Програма підвищення кваліфікації учителів історії «Методи та прийоми роботи з джерелами на уроках історії»

КОМУНАЛЬНИЙ  ЗАКЛАД  ЛЬВІВСЬКОЇ  ОБЛАСНОЇ  РАДИ

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

Кафедра суспільствознавчої освіти

Програма підвищення кваліфікації 

учителів історії

 «МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ РОБОТИ З ДЖЕРЕЛАМИ

НА УРОКАХ ІСТОРІЇ»

 

Програма підвищення кваліфікації  розглянута і рекомендована

до затвердження на засіданні кафедри суспільствознавчої освіти

(протокол №  від          2020 )

                                Завідувач кафедри                                       Г.Є.Стасюк

Програма підвищення кваліфікації затверджена вченою радою

(протокол № 2  від 19 лютого  2020 року)

                  Голова вченої ради                         І.З.Танчин

 

 

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

 

Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів історії

«МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ РОБОТИ З ДЖЕРЕЛАМИ

НА УРОКАХ ІСТОРІЇ»

 

Упорядник:ст. викладач кафедри суспільствознавчої освіти Васильків І.Д.

Розробник:методист методичного кабінету Меленчук І.Б., «Старший вчитель».

Мета:

  • розкрити суть та особливості інноваційного освітнього простору ХХI століття;
  • сформувати в слухачів системного підходу до осмислення моделей та технологій навчання;
  • підготовка педагогів-фахівців, які б володіли сучасними інтерактивними педагогічними методами для розвитку ключових компетентностей та ефективного навчання учнів.

Напрям: навчання на основі компетентнісного підходу передбачає:

  • інтеграцію професійних та особистісних якостей педагога, чітку орієнтацію на майбутню педагогічну діяльність;
  • перетворення слухача з пасивного об’єкта педагогічної дії  на активного суб’єкта  навчально-пізнавальної діяльності;
  • формування готовності  до постійного підвищення освітнього рівня, потреби в актуалізації і реалізації свого особистого потенціалу, здатність самостійно набувати нові знання і уміння, розвитку власних здібностей, в прагненні до самореалізації в соціально корисній діяльності;
  • використання імітаційно-моделюючих, проектно-дослідницьких методів, контекстного навчання, принципів інтеграції навчальної, проектної і дослі-дницької діяльності ;
  • компетентнісний підхід, суть якого полягає в тому, що проміжним та кінцевим результатами навчання визначається формування певних здібностей особистості, які знаходять прояв у комплексі умінь, заснованих на знаннях, ціннісних орієнтирах та досвіді діяльності;
  • діяльнісний підхід, згідно з яким ефективність навчання залежить від включення учнів у різноманітні види діяльності, що дозволяє їм успішне оволодіння суспільним досвідом та, як наслідок, забезпечує соціальну активність особистості. Аби надати системності в цьому напрямку, програмою передбачено проведення у межах кожної теми практичної роботи, яка є своєрідним методом навчання, за допомогою різних видів історичних джерел.

 

Обсяг: 30 годин.

 

Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна.

 

Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:

  • ціннісно-смислові (вміння визначати життєві цінності й мету, усвідомлювати своє місце в соціумі, ухвалювати правильні рішення);
  • загальнокультурні (вміння аналізувати й оцінювати досягнення національної та світової культури; орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства; застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності);
  • навчально-пізнавальні (вміння відрізняти факти від домислів, застосовувати різні методи пізнання, володіння вимірювальними навичками);
  • проектно-технологічні (вміння застосовувати знання, навички й особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності);

 

Місце (місця) надання освітньої послуги: заклади загальної середньої освіти Яворівського району

 

Очікувані результати навчання:

  • розширює, поглиблює  та  оновлює знання щодо прийомів роботи з історичними джерелами;
  • показує доцільність поетапної роботи з історичними документами, що дозволить забезпечити єднання теоретичного та практичного підходів у навчанні;
  • знайомить з новими підходами щодо організації роботи з візуальними джерелами;
  • визначає структуру та принципи організації педагогічних освітніх технологій;
  • визначає напрямки власного професійного саморозвитку.

 

Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат

 

ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Інтеграційно-мотиваційне заняття

               Час за робочою навчальною програмою – 2 години

 

Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля
(практичне заняття, 1 година)

 

Тема 2. Формування очікувань учасників

              (практичне заняття, 1 година)

 

Модуль 1. Загальна характеристика історичних джерел та їх класифікація

Час за робочою навчальною програмою – 6години

(лекція, 2 години, практичне заняття, 4 години)

 

Тема 1.1.  Методи та прийоми роботи з джерелами на уроках історії                        

 

                                            План лекційного заняття

1.1.1.     1. Основні властивості історичних джерел.

  1. Класифікація джерел за типами.
  2.   Класифікація за видами джерел.
  3.   Класифікація освітніх технологій в роботі с джерелами.                                         

                                      План практичного заняття

1.1.2.     1.Прийоми роботи з текстом підручника історії.

           2.Таблиця, як один із способів фіксації змісту текстового джерела.

          3.Організація учнівського дослідження на основі історичних джерел.

          4.Аналіз історичних джерел за окремими схемами.

          5.Розвиток критичного мислення учнів у процесі опрацювання текстів.

  1.   Комплексне використання текстових джерел на уроках історії.

 

Модуль 2. . Особливості роботи з текстовими історичними джерелами

                      Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

                    (лекція 2 години, практичне заняття, 4 години)

 

 Тема 2.1.  Історичне джерело як основа навчання історії

                                           План лекційного заняття

              1.Шкільний підручник історії як джерело дослідження.

              2.Що слід розуміти під учнівським дослідженням історичних джерел?

  1. Як навчати школярів аналізувати текстові джерела.
  2. Вимоги до підбору документів, які використовуються на уроці історії

 

                                               План практичного заняття

           1.Прийоми роботи з текстом підручника історії.        

           2.Таблиця як один із способів фіксації змісту текстового джерела.

            3.Організація учнівського дослідження на основі історичних джерел.

            4.Аналіз історичних джерел за окремими схемами.

            5.Розвиток критичного мислення учнів у процесі опрацювання текстів.

  1. Комплексне використання текстових джерел на уроках історії.

Модуль 3. Методи та прийоми роботи з візуальними джерелами

                  Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

                     (лекція- 2 години, практичне заняття- 4 години)

 

Тема 3.1. Характеристика візуальних джерел

                                     План лекційного заняття

         1.Типи візуальних джерел.

         2.Алгоритм роботи з різними візуальними джерелами

 

                                     План практичного заняття

  1. Методи та прийоми роботи з візуальними джерелами.
  2. Раціональне використання текстових та ілюстративних джерел у процесі навчання історії.
  3. Способи комбінації візуальних джерел та порядок роботи з ними.

Модуль 4. Етнічні основи та витоки духовної культури українського народу в історичних джерелах.

                  Час за робочою навчальною програмою – 8 годин  (лекція- 2 години, практичне заняття- 6 години)

 

Тема 4.1. Використання історико-краєзнавчих досліджень та джерел через збереження й підтримку родинних традицій та шляхом збереження і популяризації вікової спадщини народного мистецтва Яворівщини.

                                          План лекційного заняття

1.Історія розвитку,функціонування і теперішній стан українського народного декоративного мистецтва.

 

                                               План практичного  заняття

  1. Правила організації самостійної роботи учнів з джерелами мистецтва Яворівщини як важливої складової національної культури українського народу.

 

 

Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне , 2 години)

 

Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично. На практичних заняттях індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної та колективної (практичної) роботи; на лекціях експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань з теми.

Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотної інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.

 

                        ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Назви тем Кількість годин
Усьо­го Лекції Практичні Семінарські
Інтеграційно-мотиваційне заняття 2   2  
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля     1  
Тема 2. Формування очікувань учасників     1  
Модуль 1. Загальна характеристика історичних джерел та їх класифікація 6    
Тема 1.1. Методи та прийоми роботи з джерелами на уроках історії   2  
Тема 1.2.Класифікація та шляхи формування в учнів   історичних понять у роботі з джерелами     4  
Модуль 2. Особливості роботи з текстовими історичними джерелами 6    
Тема 2.1.Історичне джерело- як основа навчання історії   2  
Тема 2.2. Історичне джерело, яке органічно пов’язане з програмним матеріалом і сприяє актуалізації історичних знань     4  
Модуль 3. Методи та прийоми роботи з візуальними джерелами 6    
Тема 3.1.Характеристика візуальних джерел   2  
Тема 3.2. Види візуальних джерел та  методичні поради щодо організації роботи з ними

 

    4  
Модуль 4. Етнічні основи та витоки духовної культури українського народу в історичних джерелах 8    
Тема 4.1. Використання історико-краєзнавчих досліджень та джерел через збереження й підтримку родинних традицій та шляхом збереження і популяризації вікової спадщини народного мистецтва Яворівщини   2  
Тема 4.2. Правила організації самостійної роботи учнів з джерелами мистецтва Яворівщини,як важливої складової національної культури українського народу

 

    6  
Вихідне діагностування, презентація добрих практик 2   2  
Усього годин:                     

 

30 8 22