КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Кафедра практичної психології
Програма підвищення кваліфікації
педагогічних працівників
«Організація інклюзивного середовища в закладі загальної середньої освіти»
Програма підвищення кваліфікації розглянута і рекомендована
до затвердження на засіданні кафедри практичної психології
(протокол №___ від ___ ____________ 2021 р.)
Завідувач кафедри І.О.Корнієнко
Програма підвищення кваліфікації затверджена науково-методичною радою
(протокол №1 від 28 січня 2021 р.)
Голова ради Р. Кацюба
І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ
Найменування: Програма підвищення кваліфікації педагогічних працівників «Організація інклюзивного середовища в закладі загальної середньої освіти»
Упорядник: І.О. Корнієнко, завідувач кафедри практичної психології, кандидат психологічних наук.
Розробники: Стадник Олена Вікторівна, практичний психолог центру професійного розвитку педагогічних працівників Яворівської міської ради, практичний психолог вищої категорії, педагогічне звання практичний психолог-методист, Пелих Надія Степанівна, директор комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Яворівської районної ради Львівської області.
Мета: знайомство з системою впровадження процесу інклюзивного навчання, формування здатності створювати безпечне, ефективне інклюзивне середовище, оволодіння методами роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах закладів загальної середньої освіти відповідно до потреб здобувачів освітніх послуг.
Напрям: формування інклюзивного, розвиваючого та мотивуючого до навчання освітнього простору для дітей з особливими освітніми потребами зокрема:
– знання і розуміння основних понять інклюзивної освіти;
– володіння системними знаннями щодо організації і впровадження інклюзивного середовища в закладі освіти;
– розуміння ролі кожного учасника інклюзивного процесу, його функціональні обов’язки та напрями діяльності.
Обсяг: 15 годин.
Форма підвищення кваліфікації: очно-дистанційна.
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:
- загальні компетентності – знання і розуміння сучасних тенденцій розвитку освіти; соціально-правових основ, законодавчих актів у сфері інклюзивної освіти, концепції інклюзивної освіти.
- фахові компетентності – розвинені вміння організовувати діяльність на компетентнісних засадах (планування, організація, прогнозування, проектування, оцінювання тощо); організовувати та проводити роботу за основними напрямами та видами діяльності в умовах інклюзивного середовища; конструювати та реалізувати сучасні навчальні, корекційно-розвиткові програми із використанням різноманітних методів, форм і технологій; діагностувати освітній процес, учасників освітнього процесу і складати індивідуальні траєкторії; формувати уявлення про наступність та логічну послідовність організації роботи педагога в умовах інклюзивного середовища; розвивати здатність педагога ефективно реагувати на потреби дитини з ООП; розробляти зручний для використання в роботі індивідуальний план розвитку дитини з ООП.
Місце надання освітньої послуги: онлайн, заклади загальної середньої освіти
Очікувані результати навчання:
– Виявляє здатність надавати підтримку дитині у реалізації індивідуальної освітньої траєкторії.
– Розуміє особливості дітей з освітніми труднощами.
– Демонструє вміння враховувати можливості і потреби дитини з особливими освітніми потребами.
– Вміє надати дитині з ООП допомогу щодо соціалізації в закладі освіти.
Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат
ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Інтеграційно-мотиваційне заняття
Час за робочою навчальною програмою – 1 година
Тема 1. Реєстрація учасників. Знайомство з програмою, формування очікувань
(практичне – 1 година)
План практичного заняття
- Реєстрація. Вправи на знайомство слухачів курсів та налаштування на навчання.
- Ознайомлення з програмою та особливостями навчання. Формування очікувань.
Модуль 1. Філософія інклюзії. Інклюзивна школа – ознака сучасного гуманного суспільства.
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 1.1. Підготовка освітнього процесу до інтеграції дітей з особливими освітніми потребами
(лекція – 2 години)
План лекційного заняття
1.1.1.Умови організації інклюзивного середовища в закладі освіти.
1.1.2. Термінологічні складові інклюзивного середовища.
1.1.3. . Психологічна і соціальна освіта педагогів.
Тема 1.2. Освітні методики та технології роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, навчання яких потребує додаткових ресурсів (практичне – 4 години)
План практичного заняття
1.2.1. Особистісно орієнтоване та кооперативне навчання.
1.2.2. Індивідуальна освітня траєкторія.
1.2.3. Формувальне оцінювання.
1.2.4. SMART– технології для дітей з особливими освітніми потребами.
1.2.5. Специфічні освітні технології (піскова терапія, арт-терапія, ігрова терапія).
Модуль 2. Типології освітніх труднощів у дітей з особливими освітніми потребами.
Час за робочою навчальною програмою – 4 години
Тема 2.1. Діти з затримкою психічного розвитку та інтелектуальними порушеннями в інклюзивному класі
(лекція – 1 година)
План лекційного заняття
2.1.1 Поняття про ЗПР, огляд ситуацій.
2.1.2. Затримка психічного розвитку соматогенного, конституційного, психогенного та церебрально-органічного походження.
2.1.3. Види інтелектуальних порушень.
Тема 2.2. Діти з сенсорними порушеннями – порушення зору та порушення слуху. Практична важливість зору та слуху в процесі навчання
(практичне – 1 година)
План практичного заняття
2.2.1. Практичні приклади роботи з дітьми в інклюзивному просторі через гру.
2.2.2. Адаптація навчальних матеріалів до особливих потреб дитини.
Тема 2.3. Емоційно-вольові, поведінкові порушення у дітей з ООП. Корекція поведінки
(практичне – 2 години)
План практичного заняття
2.3.1. Діти з розладами аутичного спектру.
2.3.2. Навчання дитини з ГРДУ в закладі освіти.
2.3.3. Форми та методи роботи вчителя в інклюзивному класі.
Модуль 3. Формування інклюзивного, розвиваючого та мотивуючого до навчання освітнього простору для дітей з особливими освітніми потребами.
Час за робочою навчальною програмою – 4 години
Тема 3.1. Взаємодія з батьками дітей з особливими освітніми потребами (лекція – 2 години)
План лекційного заняття
3.1.1. Міждисциплінарний підхід в організації команди психолого-педагогічного супроводу та основні принципи її діяльності.
3.1.2. Консультування та психологічна підтримка батьків щодо особливостей. розвитку, навчання та виховання дітей з ООП.
3.1.3. Формування дружнього і неупередженого ставлення до дітей з ООП.
3.1.4. Булінг в інклюзивному середовище.
Тема 3.2. Співпраця всіх учасників освітнього середовища закладу освіти
(практичне – 2 години)
План практичного заняття
3.2.1. Індивідуальна програми розвитку учня інклюзивної школи.
3.2.2. Практика спільного викладання в інклюзивному середовище.
3.2.3. Координація діяльності батьків, педагогів, фахівців ІРЦ.
3.2.4. Підтримки педагогів з організації інклюзивного навчання (тренінги, семінари).
ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ
Назви тем | Кількість годин | |||
Усього | Лекції | Прак-тичні | Семі-нарські | |
Інтеграційно-мотиваційне заняття | 1 | 1 | ||
Тема 1. Реєстрація учасників. Знайомство з програмою. Формування очікувань | 1 | |||
Модуль1. Філософія інклюзії. Інклюзивна школа – ознака сучасного гуманного суспільства | 6 | 2 | 4 | |
Тема 1.1. Підготовка освітнього процесу до інтеграції дітей з особливими освітніми потребами | 2 | |||
Тема 1.2. Освітні методики та технології роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, навчання яких потребує додаткових ресурсів | 4 | |||
Модуль 2. Типології освітніх труднощів у дітей з особливими освітніми потребами | 4 | 1 | 3 | |
Тема 2.1. Діти з затримкою психічного розвитку та інтелектуальними порушеннями в інклюзивному класі | 1 | |||
Тема 2.2. Діти з сенсорними порушеннями – порушення зору та порушення слуху. Практична важливість зору та слуху в процесі навчання | 1 | |||
Тема 2.3. Емоційно-вольові, поведінкові порушення у дітей з ООП. Корекція поведінки | 2 | |||
Модуль 3. Формування інклюзивного, розвиваючого та мотивуючого до навчання освітнього простору для дітей з особливими освітніми потребами | 4
|
2 | 2 | |
Тема3.1.Взаємодія з батьками дітей з особливими освітніми потребами | 2 | |||
Тема 3.2.Співпраця всіх учасників освітнього середовища закладу освіти | 2 | |||
Всього годин: | 15 | 5 | 10 |