КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Кафедра суспільнознавчої освіти
Програма підвищення кваліфікації вчителів правознавства та громадянської освіти закладів загальної середньої освіти
«Нові ролі й завдання вчителів правознавства та громадянської освіти в умовах реалізації компетентнісно-орієнтованої освіт»
(на основі нового Державного стандарту базової середньої освіти)
Програма підвищення кваліфікації розглянута і рекомендована
до затвердження на засіданні кафедри суспільнознавчої освіти
(протокол № ___від ___._________. 2021 р.)
Завідувач кафедри Г.Стасюк
Програма підвищення кваліфікації затверджена науково-методичною радою
(протокол № 1-2 від 28 січня 2021 р.
Голова ради Р.Кацюба
І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ
Найменування: Програма підвищення кваліфікації вчителів правознавства та громадянської освіти закладів загальної середньої освіти
«Нові ролі й завдання вчителів правознавства та громадянської освіти в умовах реалізації компетентнісно-орієнтованої освіти»
Розробник: консультант центру професійного розвитку педагогічних працівників Яворівської міської ради Львівської області Лазорко О.В.
Мета: вдосконалення фахової майстерності педагогів на основі нових концептуальних підходів до змісту, форм і методів навчання компетентнісно-орієнтованої освіти в умовах впровадження в освітній процес нового Державного стандарту базової середньої освіти
Напрям: розвиток професійних компетентностей вчителя правознавства та громадянської освіти, як обов’язкової складової професіоналізму, творчості та загальної культури особистості, зокрема:
1.Знання і розуміння сучасних тенденцій розвитку освіти, особливостей процесів викладання і навчання школярів правової освіти, організації педагогічної діяльності на компетентнісних засадах.
2.Уміння конструювати та реалізовувати сучасні програми навчання правознавства та громадянської освіти на основі нового Державного стандарту базової середньої освіти.
- Усвідомлення викликів, що стоять перед базовою середньою освітою, нових професійних ролей і завдань, що стоять перед вчителями правознавства та громадянської освіти у зв’язку із впровадженням нового Державного стандарту базової середньої освіти.
4.Удосконалення медіакомпетентності сучасного педагога завдяки опануванням навичок пошуку, передавання, опрацьовування та аналізу інформації для формування медійної грамотності, медіаімунітету в умовах діджиталізації освітнього середовища.
Обсяг: 30 годин.
Форма (форми) підвищення кваліфікації: очно-дитсанційна.
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:
- професійно-педагогічна компетентність– обізнаність із новітніми науково обґрунтованими відомостями з педагогіки, психології, методики викладання, інноваційних технологій для створення освітньо-розвивального середовища, що сприяє цілісному індивідуально-особистісному становленню здобувачів освіти;
- соціально-громадянська компетентність – уміння активно слухати та спостерігати, брати відповідальність на себе, проявляти громадянську свідомість, соціальну активність та участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити, критично розуміти світ: політику, право, права людини, культуру, релігію, історію, мас-медіа, економіку тощо;
- мовно-комунікативна компетентність– уміння доступно і переконливо висловлювати власну думку на засадах толерантності і поваги до позиції іншого; розпізнавати мовні засоби впливу, володіти техніками переконування вести аргументовану дискусію на відповідну тематику;
- підприємницька компетентність– уміння генерувати нові ідеї та ініціативи, втілювати їх у життя, бути соціально мобільною, адаптивною, комунікабельною, відповідальною людиною; здатність використовувати позитивний досвід правової дійсності для прогнозування особистих поведінкових моделей та вибору дійових життєвих стратегій;
- інформаційно-цифрова компетентність– здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства, виявляти маніпуляції інформацією у процесі аналізу повідомлень мас-медіа,а також джерела та авторів інформації.
Місце (місця) надання освітньої послуги: заклади загальної середньої освіти.
Очікувані результати навчання:
Орієнтується в сучасних напрямках основних механізмів функціонування і реалізації компетентнісної парадигми навчання в умовах реалізації нового Державного стандарту базової середньої освіти.
Вміє організовувати педагогічну діяльність на компетентнісних засадах, діагностувати освітній процес, складати індивідуальні освітні маршрути та керувати проектною діяльністю учнів на уроках правознавства та громадянської освіти.
Демонструє володіння різноманітними особистісними моделями взаємодії учнів і вчителів, готовністю до змін, гнучкістю та постійним професійним розвитком.
Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат.
ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Інтеграційно-мотиваційне заняття
Час за робочою навчальною програмою – 2 години
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля
(практичне, 1 година)
Тема 2. Формування очікувань учасників (практичне, 1 година)
Модуль 1. Мотивування педагога до професійного саморозвитку в умовах а реалізації нового Державного стандарту базової середньої освіти
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 1.1. Організація освітнього процесу закладу освіти відповідно до положень нового Державного стандарту базової середньої освіти
(лекція , 2 години)
План лекційного заняття
- Цілі та ціннісні орієнтири Державного стандарту базової середньої освіти.
- Основні компетентності, що формує базова середня освіта.
- Освітні галузі Державного стандарту базової середньої освіти.
- Дорожня карта імплементації Державного стандарту базової середньої освіти.
Тема 1.2. Ключові громадянські компетентності та технології їх формування відповідно до положень нового Державного стандарту базової середньої освіти (практичне , 4 години)
План практичного заняття
1.2.1. Ключові компетенції, уміння та ставлення учнів Громадянської освітньої галузі.
1.2.2. Вимоги щодо конкретних результатів та орієнтирів для оцінювання навчання учнів Громадянської освітньої галузі.
Модуль 2. Засади компетентнісно-орієнтованого навчання на уроках правознавства та громадянської освіти
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 2.1. Компетентнісно-орієнтований підхід до навчання, як основа формування особистості учня. (лекція , 2 години)
План лекційного заняття
2.1.1. Суть компетентнісно-орієнтованого підходу до навчання учнів правознавства та громадянської освіти.
2.1.2. Структура формування правової компетенції учнів на уроках правознавства та громадянської освіти.
Тема 2.2. Компетентнісно-орієнтовані завдання в процесі навчання правознавства та громадянської освіти. (практичне , 4 години)
План практичного заняття
2.2.1. Структура компетентнісно-орієнтованих завдань.
2.2.2. Конструювання компетентнісно-орієнтованих завдань.
Модуль 3. Навчальні прийоми технології проєктно-дослідницької діяльності у роботі вчителя правознавства та громадянської освіти.
Час за робочою навчальною програмою – 8 годин
Тема 3.1. Використання технології проєктно-дослідницької діяльності на уроках правознавства та громадянської освіти. (лекція, 2 години)
План лекційного заняття
3.1.1. Навчальні прийоми проєктно-дослідницької діяльності на уроках правознавства та громадянської освіти.
3.1.2.Як правильно організувати проєктно-дослідницьку діяльність щоб змотивувати учня.
Тема 3.2. Карти спостереження за проєктами учнів як інструментарій контролю та оцінювання навчальної діяльності учнів.
(практичне , 2 годин)
План практичного заняття
3.1.2. Створення карт спостереження за індивідуальними проєктами учнів.
3.1.3. Створення карт спостереження за груповими проєктами учнів.
Тема 3.3. EduScrum у роботі вчителя правознавства та громадянської освіти для роботи над проектами. ( практичне, 4 години)
3.3.1. Можливості використання EduScrum та алгоритм роботи на уроках правознавства та громадянської освіти.
3.3.2. Використання інформаційних сервісів для організації роботи над проектами EduScrum.
Модуль 4. Медіаосвіта, як основа формування медіакультури особистості
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 4.1. Новинна грамотність вчителя правознавства та громадянської освіти, як основа його інформаційної безпеки (практичне, 2 години)
План практичного заняття
4.1.1. Визначення надійності джерел інформації у різних медіа.
4.1.2. Факт і судження. Вчитель і соціальні мережі.
4.1.3. Реклама та її вплив на особистість.
Тема 4.2. Процес створення медіапродуктів для навчання учнів на уроках правознавства та громадянської освіти
(практичне, 4 години)
План практичного заняття
4.2.1. Візуальні та аудіовізуальні медіа продукти для навчання учнів.
4.2.2. Онлайн-сервіси для створення медіапродуктів.
Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне , 2 години)
Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично: на практичних заняттях, індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної роботи; на лекціях – експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань з теми.
Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотної інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.
ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ
Назви тем | Кількість годин | |||
Усього | Лекції | Прак-тичні | Семі-нарські | |
Інтеграційно-мотиваційне заняття | 2 | 2 | ||
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля | 1 | |||
Тема 2. Формування очікувань учасників | 1 | |||
Модуль 1. Мотивування педагога до професійного саморозвитку в умовах реалізації н ового Державного стандарту базової середньої освіти
|
6 | 2 | 4 | |
Тема 1.1. Організація освітнього процесу закладу освіти відповідно до положень нового Державного стандарту базової середньої освіти
|
2 | |||
Тема 1.2. Ключові громадянські компетентності та технології їх формування відповідно до положень нового Державного стандарту базової середньої освіти
|
4 | |||
Модуль 2. Засади компетентнісно-орієнтованого навчання на уроках правознавства та громадянської освіти
|
6
|
2 | 4 | |
Тема 2.1. Компетентнісно-орієнтований підхід до навчання, як основа формування особистості учня.
|
2 | |||
Тема 2.2. Компетентнісно-орієнтовані завдання в процесі навчання правознавства та громадянської освіти.
|
4 | |||
Модуль 3. Навчальні прийоми технології проєктно-дослідницької діяльності у роботі вчителя правознавства та громадянської освіти. | 8 | 2 | 6 | |
Тема 3.1. Використання технології проєктно-дослідницької діяльності на уроках правознавства та громадянської освіти. | 2 | |||
Тема 3.2. Карти спостереження за проєктами учнів як інструментарій контролю та оцінювання навчальної діяльності учнів.
|
2 | |||
Тема 3.3. EduScrum у роботі вчителя правознавства та громадянської освіти для роботи над проектами.
|
4 | |||
Модуль 4. Медіаосвіта, як основа формування медіакультури особистості
|
6 | 2 | 4 | |
Тема 4.1. Новинна грамотність вчителя правознавства та громадянської освіти, як основа його інформаційної безпеки
|
2 | |||
Тема 4.2. Процес створення медіапродуктів для навчання учнів на уроках правознавства та громадянської освіти
|
4 | |||
Вихідне діагностування, презентація добрих практик | 2 | 2 | ||
Всього годин: | 30 | 8 | 22 |