Як формувати громадянську компетентність на уроці зарубіжної літератури?

28 січня 2019 року в опорному закладі «Яворівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 імені Тараса Шевченка» для учасників педагогічної майстерні проведено семінар-тренінг «Формування громадянської компетентності на уроках зарубіжної літератури».

Методист методичного кабінету Оксана Майхер запропонувала учасникам вправи для самоаналізу, заохочення до розвитку власної впевненості, отримання знань про активне громадянство та важливість активної громадянської позиції для суспільства. Присутні також мали можливість опрацювати складові громадянської компетентності, приклади навчальних цілей, детально ознайомитися з основними рівнями навчання, через які може відбуватися розвиток громадянської та соціальної компетентності на уроках зарубіжної літератури: НАВЧАННЯ ПРО громадянську відповідальність, НАВЧАННЯ ДЛЯ розвитку розуміння і формування ціннісних ставлень до громадянської відповідальності, а також НАВЧАННЯ ЧЕРЕЗ здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності.

Щодо останнього («навчання через досвід»), то отримання учнями особистого досвіду участі у громадському житті якнайбільше впливає на самозарадність особистості і є запорукою виховання відповідальних громадян, які беруть активну участь у житті суспільства, взаємодіють з іншими на засадах поваги і рівності.

Власним досвідом формування громадянської компетентності на уроках зарубіжної літератури поділилася Оксана Кодан, учитель Наконечнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів, учасник обласної творчої майстерні. Проведені нею вправи, «Сильні сторони особистості» за твором Елеонор Портер «Полліанна» та «Система цінностей» за твором Джеймса Олдріджа «Останній Дюйм», дали розуміння того, що сильні сторони особистості комбінуються для досягнення успіху, а проявляючи ініціативу та відповідальне ставлення, набуваєш сили для позитивних змін у громаді, цінності ж, що ґрунтуються на свободі особистості, взаємоповазі та підтримці одне одного, взаємній любові та повазі – найбільш значимі для кожного з нас.

Учасникам тренінгу та всім охочим пропонуємо перелік інтернет-ресурсів, що стануть у пригоді при підготовці до уроків у контексті теми: посібник “Громадянська відповідальність. 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів. 5-9 класи”; навчальні матеріали та інші ресурси Ради Європи з освіти для демократичного громадянства http://ukr.theewc.org/Content/What-we-do/Demokratichna-shkola/Navchal-ni-materiali; посібник Ради Європи «Компас»  https://www.coe.int/uk/web/compass, посібник для освіти дітей про права людини «Компасіто» http://startuem.lg.ua/wpcontent/uploads/2017/12/page_1_thumb_large.jpg.

 

Оксана Майхер, методист методичного кабінету