КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Кафедра практичної психології
Програма підвищення кваліфікації
практичних психологів, соціальних педагогів
предмет: « Практична психологія», «Соціальна педагогіка»
«Формування фахової компетентності працівників психологічної служби»
Програма підвищення кваліфікації розглянута і рекомендована
до затвердження на засіданні кафедри практичної психології
(протокол № 1 від 14.01. 2020 р.)
Завідувач кафедри І.О. Корнієнко
Програма підвищення кваліфікації затверджена вченою радою
(протокол № 1 від 16 січня 2020 р.)
Голова вченої ради І.З. Танчин
І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ
Найменування: Програма підвищення кваліфікації практичних психологів соціальних педагогів «Формування фахової компетентності працівників психологічної служби»
Упорядник: І.О.Корнієнко, завідувач кафедри практичної психології, кандидат психологічних наук.
Розробник: Стадник Олена Вікторівна, методист методичного кабінету, практичний психолог вищої категорії, педагогічне звання практичний психолог-методист.
Мета: підвищення методичного та практичного рівнів професійної компетентності практичних психологів, соціальних педагогів закладів загальної середньої освіти відповідно до вимог професійного та освітнього стандартів, основних напрямів державної політики у галузі освіти, запитів освітніх потреб споживачів освітніх послуг.
Напрям: забезпечення готовності практичних психологів, соціальних педагогів до реалізації Концепції Нової української школи з оновленням існуючого алгоритму професійної діяльності та переглядом методології роботи з учнями, батьками, вчителями;
- поглиблення знання про сучасний стан наукової дисциплiни та методики використання діагностичного та корекційно-розвивального інструментарію;
- формування умiнь i навичок ефективного вирiшення психолого-педагогiчних проблем, удосконалення системи знань про норми і типи педагогічного спілкування в процесі організації колективної та індивідуальної діяльності;
- розвиток культури професійного спілкування, здатність досягати результатів засобами продуктивної комунікативної взаємодії;
- удосконалення вміння здійснювати освітню діяльність використовуючи інтерактивні, презентаційні технологій, проєктно-дослідницьку діяльність та техніки особистого вкладу учасників освітнього процесу.
Обсяг: 30 годин.
Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна.
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:
1.Педагогічно-професійна компетентність-вміння використовувати професійно-профільовані знання в галузі психології, застосовувати знання в практичних ситуаціях, виконувати професійні завдання та обов’язки інноваційного характеру, орієнтуватися в сучасних напрямках розвитку психології як науки.
2.Соціально-громадянська компетентність-здатнІсть розуміти, поважати та захищати права, інтереси й обов’язки людини; усвідомлене відчуття себе частиною суспільства та формування навичок ефективної комунікації.. Ефективно взаємодіяти з членами свого колективу, працювати в команді, розвивати вміння попереджати конфлікти.
3.Загальнокультурна компетентність-здатність розуміти сучасні досягнення фундаментальних наук в обсязі необхідному для здійснення професійної діяльності, толерантно взаємодіяти на міжкультурному рівні, володіти засобами дотримання норм здорового способу життя, педагогічної психогігієни, відповідати загальним етичним та культурним нормам.
4.Мовно-комунікативна компетентність-володіння учасниками комунікацій норм і правил педагогічного спілкування в різноманітних умовах і з різними комунікантами, вміння їх ефективно застосовувати в процесі організації колективної та індивідуальної діяльності; здатність застосовувати у педагогічній діяльності вербальні і невербальні засоби комунікацій; здатність реалізовувати себе відповідно до власного внутрішнього стану; дотримання комунікативних стратегій, що дають змогу досягти необхідного результату комунікації; встановлення зворотного зв’язку в комунікації, що передбачає врахування психологічних особливостей адресата.
5.Психолого-фасилітативна компетентність-обізнаність з питань формування фасилітативної компетентності психолога, соціального педагога як фахівця нової формації, що володіє необхідними психологічними якостями для здійснення професійної діяльності в сучасній системі шкільної освіти, розвиток якісних психологічних характеристиках педагога-фасилітатора, які спроможні впливати на мотивацію особистісного зростання учня та утворюють умови для розкриття його внутрішнього потенціалу.
6.Інформаційно-цифрова компетентність-здатність до пошуку, опрацювання, зберігання інформації, створення матеріалів з використанням цифрових ресурсів, вміння розуміти і критично оцінювати різні аспекти цифрових медіа, ефективно комунікувати у різноманітних контекстах, здатність отримувати інформацію у всіх формах її подання.
Місце (місця) надання освітньої послуги: заклади загальної середньої освіти Яворівського району
Очікувані результати навчання:
- Вміє складати у своїй роботі циклограми. Володіє дієвими засобами і методами профілактичної, корекційної, просвітницької та розвиткової діяльності.
- Розуміє принципи психологічної та соціальної компетентності.
- Застосовує інноваційні техніки у освітньому процесі для саморозвитку та самовдосконалення учасників освітнього процесу.
- Знає методики для формування безпечного освітнього ресурсу.
- Здатний працювати в команді, знайти нові підходи до взаємодії з учнями, батьками, учителями, представниками громадськості.
Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат
ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Модуль 1. Модернізація освітньої траєкторії психологічної служби в контексті реформування сучасної освіти
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 1.1. Розвиток психологічної служби у системі освіти. Нормативно-правове забезпечення. Оптимізація інноваційної діяльності працівників психологічної служби (лекційно -практичне, 2год.)
План заняття
- Ознайомлення з програмою модулю
- Знайомство учасників групи, очікування від навчання
- Напрями діяльності працівників психологічної служби
Тема 1.2.Нові технології – нові можливості. Психологічний компонент професійної мобільністі в умовах НУШ (практичне, 2 години)
План практичного заняття
- Інноваційні методи практичної психології та соціальної роботи
- Циклограми як ефективний інструмент оптимізації діяльності.
- Дієві засоби та методи профілактичної, корекційної, просвітницької та розвиткової діяльності.
- Психолого-педагогічні технології у виконанні професійних завдань.
Тема 1.3.Роль практичного психолога, соціального педагога як провідника освітніх змін (практичне заняття, 2 години)
План практичного заняття
- Здатність до інформаційного та прикладного забезпечення процесу супроводу навчання та розвитку дітей:
- логіко-дидактичний аналіз діагностичного матеріалу
- створення тестових завдань для діагностики особистісного розвитку учнів
- використання психологічних технік та прийомів для розв’язання конкретних завдань
- уміння демонструвати емоційний інтелект у професійних ситуаціях
- Моніторинг готовності працівника психологічної служби до впровадження інновацій.
Модуль 2. Принципи формування психологічної та соціальної компетентності учасників освітнього процесу.
Час за робочою навчальною програмою – 4 годин
Тема2.1. Iнформацiйнi та комп’ютерні технологiї у практичній психології. Використання ресурсів, вміння розуміти і критично оцінювати різні аспекти цифрових медіа (лекція, 2 год.)
План лекційного заняття
- Критичне мислення: засоби оцінювання й цілеспрямованого розвитку
- Психологія групового тиску-можливості подолання
- Компютерна психодіагностика.
- Використання комп’ютерних систем у діагностиці особливостей психічного розвитку учнів
- Реалізація пріоритетних напрямів роботи з використанням цифрових ресурсів
Тема 2.2. Психологічні аспекти ефективного педагогічного спілкування. Розвиток емоційного інтелекту. Успішна особистість. (практичне, 2 год.)
План практичного заняття
- Психолого-педагогічні умови формування емоційної компетентності.
- Аксіологічний напрям педагогічної взаємодії.
- Компоненти емоційного інтелекту у контексті розвитку особистості.
- Скласти психологічний портрет успішної особистості
5.Психологічні стратегії та правила досягнення успіху
Модуль 3. Психологічний та соціально-педагогічний супровід у сучасному освітньому закладі.
Час за робочою програмою – 8 год.
Тема 3.1. Стрес-менеджмент у педагогічній діяльності. Пошук власного ресурсу як вихід із травмуючих ситуацій (лекція 2 год.)
План лекційного заняття
- Теоретичні аспекти формування сприятливого психологічного клімату в колективі.
- Межі професійного й особистісного життя.
- Адаптивні антистресові психотехнології.
Тема 3.2. Сучасні психологічні техніки допомоги в кризових станах. ( практичне, 2год.)
План практичного заняття
- Техніки з метою збереження психологічного здоров’я особистості.
- Посттравматичний стресовий розлад. Арт-терапевтичні прийоми.
- Саморегуляція емоційних станів підлітків.
Тема 3.3. Тілесно-орієнтовна терапія. Казкотерапія. Піскова терапія.
( практичне, 4год.)
План практичного заняття
- Володіння психологічними методиками та техніками щодо виявлення причин труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально-психологічній адаптації
- Застосування ефективних форм та методів роботи для зниження ризиків проблем адаптації до освітнього середовища. Пролонгована допомога після психотравми. Презентувати свої доробки.
Модуль 4. Новітні форми та методи роботи для створення комфортного розвиваючого і безпечного освітнього середовища
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 4.1. Психологічний театр як інтерактивний метод профілактики відхилень в особистісному розвитку та поведінці учнів(лекція, 2 год.)
План лекційного заняття
- Соціальна адаптація дитини в шкільному просторі
- Засоби допоміжної та альтернативної комунікації.
- Огляд моделей взаємодії психологічної служби освітнього закладу з батьками щодо профілактики домашнього насильства.
Тема 4.2. Медіація як форма роботи з протидії насильства, булінгу. Проектна діяльність. Створення шкільної служби порозуміння(практичне 2год.)
План практичного заняття
- Служба порозуміння закладу освіти як проект.
- Презентація проектів. Як протистояти маніпуляції в медіації.
- Рефексія отриманого досвіду.
План практичного заняття
Тема 4.3.Велнес-тренінг. Профілактика професійного вигорання педагога шляхом формування позитивного мислення(практичне 2год.)
- Здатність володіти достатнім ресурсом для створення наявних безпечних умов, атмосфери фізичного та психологічного комфорту, емоційного благополуччя учнів, педагогів і батьків.
- Ментальні закони. Практичні поради щодо використання візуалізації.
- Сутність установки. Протидія «негативним, патогенним» установкам».
- Правила збереження позитивних змін. Рефлексія.
Модуль 5. Командний підхід як необхідна умова якісного надання психологічних послуг учасникам освітнього процесу з особливими потребами.
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 5.1.Основні функції працівника психологічної служби в команді супроводу дитини з ООП(лекція 2год.)
План лекційного заняття
- Принципи діяльності Команди супроводу.
- Організація надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.
- Розвиток інклюзивної освіти.
- Планування й реалізація психолого-педагогічного супроводу.
Тема 5.2. Педагогіка партнерства.. Взаємодія з сім’ями, що опинилися в складних життєвих обставинах(практичне 2год.)
План практичного заняття
- Марафон листів до батьків
- Залучення батьків до освітнього процесу.
- Володіння навичками створення освітнього простору для інтеграції дітей з ООП.
- Надання рекомендацій, консультацій та методичної допомоги педагогічним працівникам закладу освіти у роботі з дитиною з ООП.
- Проведення консультацій з батьками дитини з ООП.
Тема 5.3.Розвиток професійної майстерності шляхом супервізійних
та інтервізійних сесій з урахуванням професійних потреб(практичне 2год.)
План практичного заняття
- Інтервізія та супервізія як форми методичного супроводу професійного розвитку фахівців психологічної служби.
- Форми професійної підтримки спеціалістів, що працюють у сфері «людина–людина».
- Міжколегіальний спосіб навчання в групі спеціалістів, які займають рівні позиції, з метою покращення професійних навичок та ефективності роботи з клієнтами.
- Моделі аналізу і компетентного розв’язання ситуацій, що виникають у взаємодії практичного психолога з учасниками освітнього процесу.
- Функціональне навантаження супервізії.
ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ
Назви тем | Кількість годин | |||
Усього | Лекції | Практичні | Семінарські | |
Модуль 1. Модернізація освітньої траєкторії психологічної служби в контексті реформування сучасної освіти | 6 | 2 | 4 | |
Тема 1.1. Інтеграційно-мотиваційне заняття | 2 | |||
Тема 1.2. Нові технології – нові можливості. Психологічний компонент професійної мобільністі в умовах НУШ | 2 | |||
Тема 1.3. Роль практичного психолога, соціального педагога як провідника освітніх змін | 2 | |||
Модуль 2. Принципи формування психологічної та соціальної компетентності учасників освітнього процесу. | 4
|
2 | 2 | |
Тема2.1. Iнформацiйнi та комп’ютерні технологiї у практичній психології. | 2 | |||
Тема 2.2. Психологічні аспекти ефективного педагогічного спілкування. Розвиток емоційного інтелекту | 2 | |||
Модуль 3. Психологічний та соціально-педагогічний супровід у сучасному освітньому закладі. | 8 | 2 | 6 | |
Тема 3. 1. Стрес-менеджмент у педагогічній діяльності. Пошук власного ресурсу як вихід із травмуючих ситуацій | 2 | |||
Тема 3. 2. Сучасні психологічні техніки допомоги в кризових станах. | 2 | |||
Тема 3.3. Тілесно-орієнтовна терапія. Казкотерапія. Піскова терапія. | 4 | |||
Модуль 4. Новітні форми та методи роботи для створення комфортного розвиваючого і безпечного освітнього середовища | 6 | 2 | 4 | |
Тема 4.1. Психологічний театр як інтерактивний метод профілактики відхилень в особистісному розвитку та поведінці учнів | 2 | |||
Тема 4.2. Медіація як форма роботи з протидії насильства, булінгу. Проектна діяльність. Створення шкільної служби порозуміння | 2 | |||
Тема 4.3 Велнес-тренінг. Профілактика професійного вигорання педагога шляхом формування позитивного мисленн | 2 | |||
Модуль5.Командний підхід як необхідна умова якісного надання психологічних послуг учасникам освітнього процесу з особливими потребами. | 6 | 2 | 4 | |
Тема 5.1.Основні функції працівника психологічної служби в команді супроводу дитини з ООП | 2 | |||
Тема 5.2.Педагогіка партнерства.. Взаємодія з сім’ями, що опинилися в складних життєвих обставинах | 2 | |||
Тема 3.3.Розвиток професійної майстерності шляхом супервізійних та інтервізійних сесій з урахуванням професійних потреб | 2 | |||
Всього годин: | 30 | 10 | 20 |