КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Кафедра життєвих компетентностей
Програма підвищення кваліфікації
учителів трудового навчання (технологій)
«Мотивація навчально-трудової діяльності через
інтеграцію краєзнавчих промислів»
Програма підвищення кваліфікації розглянута і рекомендована
до затвердження на засіданні кафедри педагогіки
(протокол № 2 від 19.02. 2020)
Завідувач кафедри О. Шиян
Програма підвищення кваліфікації затверджена вченою радою
(протокол №2 від 19.02.2020 )
Голова вченої ради І. Танчин
І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ
Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів трудового навчання (технологій) «Мотивація навчально-трудової діяльності через
інтеграцію краєзнавчих промислів».
Розробник: Станько Богдан Миронович, методист методичного кабінету відділу освіти Яворівської районної державної адміністрації, освіта вища, кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії».
Мета: науково-методичний супровід професійного розвитку вчителів трудового навчання (технологій) у їх підготовці до роботи в умовах розбудови нової української школи відповідно до запитів громадянського суспільства, установ і закладів освіти, освітніх потреб споживачів освітніх послуг.
Напрям: забезпечення і підтримка навчання, виховання та розвитку учнів в освітньому середовищі, рефлексія і професійний саморозвиток педагога, зокрема:
- Розвиток уміння розумного та раціонального використання природних ресурсів, проектування та виготовлення виробу, застосовання технології безвідходного виробництва.
- Організаційно-методичні стратегії навчання технологій в освітньому просторі як засіб для розвитку моральної, естетичної, фізичної та інтелектуальної сфер особистості.
- Популяризація регіональних промислів та народної творчості як дієвого інструменту пізнання світу, розвитку образного мисленням і практичної дії.
- Створення сприятливих умов для продукування креативних ідей, реалізації власних творчих потреб у навчально-трудовій діяльності.
- Усвідомлення і розуміння формули професійного розвитку як дієва необхідність сьогодення.
Обсяг: 30 годин.
Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна.
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:
- Формування технологічно освіченої особистості, підготовленої до самостійного життя в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства для реалізації творчого потенціалу.
- Формулювання власних потреб у підвищенні педагогічної майстерності, застосування потрібної інформації для реалізації проєктів.
- Організація освітнього процесу шляхом ефективного керування ресурсами та інформаційними потоками, визначення навчальних цілей та способів їх досягнення.
- Креативність (нестандартне мислення, володіння інноваційними методиками, гнучкість та адаптація до змін змісту та умов професійної діяльності).
- Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя.
Місце (місця) надання освітньої послуги: заклади загальної середньої освіти Яворівського району
Очікувані результати навчання:
- Демонструє обізнаність з державними освітніми документами, основними напрямами і перспективами розвитку освіти і педагогічної науки.
- Вміє організовувати педагогічну діяльність на компетентнісних засадах, реалізувати сучасні програми, використовуючи різноманітні методи, форми, технології.
- Демонструє володіння інноваційними методиками викладання трудового навчання.
- Засвідчує вміння використання краєзнавчих матеріалів Яворівщини в процесі викладання предмета.
- Демонструє готовність до змін, гнучкість, постійний професійний розвиток, рефлексію власної професійної практики. Виявляє навики конструювання сучасного освітнього технологічного середовища.
Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат
Нормативно-правова база: Конституція України, Закони України „Про освіту”, „Про загальну середню освіту”, „Про дошкільну освіту”, „Про позашкільну освіту”, „Про інноваційну діяльність”, „Про професійний розвиток працівника”.
- Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1392.
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 19.01.2016 року № 34 «Про документи про підвищення кваліфікації».
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 15.01.2018 року № 34 «Про деякі організаційні питання щодо підготовки педагогічних працівників для роботи в умовах Нової української школи».
- Наказ Міністерства освіти і науки України від від 15.01.2018 р. № 36 «Про затвердження Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 року №1133 «Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників».
- «Навчальна програма з трудового навчання для закладів загальної середньої освіти 5 – 9 класи» (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
- Навчальна програма «Технології 10-11 класи (рівень стандарту)» затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.
- Навчальна програма «Технології 10–11 класи (профільний рівень)» затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.
ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Інтеграційно-мотиваційне заняття
Час за робочою навчальною програмою – 2 години
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля (практичне, 1 година)
Тема 2. Формування очікувань учасників ( практичне, 1 година)
Модуль 1. Трудове навчання і сфери особистості.
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 1.1. Народні промисли Яворівщини (лекція , 1 година; практичне , 1 година)
План лекційного заняття
1.1.1. Сучасне народне декоративно-прикладне мистецтво Яворівщини.
План практичного заняття
1.1. 2. Актуалізація та обговорення народних промислів Яворового краю.
Тема 1.2. Розвиток забавкарства на Яворівщині (лекція , 1 година)
Тема 1.3. Технологія виготовлення яворівської забавки (практичне , 3 години)
План практичного заняття
1.3.1. Машинний і ручний способи виготовлення заготовок для яворівської іграшки.
1.3.2. Різновиди яворівського розпису. Орнамент та кольорогама яворівської забавки.
Модуль 2. Орнаментальне різьблення
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 2.1. Яворівська різьба – жанр різьбярського мистецтва (лекція, 2 години )
План лекційного заняття
2.1.1. Історія виникнення яворівської різьби.
2.1.2. Орнаментальні мотиви яворівської різьби.
2.2.3. Йосип Станько – творець нового художньо-технічного прийому орнаментального різьблення.
2.2.4. Еволюція художньо-стильових особливостей яворівської різьби.
Тема 2.2. Технологія декорування дерева різьбленим орнаментом (практичне, 4 години)
2.3.1. Художні особливості традиційних форм різьблення по дереву Яворівщини.
2.3.2. Основні прийоми та технологічний процес яворівського різьблення.
Модуль 3. Вибійка. Лозоплетіння.
Час за робочою навчальною програмою – 8 годин
Тема 3.1 Вибійка. Техніка та особливості.
(лекція , 1 година; практичне , 1 година)
План лекційного заняття
3.1.1. Орнаментація вибивних дошок та колір – основні фактори у створенні художнього твору.
План практичного заняття
3.1.2. Найпоширеніші техніки ручного виготовлення вибійчаних тканин.
3.1.3. Геометричний, геометризовано-рослинний та рослинний орнаменти вибійки.
Тема 3.2. Технологія декорування тканини шляхом друку на полотні (практичне, 2 години).
План практичного заняття
3.2.1. Техніка ручної вибійки.
3.2.2. Демонстрація технологічного процесу виготовлення вибійчаних тканин.
Тема 3.3. Види лозоплетіння. Народне декоративне мистецтво плетіння – художнє явище народного мистецтва.
(лекція , 1 година; практичне , 1 година)
План лекційного заняття
3.3.1. Прут і його заготівля для плетіння.
3.3.2. Інструменти і пристосування потрібні для плетіння з лози.
План практичного заняття
3.3.3. Види і способи плетіння з лози.
Тема 3.4. Технічні прийоми обробки матеріалу для плетіння. Технологічний процес лозоплетіння (практичне, 2 години).
3.4.1. Організаційно-підготовчий та конструкторські етапи виготовлення виробів з лози.
3.4.2. Технологічна послідовність виготовлення виробу з лози.
Модуль 4. Яворівська вишивка.
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 4.1. «Яворівка» – мотиви та кольори, техніка вишивання (лекція , 2 години)
План лекційного заняття
4.1.1. Еволюція художньо-образного вирішення яворівської вишивки.
4.1.2. Яворівський гапт: «сосонки», «купочки», «деревця», «клинці», «кривульки», «стебнівка».
Тема 4.2. Технологія вишивання «Яворівкою» ручним та машинним способом (практичне , 4 години)
План практичного заняття
4.2.1. Ручне вишивання. Засвоєння вишивальної техніки і технології швів.
4.2.2. Демонстрація орнаментів та практичне виконання швів «Яворівкою».
4.2.3. Використання комп’ютеризованої швейно-вишивальної машини для виконання яворівської вишивки.
Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне , 2 години)
Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично: на практичних заняттях, індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної роботи; на лекціях – експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань з теми.
Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотної інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.
ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ
Назви тем | Кількість годин | |||
Усього | Лекції | Прак-тичні | Семінарсь
кі |
|
Інтеграційно-мотиваційне заняття | 2 | 2 | ||
Тема 1. Реєстрація учасників. | 1 | |||
Тема 2. Ознайомлення з програмою модуля, формування очікувань учасників | 1 | |||
Модуль 1. Трудове навчання і сфери особистості. | 6 | 2 | 4 | |
Тема 1.1 Народні промисли Яворівщини | 1 | 1 | ||
Тема 1.2. Розвиток забавкарства на Яворівщині. | 1 | |||
Тема 1.3. Технологія виготовлення та розпис яворівської забавки. | 3 | |||
Модуль 2. Орнаментальне різьблення | 6
|
2 | 4 | |
Тема 2.1. Яворівська різьба – жанр різьбярського мистецтва. | 2 | |||
Тема 2.2. Технологія декорування дерева різьбленим орнаментом. | 4 | |||
Модуль 3. Вибійка. Лозоплетіння. | 8 | 2 | 6 | |
Тема 3.1. Вибійка. Техніка та особливості. | 1 | 1 | ||
Тема 3.2. Технологія декорування тканини шляхом друку на полотні. | 2 | |||
Тема 3.3. Види лозоплетіння. Народне декоративне мистецтво плетіння – художнє явище народного мистецтва. | 1 | 1 | ||
Тема 3.4. Технічні прийоми обробки матеріалу для плетіння. Технологічний процес лозоплетіння. | 2 | |||
Модуль 4. Яворівська вишивка | 6 | 2 | 4 | |
Тема 4.1. «Яворівка» – мотиви та кольори, техніка вишивання. | 2 | |||
Тема 4.2. Технологія вишивання «Яворівкою» ручним та машинним способом. | 4 | |||
Вихідне діагностування, презентація добрих практик | 2 | 2 | ||
Всього годин: | 30 | 8 | 22 |