Скажемо булінгу «НІ!»: семінар-тренінг, який навчає цінувати кожного

27 березня 2019 року голова Яворівської районної адміністрації Самардак І.С. взяв участь у семінарі директорів ЗЗСО району з питань протидії та попередження булінгу серед учнівської молоді.

Саме такий цикл семінарів-тренінгів для директорів закладів загальної середньої освіти району з теми «Булінг у школі: причини, наслідки, допомога» 25-27 березня 2019 року проводили завідувач методичного кабінету Ольга Фірчук та методист Олена Стадник.

Під час обговорення відповідальності директора школи за створення безпечних умов освітнього середовища Самардак І.С. наголосив на попередженні цькувань серед учнів, розказав про адміністративні стягнення в разі приховування подібних випадків.

Ольга Фірчук зосередила увагу учасників семінару на дотриманні норм «Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18.12.2018 р. № 2657-VIII» та рекомендацій для закладів освіти щодо його застосування (Лист МОН України від 29.01.2019). Ними мають послуговуватись директори, аби протидіяти проявам булінгу у підопічних їм закладах. Також присутні більше дізналися про булінг як явище, його типові ознаки, форми і види, про те, як реагувати на доведені випадки цькування, що може і повинен зробити в такому випадку директор ЗЗСО. Звісно, з булінгом треба боротися через його попередження, тобто здійснення комплексного підходу з його запобігання, і тут заслуговує на увагу запропонований алгоритм роботи керівника з формування ненасильницької моделі поведінки в освітньому закладі, механізм та план дій з антибулінгу.

Методист методичного кабінету Олена Стадник, яка відповідає за супровід психологічної служби району, запропонувала присутнім добірку вправ на осягнення особливостей булінгу у школі, механізму його розвитку та мотивів. Учасники заходу створювали фішбоун «Причин та наслідків шкільного булінгу», виконували вправи «Почуття власної гідності», «Жертва. Булер. Спостерігач», проходили експрес-тест на визначення найсильніших сторін характеру, експрес-діагностику «Психогеометричний тест», знімали психоемоційне напруження релаксацією «Книга мого життя», взяли участь у грі «Чарівна скринька», переглянули відеоролики про соціальну структуру булінгу.

На думку учасників семінару, питання «Чому одні учні нетерпимі до інших? Чому той, хто відрізняється від оточуючих, частіше залишається на самоті та стає об’єктом насмішок, а іноді – й проявів колективного цькування?» варто обговорювати разом із школярами, залучаючи їх до виконання спеціальних вправ, перегляду тематичних фільмів, навчання більш терпимого ставлення один до одного, таким чином впливаючи на розвинутість емпатії, здатніть бачити світ очима інших та скеровувати власну поведінку відповідно до цього.

Насправді, булінг як явище подолати дуже складно. Найефективніший спосіб йому протистояти – системна робота всіх учасників освітнього процесу через сприйняття недискримінації, дотримання прав дитини, толерантного ставлення. Важливе завдання суспільства в цьому напрямку — бути небайдужими та не толерувати насильство.

 

Оксана Майхер, методист методичного кабінету