міхеєв, В. Професійні захворювання очей та їх профілактика // Охорона праці. – 2013. – № 3. – С. 52–53.
  8. Лещ, П. Як встановити заслон крадіжкам вибухових матеріалів // Охорона праці. – 1997. – № 10. – С. 16–17.
  9. Моісеєнко, О. Ризикнемо поговорити про ризики // Охорона праці. – 2013. – № 5. – С. 31–33.
  10. Охорона праці в Україні. Нормативна база [Текст] : збірник законодавчих актів / Упоряд. О. М. Роїна. – К., 2010. – 528 с.
  11. Охорона праці в школі / Упоряд. Н. Мурашко. – К., 2003. – 128 с.
  12. Терещенко, В. Падають, падають, падають ліфти… // Охорона праці. – 2013. – № 2. – С. 26–27.
  13. Федоренко, М. Безпека ігрових майданчиків // Охорона праці. – 2013. – № 4. – С. 46–47.
  14. Халмурадов, Б. Д. Безпека життєдіяльності. Перша допомога в надзвичайних ситуаціях: Навч. посіб. – К., 2006. – 138 с.
  15. Шимко, В. Прав і повноважень достатньо – не вистачає дисципліни! // Охорона праці. – 1997. – № 7. – С. 6.
  16. Щуров, Г. Охорона праці – пост номер один // Охорона праці. – 1997. – № 9. – С. 9–11.
  17. Юдіна, С. Стан охорони праці в системі освіти потребує кардинальних змін // Охорона праці. – 1997. – № 12. – С. 38.
  18. Юхно, І. Батьки і діти в охороні праці // Охорона праці. – 2013. – № 6. – С. 10.