Програма  підвищення кваліфікації вчителів правознавства та громадянської освіти закладів загальної середньої освіти «Актуальні питання викладання правознавства та громадянської освіти  в сучасних умовах реформування освіти»

КОМУНАЛЬНИЙ  ЗАКЛАД  ЛЬВІВСЬКОЇ  ОБЛАСНОЇ  РАДИ

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

Кафедра суспільнознавчої освіти

 

 

Програма  підвищення кваліфікації вчителів правознавства та громадянської освіти закладів загальної середньої освіти

«Актуальні питання викладання правознавства та громадянської освіти

 в сучасних умовах реформування освіти»

 

 

Програма підвищення кваліфікації розглянута і рекомендована

до затвердження на засіданні кафедри суспільнознавчої освіти

(протокол № ___від  ___._______. 2020 р.)

        Завідувач кафедри                                        Г.Стасюк

 

 

Програма підвищення кваліфікації затверджена вченою радою

 (протокол № 2 від 19.02. 2020)

                Голова вченої ради                                                                 І.Танчин

 

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

 

Найменування: Програма  підвищення кваліфікації вчителів правознавства та громадянської освіти закладів загальної середньої освіти

«Актуальні питання викладання правознавства та громадянської освіти

 в сучасних умовах реформування освіти»

 

Упорядники: завідувач кафедри суспільнознавчої освіти, кандидат філософських наук, доцент Стасюк Г.Є., викладач кафедри суспільствознавчої освіти Гусаков І.М.

Розробник: методист методичного кабінету відділу освіти Яворівської  районної державної адміністрації, «спеціаліст вищої категорії» Лазорко О.В.

 

Мета: підвищення методичного та практичного рівнів професійної компетентності вчителів правознавства та громадянської освіти щодо реалізації завдань Державного стандарту загальної середньої освіти відповідно до основних напрямів державної політики у галузі освіти, запитів громадянського суспільства, установ і закладів освіти, освітніх потреб споживачів освітніх послуг.

 

Напрям: формування громадянських умінь і навичок, як системи демократичних пріоритетів і цінностей особистості в освітньому процесі; професійний саморозвиток педагога, зокрема:

  1. Удосконалення знань з основ правового законодавства та актів правозастосування, оволодіння правовими навичками, як основа розвитку правової компетентності вчителів правознавства та громадянської освіти.
  2. Знання і розуміння основних прийомів формування комунікативних  навичок толерантного спілкування, прийомів ефективної взаємодії та співпраці  при викладанні правознавства та громадянської освіти.
  3. Уміння моделювати і впроваджувати найбільш ефективні і гармонізовані зі змістом навчання педагогічні технології викладання правознавства та громадянської освіти.
  4. Усвідомлення готовності до постійного підвищення освітнього рівня, потреби в актуалізації і реалізації свого особистого потенціалу, здатність самостійно набувати нові знання і уміння, розвитку власних здібностей, в прагненні до самореалізації.

 

Обсяг: 30 годин.

 

Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна.

 

 

Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:

 

  • професійно-педагогічна компетентність– обізнаність із новітніми науково обґрунтованими відомостями з педагогіки, психології, методики викладання, інноваційних технологій для створення освітньо-розвивального середовища, що сприяє цілісному індивідуально-особистісному становленню здобувачів освіти;
  • соціально-громадянська компетентність – уміння активно слухати та спостерігати, брати відповідальність на себе, проявляти громадянську свідомість, соціальну активність та участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити, критично розуміти світ: політику, право, права людини, культуру, релігію, історію, мас-медіа, економіку тощо;
  • мовно-комунікативна компетентність– уміння доступно і переконливо висловлювати власну думку на засадах толерантності і поваги до позиції іншого; розпізнавати мовні засоби впливу, володіти техніками переконування вести аргументовану дискусію на відповідну тематику;
  • підприємницька компетентність– уміння генерувати нові ідеї та ініціативи, втілювати їх у життя, бути соціально мобільною, адаптивною, комунікабельною, відповідальною людиною; здатність використовувати позитивний досвід правової дійсності для прогнозування особистих поведінкових моделей та вибору дійових життєвих стратегій;
  • інформаційно-цифрова компетентність–  здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства, виявляти маніпуляції інформацією у процесі аналізу повідомлень мас-медіа,а також джерела та авторів інформації.

 

Місце (місця) надання освітньої послуги: заклади загальної середньої освіти Яворівського району Львівської області.

 

Очікувані результати навчання:

 

Орієнтується в сучасних напрямках розвитку правознавства як науки та може використовувати теоретичні знання і практичні навички для ефективної організації навчально-освітнього процесу в сучасних умовах.

 

Вміє реалізовувати основні засоби формування громадянської компетенції  учнів та виховання громадянської свідомості особистості при вивченні правознавства та предмета «Громадянська освіта».

 

Демонструє готовність до інноваційної діяльності, трансформації найновіших досягнень науки та передового педагогічного досвіду в практику роботи вчителя правознавства та громадянської освіти;

 

 

Демонструє вміння вибудовувати стратегії особистісно-професійного розвитку і навчання, готовність до постійного саморозвитку.

 

Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат.

 

ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Інтеграційно-мотиваційне заняття

Час за робочою навчальною програмою – 2 години

 

Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля (практичне, 1 година)

 

Тема 2. Формування очікувань учасників (  практичне, 1 година)

 

Модуль 1. Соціалізація особистості в освітньому процесі

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 1.1.  Соціальні завдання сучасної освіти  (лекція , 2 години)

 

План лекційного заняття

  • Педагогіка партнерства, позитивної психології та філософії дитиноцентризму як умова реалізації завдань розвитку особистості учня в контексті Нової української школи.
  • Педагог нової формації. Вальдорфська педагогіка соціальної взаємодії.

 

Тема 1.2. Засоби формування соціально успішної особистості на уроках правознавства та громадянської освіти (практичне , 4 години)

 

План практичного  заняття

1.2.1. Основні види діяльності вчителя (тьютора) при соціалізації особистості в освітній діяльності.

1.2.2. Визначення чинників, що впливають на формування особистості засобами правової  та громадянської освіти. Особливості правової  соціалізації. Виховання громадянськості.

 

 

Модуль 2. Комунікативна компетенція як основа ефективної  міжособистої взаємодії у суспільстві

                    Час за робочою навчальною програмою – 8 годин

 

Тема 2.1.Конфлікт як соціальне явище  (лекція , 2 години)

 

План лекційного заняття

 

2.1.1. Роль конфліктів у суспільному житті. Теорема У.Томаса.

2.1.2. Складові миру і гармонії. Третейський суд, нормативно-правове забезпечення його діяльності в Україні.

 

Тема 2.2. Як уникнути соціальних пасток та схилити людей до співпраці

                                      (практичне , 3 години)

 

План практичного  заняття

2.2.1. Визначення позитивних і негативних рис конфліктів.

2.2.2. Що потрібно знати громадянинові, щоб уникнути соціальних пасток створених взаємно деструктивними стратегіями поведінки.

2.2.3.Вироблення стратегій ефективної взаємодії, що гармонізують людські стосунки та стосунки вчитель-учень.

 

 

Тема 2.3. Вироблення комунікативних навичок в освітньому середовищі

                                  (практичне 3 год.)

 

                                  План практичного  заняття

2.2.1.  Не нашкодь: як насправді виглядає правильний фідбек, або  правила ефективного зворотнього зв’язку для стимулювання учня вчителем до подальшого росту.

2.2.2. Дискусія – як метод комунікативної технології навчання правознавства та громадянської освіти.

 

 

Модуль 3. Інноваційна діяльність вчителя правознавства та громадянської освіти

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 3.1.   Технології активізації навчання права та громадянської освіти

(лекція , 2 години)

 

План лекційного заняття

3.1.1. Суть і структура освітніх технологій. Необхідні умови впровадження освітніх інновацій. Інноваційні підходи й технології, що реалізуються в сучасному освітньому процесі.

3.1.2. Методологічні принципи навчання в співробітництві як основа активної й інтерактивної взаємодії.

 

Тема 3.2. Готовність вчителя до впровадження освітніх  інновацій.

(практичне , 4 годин)

 

План практичного заняття

3.1.2. Практичні основи впровадження вчителями правознавства та громадянської освіти педагогічних технологій в освітній процес.

3.1.3.Прийоми застосування евристичного навчання та кейс-технології на уроках правознавства та громадянської освіти.

 

Модуль 4. Професійна компетентність сучасного вчителя правознавства та громадянської освіти

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 4.1.  Шляхи розвитку і реалізації творчого потенціалу вчителя правознавства і громадянської освіти  (практичне , 2 години)

 

План практичного заняття

4.1.1. Самоуправління та самореалізація як фактори становлення творчого та креативного вчителя. Визначення складових самоосвітньої діяльності.

 4.1.2. Тайм менеджмент педагога.

 

 

Тема 4.2.  Системна компетентність вчителя як основа його професійного становлення та запорука якості освітніх послуг (практичне , 4 години)

 

План практичного заняття

4.2.1.Формування моделі творчого, креативного вчителя.

4.2.2.Вправи на розвиток креативності.

 

 Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне , 2 години)

 

Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично: на практичних заняттях, індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної роботи; на лекціях – експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань з теми.

Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотної інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.

 

 

ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ

Назви тем Кількість годин
Усього Лекції Прак-тичні Семі-нарські
Інтеграційно-мотиваційне заняття 2   2  
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля     1  
Тема 2. Формування очікувань учасників     1  
Модуль 1.  Соціалізація особистості в освітньому процесі 6 2 4  
Тема 1.1. Соціальні завдання сучасної освіти     2    
Тема 1.2. Засоби формування соціально успішної особистості на уроках правознавства та громадянської освіти     4  
Модуль 2. Комунікативна компетенція як основа ефективної  міжособистої взаємодії у суспільстві 8

 

2 6  
Тема 2.1. Конфлікт як соціальне явище   2    
Тема 2.2. Як уникнути соціальних пасток та схилити людей до співпраці     3  
Тема2.3.Вироблення комунікативних навичок в освітньому середовищі     3  
Модуль 3. Інноваційна діяльність вчителя правознавства та громадянської освіти 6 2 4  
Тема 3.1. Технології активізації навчання права та громадянської освіти   2    
Тема 3.2. Готовність вчителя до впровадження освітніх  інновацій.     4  
Модуль 4. Професійна компетентність сучасного вчителя правознавства та громадянської освіти 6   6  
Тема 4.1.  Шляхи розвитку і реалізації творчого потенціалу вчителя правознавства і громадянської освіти     2  
Тема 4.2. Системна компетентність вчителя як основа його професійного становлення та запорука якості освітніх послуг     4  
Вихідне діагностування, презентація добрих практик 2   2  
Всього годин: 30 6 24