Програма підвищення кваліфікації  учителів трудового навчання (технологій)  «Мотивація навчально-трудової діяльності через інтеграцію краєзнавчих промислів»

КОМУНАЛЬНИЙ  ЗАКЛАД  ЛЬВІВСЬКОЇ  ОБЛАСНОЇ  РАДИ

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

Кафедра життєвих компетентностей

Програма підвищення кваліфікації 

учителів трудового навчання (технологій)

 «Мотивація навчально-трудової діяльності через

інтеграцію краєзнавчих промислів»

 

 

Програма підвищення кваліфікації  розглянута і рекомендована

до затвердження на засіданні кафедри педагогіки

(протокол  № 2 від 19.02. 2020)

Завідувач кафедри                                                      О. Шиян

Програма підвищення кваліфікації затверджена вченою радою

 (протокол №2  від  19.02.2020 )

Голова вченої ради                                                    І. Танчин

 

 

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

 

Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів трудового навчання (технологій) «Мотивація навчально-трудової діяльності через

інтеграцію краєзнавчих промислів».

 

Розробник: Станько Богдан Миронович, методист методичного кабінету відділу освіти Яворівської районної державної адміністрації, освіта вища, кваліфікаційна  категорія «спеціаліст вищої категорії».

 

Мета: науково-методичний супровід професійного розвитку   вчителів трудового навчання (технологій) у їх  підготовці до роботи в умовах розбудови нової української школи відповідно до запитів громадянського суспільства, установ і закладів освіти, освітніх потреб споживачів освітніх послуг.

 

Напрям: забезпечення і підтримка навчання, виховання та  розвитку учнів в освітньому середовищі,  рефлексія і професійний саморозвиток педагога, зокрема:

  1. Розвиток уміння розумного та раціонального використання природних ресурсів, проектування та виготовлення виробу, застосовання технології безвідходного виробництва.
  2. Організаційно-методичні стратегії навчання технологій в освітньому просторі як засіб для розвитку моральної, естетичної, фізичної та інтелектуальної сфер особистості.
  3. Популяризація регіональних промислів та народної творчості як дієвого інструменту пізнання світу, розвитку образного мисленням і практичної дії.
  4. Створення сприятливих умов для продукування креативних ідей, реалізації власних творчих потреб у навчально-трудовій діяльності.
  5. Усвідомлення і розуміння формули професійного розвитку як дієва необхідність сьогодення.

Обсяг: 30 годин.

 

Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна.

 

Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться: 

  • Формування технологічно освіченої особистості, підготовленої до самостійного життя в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства для реалізації творчого потенціалу.
  • Формулювання власних потреб у підвищенні педагогічної майстерності, застосування потрібної інформації для реалізації проєктів.
  • Організація освітнього процесу шляхом ефективного керування ресурсами та інформаційними потоками, визначення навчальних цілей та способів їх досягнення.
  • Креативність (нестандартне мислення, володіння інноваційними методиками, гнучкість та адаптація до змін змісту та умов професійної діяльності).
  • Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя.

 

Місце (місця) надання освітньої послуги: заклади загальної середньої освіти Яворівського району

 

Очікувані результати навчання:

  • Демонструє обізнаність з державними освітніми документами, основними напрямами і перспективами розвитку освіти і педагогічної науки.
  • Вміє організовувати педагогічну діяльність на компетентнісних засадах, реалізувати сучасні програми, використовуючи різноманітні методи, форми, технології.
  • Демонструє володіння інноваційними методиками викладання трудового навчання.
  • Засвідчує вміння використання краєзнавчих матеріалів Яворівщини в процесі викладання предмета.
  • Демонструє готовність до змін, гнучкість, постійний професійний розвиток, рефлексію власної професійної практики. Виявляє навики конструювання сучасного освітнього технологічного  середовища.

 

Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат

 

Нормативно-правова база: Конституція України, Закони України „Про освіту”, „Про загальну середню освіту”, „Про дошкільну освіту”, „Про позашкільну освіту”, „Про інноваційну діяльність”, „Про професійний розвиток працівника”.

  • Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1392.
  • Наказ Міністерства освіти і науки України від 19.01.2016 року № 34 «Про документи про підвищення кваліфікації».
  • Наказ Міністерства освіти і науки України від 15.01.2018 року № 34 «Про деякі організаційні питання щодо підготовки педагогічних працівників для роботи в умовах Нової української школи».
  • Наказ Міністерства освіти і науки України від від 15.01.2018 р. № 36 «Про затвердження Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти».
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників».
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 року №1133 «Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників».
  • «Навчальна програма з трудового навчання для закладів загальної середньої освіти 5 – 9 класи» (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
  • Навчальна програма «Технології 10-11 класи (рівень стандарту)» затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.
  • Навчальна програма «Технології 10–11 класи (профільний рівень)» затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.

  

 

ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Інтеграційно-мотиваційне заняття

 

Час за робочою навчальною програмою – 2 години

 

Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля (практичне, 1 година)

 

Тема 2. Формування очікувань учасників (  практичне, 1 година)

 

Модуль 1. Трудове навчання і сфери особистості.

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 1.1. Народні промисли Яворівщини (лекція , 1 година; практичне , 1 година)

 

План лекційного заняття

 

1.1.1. Сучасне народне декоративно-прикладне мистецтво Яворівщини.

 

План практичного  заняття

 

1.1. 2. Актуалізація та обговорення народних промислів Яворового краю.

 

Тема 1.2. Розвиток забавкарства на Яворівщині (лекція , 1 година)

 

Тема 1.3. Технологія виготовлення яворівської забавки (практичне , 3 години)

 

План практичного  заняття

 

1.3.1. Машинний і ручний способи виготовлення заготовок для яворівської іграшки.

1.3.2. Різновиди яворівського розпису. Орнамент та кольорогама яворівської забавки.

 

Модуль 2. Орнаментальне різьблення

 

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 2.1. Яворівська різьба – жанр різьбярського мистецтва (лекція, 2 години )

 

План лекційного заняття

 

2.1.1. Історія виникнення яворівської різьби.

2.1.2. Орнаментальні мотиви яворівської різьби.

2.2.3. Йосип Станько – творець нового художньо-технічного прийому орнаментального різьблення.

2.2.4. Еволюція художньо-стильових особливостей яворівської різьби.

 

Тема 2.2. Технологія декорування дерева різьбленим орнаментом (практичне, 4 години)

 

2.3.1.  Художні особливості традиційних форм різьблення по дереву Яворівщини.

2.3.2. Основні прийоми та технологічний процес яворівського  різьблення.

 

Модуль 3. Вибійка. Лозоплетіння.

 

Час за робочою навчальною програмою – 8 годин

 

Тема 3.1   Вибійка. Техніка та особливості.

(лекція , 1 година; практичне , 1 година)

 

План лекційного заняття

 

3.1.1. Орнаментація вибивних дошок та колір основні фактори у створенні художнього твору.

 

План практичного заняття

 

3.1.2. Найпоширеніші техніки ручного виготовлення вибійчаних тканин.

3.1.3. Геометричний, геометризовано-рослинний та рослинний орнаменти вибійки.

 

Тема 3.2.   Технологія декорування тканини шляхом друку на полотні (практичне, 2 години).

 

План практичного заняття

 

3.2.1.  Техніка ручної вибійки.

3.2.2. Демонстрація технологічного процесу виготовлення вибійчаних тканин.

 

Тема 3.3. Види лозоплетіння. Народне декоративне мистецтво плетіння – художнє явище народного мистецтва.

(лекція , 1 година; практичне , 1 година)

 

План лекційного заняття

 

3.3.1.  Прут і його заготівля для плетіння.

3.3.2. Інструменти і пристосування потрібні для плетіння з лози.

 

План практичного заняття

 

3.3.3.  Види і способи плетіння з лози.

 

Тема 3.4. Технічні прийоми обробки матеріалу для плетіння. Технологічний процес лозоплетіння (практичне, 2 години).

 

3.4.1.  Організаційно-підготовчий та конструкторські етапи виготовлення виробів з лози.

3.4.2. Технологічна послідовність виготовлення виробу з лози.

 

Модуль 4. Яворівська вишивка.

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 4.1. «Яворівка» – мотиви та кольори, техніка вишивання (лекція , 2 години)

План лекційного заняття

4.1.1. Еволюція художньо-образного вирішення яворівської вишивки.

4.1.2. Яворівський гапт: «сосонки», «купочки», «деревця», «клинці», «кривульки»,  «стебнівка».

 

Тема 4.2. Технологія вишивання «Яворівкою» ручним та машинним способом  (практичне , 4 години)

 

План практичного заняття

 

4.2.1. Ручне вишивання. Засвоєння вишивальної техніки і технології швів.

4.2.2. Демонстрація орнаментів та практичне виконання швів «Яворівкою».

4.2.3. Використання комп’ютеризованої швейно-вишивальної машини для виконання яворівської вишивки.

 

Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне , 2 години)

 

Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично: на практичних заняттях, індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної роботи; на лекціях – експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань з теми.

Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотної інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.

 

 

ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Назви тем Кількість годин
Усього Лекції Прак-тичні Семінарсь

кі

Інтеграційно-мотиваційне заняття 2   2
Тема 1. Реєстрація учасників. 1
Тема 2. Ознайомлення з програмою модуля, формування очікувань учасників 1
Модуль 1.  Трудове навчання і сфери особистості. 6 2 4  
Тема 1.1 Народні промисли Яворівщини 1 1
Тема 1.2. Розвиток забавкарства на Яворівщині. 1
Тема 1.3. Технологія виготовлення та розпис яворівської забавки. 3
Модуль 2. Орнаментальне різьблення 6

 

2 4  
Тема 2.1. Яворівська різьба – жанр різьбярського мистецтва. 2
Тема 2.2. Технологія декорування дерева різьбленим орнаментом. 4
Модуль 3. Вибійка. Лозоплетіння. 8 2 6  
Тема 3.1. Вибійка. Техніка та особливості. 1 1
Тема 3.2. Технологія декорування тканини шляхом друку на полотні. 2
Тема 3.3.  Види лозоплетіння. Народне декоративне мистецтво плетіння – художнє явище народного мистецтва. 1 1
Тема 3.4. Технічні прийоми обробки матеріалу для плетіння. Технологічний процес лозоплетіння. 2
Модуль 4. Яворівська вишивка 6 2 4  
Тема 4.1. «Яворівка» – мотиви та кольори, техніка вишивання. 2
Тема 4.2. Технологія вишивання «Яворівкою» ручним та машинним способом. 4
Вихідне діагностування, презентація добрих практик 2   2
Всього годин: 30 8 22