Програма підвищення кваліфікації  учителів хімії та біології «Професійний розвиток учителів хімії та біології в умовах реформування освітньої галузі»

КОМУНАЛЬНИЙ  ЗАКЛАД  ЛЬВІВСЬКОЇ  ОБЛАСНОЇ  РАДИ

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

Кафедра природничо-математичної освіти

Програма підвищення кваліфікації 

учителів хімії та біології

«Професійний розвиток учителів хімії та біології

в умовах реформування освітньої галузі»

 

 

Програма підвищення кваліфікації  розглянута і рекомендована

до затвердження на засіданні кафедри природничо-математичної освіти

 (протокол № __  від  __ __________  2020 р.)

Завідувач кафедри                                                Н.І.Новикова

Програма підвищення кваліфікації затверджена вченою радою

(протокол № 2 від 19.02. 2020)

Голова вченої ради                                                    І. Танчин

 

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

 

Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів хімії та біології

«Професійний розвиток учителів хімії та біології в умовах реформування освітньої галузі»

 

Розробник:  методист методичного кабінету відділу освіти Яворівської райдержадміністрації, за сумісництвом – учитель хімії Яворівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2, спеціаліст вищої категорії Флис О.Г.

 

Мета: удосконалення методичного та практичного рівнів професійної компетентності вчителів хімії та біології з метою підвищення якості освітнього процесу відповідно до вимог Закону України «Про освіту»,  Концепцїї «Нова українська школа».

Напрям: забезпечення постійного професійного зростання учителя хімії та біології у процесі навчання і розвитку учнів в сучасному освітньому середовищі,  зокрема:

  • удосконалити професійні компетентності учителів хімії та біології з питань підвищення якості освіти, конструювання освітнього процесу з використанням різноманітних  інноваційних технологій, методів і форм;
  • сприяти особистісному та професійному розвитку учителів хімії та біології на основі актуалізації їхнього професійного і життєвого досвіду відповідно до сучасних вимог та запитів здобувачів освіти;
  • надати якомога більше ідей, інструментів та практичних прийомів для ефективної мотивації педагогів задля запобігання емоційному вигорянню та мотивації школярів до навчання;
  • удосконалювати вміння здійснювати освітню діяльність з хімії та біології, використовуючи інтерактивні, презентативні технології, стратегії розвитку критичного мислення, проектно-дослідницьку діяльність та техніки особистого вкладу учасників;
  • удосконалювати систему знань про норми і типи педагогічного спілкування в процесі організації колективної та індивідуальної діяльності, використовуючи різні прийоми розміркувань та аргументації, розвиненість культури професійного спілкування, здатність досягати педагогічних результатів засобами продуктивної комунікативної взаємодії;
  • розвивати інформаційно-цифрову компетентність учителя хімії та біології, навички використання сучасних технологій в освітньому процесі, зокрема засобів ІКТ,онлайн-ресурсів, гугл-сервісів;
  • розвивати вміння працювати в команді, генерувати нові ідеї, конструювати власну педагогічну діяльність в інноваційній освітній траєкторії;

 

Обсяг: 30 годин.

 

Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна.

 

 Нормативно-правова база

Конституція України, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про інноваційну діяльність», «Про професійний розвиток працівника»;

Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр), затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 08.12.2008 року № 1119;

Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від № 1392 від 23.11.2011 року;

Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, зі мінами внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 року № 1133»;

Наказ Міністерства освіти і науки України від15.01.20018 №36 «Про затвердження Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти»;

Наказ Міністерства освіти і науки України від 19.01.2016 року № 34 «Про документи про підвищення кваліфікації»;

Наказ Міністерства освіти і науки України від 15.01.2018 року № 34 «Про деякі організаційні питання щодо підготовки педагогічних працівників для роботи в умовах Нової української школи»;

Типове положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом Міністерства освіти і науки № 930 від 06.10.2010 року із змінами, внесеними згідно з наказом МОН молодьспорту № 1473 від 20.12.2011 року та наказом Міністерства освіти і науки України від 08.08.2013 року № 1135;

Наказ Міністерства освіти і науки України від 7.06.2017 №804 «Про затвердження навчальних програм для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти»;

Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407 «Про затвердження навчальних програм для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти (рівень стандарту та профільний рівень)»;

Наказ Міністерства освіти і науки України від 22.09.2011 №1099 «Положення про всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності»;

Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 №1222 «Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти з предметів інваріантної складової навчального плану».

 

Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:

професійно-педагогічна компетентність – обізнаність із новітніми відомостями з педагогіки, вікової психології, методики, інноватики для діяльності в сучасному освітньому середовищі, що сприяє цілісному індивідуально-особистісному становленню особистості. Здатність до продуктивної професійної діяльності на основі розвиненої педагогічної рефлексії відповідно до провідних ціннісно-світоглядних орієнтацій, вимог педагогічної етики та сучасних викликів. Здатність застосовувати отримані знання в практичних ситуаціях та вчитися впродовж життя;

мовно-комунікативна компетентність – володіння знаннями про норми і типи педагогічного спілкування в процесі організації колективної та індивідуальної діяльності, вміння вислуховувати, відстоювати власну позицію, залежно від комунікативно-діяльнісних ситуацій;

психологічно-фасилітативна компетентність – усвідомлення ціннісної значущості фізичного, психічного і морального здоров’я дитини, здатність сприяти творчому становленню школярів та їхній індивідуалізації;

підприємницька компетентність – вміння працювати в команді, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя;

інформаційно-цифрова компетентність – здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.

 

Місце (місця) надання освітньої послуги: заклади загальної середньої освіти Яворівського району.

 

Очікувані результати навчання:

  1. Демонструє знання і вміння з методики викладання хімії та біології в контексті освітніх процесів.
  2. Розуміє принципи формування ключових і предметних компетентностей та реалізації наскрізних ліній.
  3. Моделює уроки хімії та біології на основі новітніх технологій, використовуючи різноманітні сучасні методи та форми роботи.
  4. Демонструє вміння працювати в команді, генерувати нові ідеї, готовність до змін, постійного професійного розвитку.

 

Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат.

 

ІІ ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Інтеграційно-мотиваційне заняття.

Час за робочою навчальною програмою  – 2 години

Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля   (практичне, 1 година).

Тема 2. Формування очікувань учасників (практичне, 1 година).

 

Модуль 1. Мотивація в освіті: інструменти, прийоми та принципи.

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

Тема1.1. Мотивація в освітньому процесі (лекція,3 години; практичне, 3 години)

План лекційного заняття

1.1.1. Світоглядні засади та нормативно-правове забезпечення реформування освіти.

1.1.2. Мотивація – натхнення, навичка чи інструмент.

1.1.3. Успішний вчитель – успішний учень, або те, що мотивує на досягнення успіху.

1.1.4. Запобігання професійному вигоранню в освітньому середовищі.

План практичного  заняття

1.1.5. Учителі-учні: мотивуємо один одного.

1.1.6. Використання мотиваційних вправ та інформаційних матеріалів на уроках хімії та біології (робота в групах).

 

Модуль 2. Інноваційні педагогічні технології на уроках хімії та біології.

Час за робочою навчальною програмою – 8 годин

Тема 2.1. Застосування інноваційних технологій для формування ключових та предметних компетентностей на уроках хімії та біології  (лекція, 2 години; практичне, 2 години)

План лекційного заняття

2.1.1.Теоретико-понятійний апарат компетентнісної педагогіки.

2.1.2. Інноваційні технології, форми та методи роботи як засіб вдосконалення професійної компетентності учителя хімії та біології.

План практичного  заняття

2.1.3. Тренінг педагогічної майстерності «Професійна компетентність педагога».

 

Тема 2.2. Форми та методи проведення сучасного уроку хімії та біології (лекція, 2 години; практичне, 2 години)

План лекційного заняття

2.2.1. Види навчальних занять та їх орієнтовна структура.

2.2.2. Принципи впровадження та переваги STEM-технологій.

2.2.3. Модель навчання «Перевернутий клас»: змінюємо освітній процес.

2.2.4. Проєктно-дослідницька діяльність.

План практичного  заняття

2.2.5. Майстер-клас «Змішане навчання: перевернутий клас».

 

Модуль 3. Педагогічна практика моделювання уроків із використанням інноваційних форм роботи з учнями.

Час за робочою навчальною програмою – 8 годин

Тема 3.1. Модель сучасного уроку: новітні методи та підходи до навчання

(лекція, 2 години; практичне, 2 години)

План лекційного заняття

3.1.1. Моделювання сучасного уроку хімії та біології.

 

План практичного  заняття

3.1.2. Методичний тренінг «Сучасний урок як засіб підвищення якості освітнього процесу».

3.1.3. Пошук ідей для організації проєктного навчання (робота в групах).

 

Тема 3.2. Сучасні підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів.

(лекція, 2 години; практичне, 2 години)

План лекційного заняття

3.2.1. Основні види оцінювання навчальних досягнень учнів.

3.2.2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з хімії та біології.

3.2.3. Оцінювання письмових видів робіт та усних відповідей учнів.

3.2.4. Оцінювання знань учнів за допомогою інформаційно-комп’ютерних технологій.

План практичного  заняття

3.2.5. Майстер-клас «Комп’ютерне тестування – інноваційний метод контролю знань навчальних досягнень учнів».

 

Модуль 4. Принцип успішної комунікації сучасного вчителя хімії та біології.

Час за робочою навчальною програмою – 4 год.

Тема 4.1. Комунікація: сутність поняття, основні ознаки, види

 (лекція, 2 години; практичне, 2 години)

План лекційного заняття

4.1.1. Ефективні принципи спілкування в педагогічній діяльності.

4.1.2. Толерантність як показник компетентності педагога.

План практичного  заняття

4.1.3. Тренінг формування трикутника успішних взаємин: педагоги-учні-батьки.

 

Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне, 2 години).

 

Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично: на практичних заняттях, індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної роботи; на лекціях – експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань з теми.

Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотної інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.

 

 

 ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ

Назви тем

 

 

Кількість годин
Всього Лекції Практичні Семінарські
Організаційно-мотиваційне заняття 2      
Тема1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля     1  
Тема 2. Формування очікуваних результатів     1  
Модуль 1. Мотивація в освіті: інструменти, прийоми та принципи 6      
Тема1.1. Мотивація в освітньому процесі   3 3  
Модуль 2. Інноваційні педагогічні технології на уроках хімії та біології 8      
Тема 2.1. Застосування інноваційних технологій для формування ключових та предметних компетентностей на уроках хімії та біології    2 2  
Тема 2.2. Форми та методи проведення сучасного уроку хімії та біології   2 2  
Модуль 3. Педагогічна практика моделювання уроків із використанням інноваційних форм роботи з учнями 8      
Тема 3.1. Модель сучасного уроку: новітні методи та підходи до навчання   2 2  
Тема 3.2. Сучасні підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів   2 2  
Модуль 4. Принцип успішної комунікації сучасного вчителя хімії та біології 4      
Тема 4.1. Комунікація: сутність поняття, основні ознаки, види   2 2  
Вихідне діагностування, презентація добрих практик 2   2  
Всього 30 13 17