Програма підвищення кваліфікації педагогічних працівників «Організація інклюзивного середовища в закладі загальної середньої освіти»

 КОМУНАЛЬНИЙ  ЗАКЛАД  ЛЬВІВСЬКОЇ  ОБЛАСНОЇ  РАДИ

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

Кафедра практичної психології

Програма підвищення кваліфікації

педагогічних працівників

 «Організація інклюзивного середовища в закладі загальної середньої освіти»

Програма підвищення кваліфікації  розглянута і рекомендована

до затвердження на засіданні кафедри практичної психології

 

(протокол   №___ від ___ ____________ 2021 р.)

Завідувач кафедри                                                      І.О.Корнієнко

Програма підвищення кваліфікації затверджена науково-методичною радою

(протокол №1 від 28 січня 2021 р.)

Голова ради                                                     Р. Кацюба

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

Найменування: Програма підвищення кваліфікації педагогічних працівників  «Організація інклюзивного середовища в закладі загальної середньої освіти»

 

Упорядник: І.О. Корнієнко, завідувач кафедри практичної психології, кандидат психологічних наук.

 

Розробники: Стадник Олена Вікторівна, практичний психолог центру професійного розвитку педагогічних працівників Яворівської міської ради, практичний психолог вищої категорії, педагогічне звання практичний психолог-методист, Пелих Надія Степанівна, директор комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Яворівської районної ради Львівської області.

 

Мета: знайомство з системою впровадження процесу інклюзивного навчання, формування здатності створювати безпечне, ефективне інклюзивне середовище, оволодіння методами роботи з дітьми  з особливими освітніми потребами в умовах закладів загальної середньої освіти відповідно до потреб здобувачів освітніх послуг.

 

Напрям: формування інклюзивного, розвиваючого та мотивуючого до навчання освітнього простору для дітей з особливими освітніми потребами зокрема:

– знання і розуміння основних понять інклюзивної освіти;

– володіння  системними знаннями щодо організації і впровадження       інклюзивного середовища в закладі освіти;

– розуміння ролі кожного учасника інклюзивного процесу, його функціональні обов’язки та напрями діяльності.

 

Обсяг: 15 годин.

 

Форма підвищення кваліфікації: очно-дистанційна.

 

Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:

  • загальні компетентності – знання і розуміння сучасних тенденцій розвитку освіти; соціально-правових основ, законодавчих актів у сфері інклюзивної освіти, концепції інклюзивної освіти.
  • фахові компетентності – розвинені вміння організовувати діяльність на компетентнісних засадах (планування, організація, прогнозування, проектування, оцінювання тощо); організовувати та проводити роботу за основними напрямами та видами діяльності в умовах інклюзивного середовища; конструювати та реалізувати сучасні навчальні, корекційно-розвиткові програми із використанням різноманітних методів, форм і технологій; діагностувати освітній процес, учасників освітнього процесу і складати індивідуальні траєкторії; формувати уявлення про наступність та логічну послідовність організації роботи педагога в умовах інклюзивного середовища; розвивати здатність педагога ефективно реагувати на потреби дитини з ООП; розробляти зручний для використання в роботі індивідуальний план розвитку дитини з ООП.

 

Місце надання освітньої послуги: онлайн, заклади загальної середньої освіти

 

Очікувані результати навчання:

– Виявляє здатність надавати підтримку дитині у реалізації  індивідуальної освітньої траєкторії.

– Розуміє особливості дітей з освітніми труднощами.

– Демонструє вміння враховувати можливості і потреби  дитини з особливими освітніми потребами.

– Вміє надати дитині з ООП допомогу щодо соціалізації в закладі освіти.

 

Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат

 

 

 

 

ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Інтеграційно-мотиваційне заняття

Час за робочою навчальною програмою – 1 година

 

Тема 1. Реєстрація учасників. Знайомство з програмою, формування очікувань

(практичне – 1 година)

План практичного   заняття

  • Реєстрація. Вправи на знайомство слухачів курсів та налаштування на навчання.
  • Ознайомлення з програмою та особливостями навчання. Формування очікувань.

 

Модуль 1. Філософія інклюзії. Інклюзивна школа – ознака сучасного гуманного суспільства.

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 1.1. Підготовка освітнього процесу до інтеграції дітей з особливими освітніми потребами

(лекція – 2 години)

                                     План  лекційного заняття

1.1.1.Умови організації інклюзивного середовища в закладі освіти.

1.1.2. Термінологічні складові інклюзивного середовища.

1.1.3. . Психологічна і соціальна освіта педагогів.

 

Тема 1.2. Освітні методики та технології роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, навчання яких потребує додаткових ресурсів (практичне – 4 години)

 

                                      План практичного   заняття

1.2.1.  Особистісно орієнтоване та кооперативне навчання.

1.2.2. Індивідуальна освітня траєкторія.

1.2.3. Формувальне оцінювання.

1.2.4. SMART– технології для дітей з особливими освітніми потребами.

1.2.5. Специфічні освітні технології (піскова терапія, арт-терапія, ігрова терапія).

 

Модуль 2. Типології освітніх труднощів у дітей з особливими освітніми потребами.

Час за робочою навчальною програмою – 4 години

 

Тема 2.1. Діти з затримкою психічного розвитку та інтелектуальними порушеннями в інклюзивному класі

(лекція – 1 година)

 

 

План  лекційного заняття

2.1.1 Поняття про ЗПР, огляд ситуацій.

2.1.2. Затримка психічного розвитку соматогенного, конституційного, психогенного та церебрально-органічного походження.

2.1.3. Види інтелектуальних порушень.

 

Тема 2.2. Діти з сенсорними порушеннями – порушення зору та порушення слуху. Практична важливість зору та слуху в процесі навчання

(практичне – 1 година)                                       

                                              План  практичного заняття

2.2.1. Практичні приклади роботи з дітьми в інклюзивному просторі через   гру.

2.2.2. Адаптація навчальних матеріалів до особливих потреб дитини.

 

Тема 2.3. Емоційно-вольові, поведінкові порушення у дітей з ООП. Корекція поведінки

(практичне –  2 години)                                     

                                                План практичного  заняття

2.3.1. Діти з розладами аутичного спектру.

2.3.2. Навчання дитини з ГРДУ в закладі освіти.

2.3.3.  Форми та методи роботи вчителя в інклюзивному класі.

 

Модуль 3. Формування інклюзивного, розвиваючого та мотивуючого до навчання освітнього простору для дітей з особливими освітніми потребами.

Час за робочою навчальною програмою – 4 години

Тема 3.1. Взаємодія з батьками дітей з особливими освітніми потребами (лекція – 2 години)

 

                                               План  лекційного заняття

3.1.1. Міждисциплінарний підхід в організації команди психолого-педагогічного супроводу та основні принципи її діяльності.

3.1.2. Консультування та психологічна підтримка  батьків щодо особливостей. розвитку, навчання та виховання дітей з ООП.

3.1.3. Формування дружнього і неупередженого ставлення до дітей з ООП.

3.1.4. Булінг в інклюзивному середовище.

 

Тема 3.2.  Співпраця всіх учасників освітнього середовища закладу освіти

(практичне – 2 години)

 

                                       План практичного  заняття

3.2.1. Індивідуальна програми розвитку учня інклюзивної школи.

3.2.2. Практика спільного викладання в інклюзивному середовище.

3.2.3. Координація діяльності  батьків, педагогів, фахівців ІРЦ.

3.2.4. Підтримки педагогів з організації інклюзивного навчання (тренінги, семінари).

                    ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Назви тем Кількість годин
Усього Лекції Прак-тичні Семі-нарські
Інтеграційно-мотиваційне заняття 1   1
Тема 1. Реєстрація учасників. Знайомство з програмою. Формування очікувань     1
Модуль1. Філософія інклюзії. Інклюзивна школа – ознака сучасного гуманного суспільства 6 2 4
Тема 1.1. Підготовка освітнього процесу до інтеграції дітей з особливими освітніми потребами   2
Тема 1.2. Освітні методики та технології роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, навчання яких потребує додаткових ресурсів     4
Модуль 2. Типології освітніх труднощів у дітей з особливими освітніми потребами 4 1 3
Тема 2.1. Діти з затримкою психічного розвитку та інтелектуальними порушеннями в інклюзивному класі   1  
Тема 2.2. Діти з сенсорними порушеннями – порушення зору та порушення слуху. Практична важливість зору та слуху в процесі навчання                                           1
Тема 2.3. Емоційно-вольові, поведінкові порушення у дітей з ООП. Корекція поведінки                                          2
Модуль 3. Формування інклюзивного, розвиваючого та мотивуючого до навчання освітнього простору для дітей з особливими освітніми потребами 4

 

2 2
Тема3.1.Взаємодія з батьками дітей з особливими освітніми потребами   2  
Тема 3.2.Співпраця всіх учасників освітнього середовища закладу освіти     2
Всього годин: 15 5 10