Програма підвищення кваліфікації  учителів християнської етики «Використання інноваційних технологій на уроках основ християнської етики як засіб удосконалення професійної компетентності вчителя»

КОМУНАЛЬНИЙ  ЗАКЛАД  ЛЬВІВСЬКОЇ  ОБЛАСНОЇ  РАДИ

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

Кафедра суспільствознавчої освіти

 

 

Програма підвищення кваліфікації 

учителів християнської етики

«Використання інноваційних технологій на уроках основ християнської

етики як засіб удосконалення професійної компетентності вчителя»

 

 

Програма підвищення кваліфікації  розглянута і рекомендована

до затвердження на засіданні кафедри суспільствознавчої освіти

(протокол № __ від ______ 2020 р.)

Завідувач кафедри                                                      Г.Є.Стасюк

Програма підвищення кваліфікації затверджена вченою радою

(протокол  № 2 від 19.02. 2020)

Голова вченої ради                                                    І.З.Танчин

 

 

 

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

 

Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів основ християнської етики  «Використання інноваційних технологій на уроках основ християнської етики як засіб удосконалення професійної компетентності вчителя»

Упорядник:  доцент кафедри суспільнознавчої освіти  Сохань Г. С.

Розробник: методист методичного кабінету відділу освіти Яворівської районної державної адміністрації, за сумісництвом – учитель української мови та літератури Яворівської гімназії імені Осипа Маковея, освіта вища, категорія «спеціаліст вищої категорії, педагогічне звання «старший вчитель» М. С.Пономарьова.

Мета: науково-методичний супровід професійного розвитку вчителів основ християнської етики у їх  підготовці до роботи в умовах розбудови Нової української школи, відповідно до запитів громадянського суспільства, установ і закладів освіти, якісних потреб споживачів освітніх послуг.

Навчання сучасного учителя основ християнської етики у форматі НУШ окреслюємо такими параметрами:

  • ознайомлення педагогів з основними сучасними технологіями навчання, тенденціями розвитку наукової думки, методикою навчання християнської етики, основними закономірностями організації освітнього процесу;
  • сприяння володінню програмним матеріалом з основ християнської етики;
  • ознайомлення здобувачів освіти з основними сучасними технологіями та підходами до організації освітнього процесу з основ християнської етики, індивідуальними та колективними формами роботи;
  • набуття умінь і навичок з пошуку, подання, перетворення, аналізу, узагальнення та систематизації даних, критичного оцінювання інформації.

Відповідно до зазначеної мети, завданнями програми підвищення кваліфікації є:

  • розвиток професійних компетентностей (знання навчального матеріалу, фахових методик, технологій);
  • удосконалення раніше набутих та формування нових компетентностей учителя основ християнської етики відповідно до Концепції НУШ;
  • сприяння реалізації особистісної освітньої траєкторії здобувача освіти.

Напрям: забезпечення практичного використання інноваційних технологій на уроках основ християнської етики, а також професійний саморозвиток педагога, зокрема:

  1. Знання і розуміння нормативно-правових вимог щодо проведення уроку основ християнської етики в школі. Розуміння теоретичних засад, актуальності та доцільності використання інноваційних методів у навчанні учнів.
  2. Уміння практично використовувати успішні практики інноваційні технології навчання у роботі з учнями.
  3. Вміння виокремлювати компетентності, інтерактивно моделювати їх.
  4. Вміння формувати громадянські компетентності в учнів на уроках основ християнської етики.

 

Обсяг: 30 годин.

 

Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна.

 

Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:

 

  • професійно-педагогічна компетентність– обізнаність із новітніми науково обґрунтованими відомостями з педагогіки, психології, методики викладання, інноваційних технологій для створення освітньо-розвивального середовища, що сприяє цілісному індивідуально-особистісному становленню здобувачів освіти;
  • загальнокультурна компетентність (знання світової культури);
  • гуманітарна компетентність (гуманістичні особитісні якості, відповідальність за результати власної діяльності, мотивація до самовдосконалення);
  • креативність (нестандартне мислення, володіння інноваційними методиками, гнучкість та адаптація до змін змісту та умов професійної діяльності);
  • комунікативна компетентність (володіння сучасними засобами зв’язку, багате розвинене мовлення).

 

Місце (місця) надання освітньої послуги: освітні заклади Яворівського району, Львівської області.

 

Очікувані результати навчання:

  • Демонструє обізнаність з державними освітніми документами, основними напрямами і перспективами розвитку освіти і педагогічної науки.
  • Проєктує власну професійно педагогічну діяльність, аналізує, узагальнює та використовує нові освітні технології.
  • Формує в учнів навички самостійної роботи, розвиває в них інтерес і мотивацію до навчання, творчі здібності, логічне мислення, створює атмосферу продуктивно- пізнавальної співпраці.
  • Моделює, проводить різнотипні уроки і виховні заняття із врахуванням психолого – педагогічних особливостей учнів.
  • Демонструє володіння інноваційними методиками викладання предмета «Основи християнської етики».
  • Спрямовує виховну діяльність на формування всебічно розвиненої, культуромовної особистості.
  • Моделює науково – дослідну діяльність учня і колективу.

Професійні вимоги (компетенції) та продовження навчання

Професійні компетенції визначаються посадовою інструкцією.

Продовження навчання: Програма передбачає можливість подальшого розширення та поглиблення професійних знань, умінь, навичок в системах неформальної та інформальної освіти.

Отримання сертифікату за успішне проходження навчання.

Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат.

 

 

ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Інтеграційно-мотиваційне заняття

Час за робочою навчальною програмою – 1 година

 

Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля (практичне, 1 година)

 

Тема 2. Формування очікувань учасників (практичне, 1 година)

 

Модуль 1.  Методологічні та нормативно-правові засади освітньої діяльності вчителя основ християнської етики

 

Час за робочою навчальною програмою – 4 години

 

Тема 1.1. Мовне питання  в новому Законі України «Про освіту». Основні вимоги до культури мовлення.  (лекція, 1 година)

 

План лекційного заняття

  • Реалізація прав людини щодо оволодіння державною мовою. Чому мовний закон важливий?
  • Що змінює закон про мову в освітній галузі?

1.1.3.Особливості використання української мови в навчанні християнської етики.

1.1.4.Мовленнєва культура – критерій професійної майстерності вчителя християнської етики.

1.1.5.Причини недостатнього рівня культури мовлення та способи підвищення мовленнєвої культури.

 

План практичного  заняття  (1 год.)

1.1.1.Особливості використання української мови в навчанні християнської етики.

1.1.2.Дискусія. Культура мовлення під час дискусії.

1.1.3. Мова і професія.

1.1.4. Вправи на редагування типових суржикових конструкцій на інтегрованих  уроках християнської етики.

 

Тема 1.2. «Український правопис» у новій редакції (лекція, 1 година)

 

 План лекційного заняття

1.1.1.Правопис – це перелік базових орфографічних, граматичних, стилістичних правил.

1.1.2.Варіативність  – органічна частина правописного кодексу.

 

План практичного  заняття (1 год.)

  • Орфографічні, фонетичні, лексичні, морфологічні та пунктуаційні зміни ( виконання тестових завдань вчителями християнської етики).
  • Проблемні наголоси у словах. Яким чином їх використовувати вчителю на уроках християнської етики?

 

Модуль 2. Сучасні педагогічні технології навчання на уроках основ християнської етики

Час за робочою навчальною програмою – 8 годин

 

Тема 2. 1. EDU- SCRUM – у  навчальній діяльності учнів (лекція, 2 години).

 

План лекційного заняття (2 год.)

2.1.1.Методика EDUSCRUM в освіті.

2.1.2. Що таке SCRUMдошка і як вона навчає дитину керувати своїми справами.

План практичного  заняття (1 год.)

2.1.1.Навчись робити вдвічі більше за менший час: для IT чи для життя?

 

Тема 2.2. Моделювання нестандартних ситуацій на уроках основ християнської етики (практичне, 1 год.).

 

План практичного  заняття

2.1.1.Моделюванням життєвих ситуацій на духовно – моральну тематику.

 

Тема 2.3. Освітній коучинг – технологія партнерства (лекція, 1 год., практичне, 1 год).

 

План лекційного заняття

2.3.1. Принципи коучингу і їх практичне застосування. Реалізація особистісно зорієнтованого підходу до навчання засобами коучингових технологій.

План практичного  заняття

2.3.2.Ознайомлення з «практичними інструментами коучингу»: колесо балансу (застосування в індивідуальній і груповій роботі); шкалювання(інструмент самооцінки і розвитку);створення середовища для досягнення цілей.

2.3.3. Моделювання навчальних і виховних заходів, використовуючи коучинговий підхід.

 

 

Тема 2.4. Тема 2.4. Розвиток критичного мислення  в освітньому процесі (лекція, 1 год. практичне, 1 година).

 

План лекційного заняття

2.4.1. Критичне мислення – одне з основних умінь ХХІ століття (за Британською Радою).

2.4.2. Особливості критичного мислення.

 

 

План практичного заняття

2.4.1. Моделювання неординарних ситуацій.

2.4.2. Асоціативний кущ, Сенкан, Діаграма Вена, Таксономія Блума, Fishbone.

 

Модуль 3. Організація освітнього простору

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 3.1. Академічна доброчесність: нова академічна культура

 (лекція, 1 година; практичне, 2 години)

 

План лекційного заняття

3.2.2.Витоки сучасної академічної доброчесності. Академічна доброчесність: чесність, довіра, підзвітність, повага, відповідальність, справедливість. Академічна недоброчесність: академічний плагіат, фабрикація, обман, списування, хабарництво. Кодекс честі у навчанні.

План практичного  заняття

3.2.3. Моделювання у групах різноманітних освітньо-педагогічних,   проблемних ситуацій.  Пошук шляхів та алгоритмів вирішення недоброчесних випадків із батьками, учнями, учителями.

 

Тема 3.2. Співпраця школи, сім’ї та громадськості як важливий компонент ефективної діяльності освітнього закладу на засадах педагогіки партнерства (лекція, 1 година; практичне, 2 години).

План лекційного заняття

3.1.1. Педагогіка співробітництва:необхідність, сутність, практика.

3.1.2. Зміст педагогіки й основні ідеї педагогіки співробітництва.

3.1.3. Основні  складові побудови гуманних відносин із школярами.

 

План практичного заняття

3.1.4. Практичні поради вчителю щодо реалізації педагогіки співробітництва в освітньому процесі.

3.1.5. Розроблення та реалізація навчальних і позакласних соціально-важливих проєктів. 

 

Модуль 4. Формування християнських цінностей на уроках основ християнської етики

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

Тема 4. 1. Сучасний урок основ християнської етики – спільна праця учителя і учня (лекція, 1 год. практичне, 2 години).

План лекційного  заняття

4.1.1. Сучасний урок – основа ефективної та якісної освіти.

4.1.2. Класифікація уроків нетрадиційної форми.

4.1.3.Вимоги до сучасного уроку.

 

План практичного заняття

4.1.1. Чинники, які впливають на ефективність сучасного уроку.

4.1.2. Критерії ефективності уроку.

4.1.3. Моделювання фрагментів  нетрадиційних уроків

 

Тема 4.2. Міжпредметні зв’язки на уроках основ християнської етики

(лекція, 1 год. практичне, 2 години).

 

План лекційного  заняття

4.2.1. Міжпредметні зв’язки як засіб активізації пізнавальної активності учнів.

4.2.2. Методика реалізації між предметних зв’язків.

4.2.3.Позитивне партнерство на уроці основ християнської етики під час реалізації між предметних зв’язків.

План практичного заняття

4.2.4.Основи  християнської етики в українській культурі.

4.2.5. Міжпредметні зв’язки: українська мова та література, історія, астрономія, біологія…( Моделювання фрагментів уроків).

 

Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне, 2 години)

 

Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично: на практичних заняттях, індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної роботи; на лекціях – експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань з теми.

Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотної інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.

 

 

 

ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Назви тем Кількість годин
Усього Лекції Прак-тичні Семі-нарські
Інтеграційно-мотиваційне заняття. 2   2
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля. 1
Тема 2. Формування очікувань учасників. 1
Модуль 1. Методологічні та нормативно-правові засади освітньої діяльності вчителя основ християнської етики 6    2 2
Тема 1.1. Мовне питання  в новому Законі України «Про освіту». Основні вимоги до культури мовлення. 1 1
Тема 1.2. «Український правопис» у новій редакції. 1 1
Модуль 2. Сучасні педагогічні технології навчання на уроках основ християнської етики 8 4 4  
Тема 2.1. EDU- SCRUM – у  навчальній діяльності учнів.   2 1  

 

Тема 2.2 Моделювання нестандартних ситуацій на уроках основ християнської етики.   1  
Тема 2.3. Освітній коучинг – технологія партнерства   1 1
Тема 2.4. Розвиток критичного мислення  в освітньому процесі 1 1
Модуль 3. Організація освітнього простору 6 2 4
Тема 3.1. Академічна доброчесність: нова академічна культура   1 2
Тема 3.2. Педагогіка партнерства: співпраця школи, сім’ї та батьківської громади як важливий компонент ефективної діяльності освітнього закладу   1 2
Модуль 4. Формування християнських цінностей на уроках основ християнської етики 6 2 4
Тема 4. 1. Сучасний урок основ християнської етики – спільна праця учителя і учня   1 2
Тема 4.2. Міжпредметні зв’язки на уроках основ християнської етики   1 2
Вихідне діагностування, презентація добрих практик 2    
Всього годин: 30 10 20