Програма підвищення кваліфікації практичних психологів, соціальних педагогів «Актуальні напрями і завдання психологічної і соціально-педагогічної профілактики у діяльності працівника психологічної служби»

КОМУНАЛЬНИЙ  ЗАКЛАД  ЛЬВІВСЬКОЇ  ОБЛАСНОЇ  РАДИ

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

Кафедра практичної психології

Програма підвищення кваліфікації 

практичних психологів, соціальних педагогів

«Актуальні напрями і завдання психологічної і соціально-педагогічної профілактики у діяльності працівника психологічної служби»

Львів – 2021

Програма підвищення кваліфікації  розглянута і рекомендована

до затвердження на засіданні кафедри практичної психології

 

(протокол   №___ від ___ ____________ 2021 р.)

Завідувач кафедри                                                      І.Корнієнко

Програма підвищення кваліфікації затверджена науково-методичною радою

(протокол №1 від 28 січня 2021 р.)

 

Голова ради                                                     Р. Кацюба

 

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

 

Найменування: Програма підвищення кваліфікації практичних психологів соціальних педагогів «Актуальні напрями і завдання психологічної і соціально-педагогічної профілактики»

 

Упорядник: І.О. Корнієнко, завідувач кафедри практичної психології, кандидат психологічних наук.

Розробник: Стадник Олена Вікторівна, практичний психолог центру професійного розвитку педагогічних працівників Яворівської районної ради, практичний психолог вищої категорії, педагогічне звання практичний психолог-методист.

Мета: психологічний та соціально-педагогічний супровід професійного розвитку, удосконалення методичного та практичного рівнів компетентності  практичних психологів, соціальних педагогів закладів загальної середньої освіти відповідно до державної освітньої політики, забезпечення якості  освітніх потреб споживачів освітніх послуг.

Напрям: здійснення психологічної і соціально-педагогічної профілактики, забезпечення і підтримка психічного здоров’я учасників освітнього процесу (вихованців ЗДО, учнів закладів освіти, педагогічних працівників, батьків), професійний саморозвиток практичного психолога, соціального педагога зокрема:

  • Поглиблення знання практичних психологів, соціальнихпедагогів про професійний стандарт, трудові функції;
  • Розвиток навичок аналізувати психолого-педагогічні проблеми та пропонувати шляхи їх розвя’зання;
  • Визначення завдань та форм психологічної профілактики відповідно до вікових особливостей цільової аудиторії;
  • Удосконалення вміння ефективно застосовувати методики та процедури профілактичної діяльності.

 

Обсяг: 30 годин.

 

Форма підвищення кваліфікації: очно-дистанційна.

 

Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:

Професійна компетентністьздатність визначати актуальні напрями діяльності, знати трудові функції,  адекватно реагувати на нові ситуації в професійній діяльності, вміння планувати та визначати завдання та потреби відповідно до вікових особливостей цільової аудиторії, обирати та практично застосовувати інструменти, форми та методи для здійснення психологічної профілактики.

Психологічна  компетентність-здатність особистості до самопізнання, самоконтролю, до ефективного спілкування і взаємодії з іншими людьми, саморозвитку та самореалізації. Розвиток психологічної компетентності  дозволяє людині розуміти себе та інших, ефективно адаптуватися до життя у сучасному соціумі, успішно реалізовувати свій особистісний потенціал, відчувати високий рівень психологічного благополуччя.

Комунікативна компетентність-вміння чітко висловлювати свої думки і розуміти різні точки зору, відкрито виражати свої почуття, розуміти почуття, потреби і проблеми інших людей; здатність  встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми.

Методична компетентністьздатність особистості до системного мислення, правильного прийняття й інтерпретації будь-якої інформації, особистісна здатність структурно та високоефективно будувати діяльність на основі набутих знань, умінь та навичок.

          Інформаційно-технологічна компетентністьздатність до  пошуку, опрацювання, зберігання інформації, створення матеріалів з використанням цифрових ресурсів, вміння розуміти і критично оцінювати різні аспекти цифрових медіа, ефективно комунікувати у різноманітних контекстах, здатність отримувати інформацію у всіх формах її подання.

          Загальні компетентності-здатність реалізувати свої права, співпрацювати в командах, керувати власним життям і кар’єрою, навчатися протягом життя, критично мислити.

 

Місце надання освітньої послуги:онлайн, заклади загальної середньої освіти

 

Очікувані результати навчання:

 

  • Описує особливості трудових функцій.
  • Демонструє вміння укладати профілактичні програми.
  • Застосовує знання про вікові особливості відповідно до визначених завдань.
  • Розуміє професійні та загальні компетентності.
  • Розпізнає впливи конкретних методів та прийомів психологічної і соціально-педагогічної профілактики.
  • Застосовує конкретні форми і методи роботи для підтримка комфортного освітнього середовища суб’єктів освітнього процесу.

Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат

ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Інтеграційно-мотиваційне заняття

 

Тема 1.Реєстрація учасників.Вправи на знайомствослухачівкурсів та налаштування на навчання.

 

Тема 2. Ознайомлення з програмою та особливостяминавчання. Формуванняочікувань.

 

Модуль 1. Професійний стандарт практичного психолога  закладу освіти

 

Час за робочою навчальною програмою – 4 годин

 

Тема1.1. Загальні компетентності як складова особистісного розвитку працівника психологічної служби

(лекція –  2 години)

 

План лекційного заняття

1.1.1.Нормативно-правові акти та нормативно-технічні документи з питань професійної діяльності.

1.1.2.Психолого-педагогічні умови формування загальних компетентностей.

1.1.3.Особистісна і навчальна компетентність.

Тема1.2. Професійний розвиток фахівця психологічної служби відповідно до трудових функцій

(практичне – 2 години)

 

План практичного заняття

1.2.1.Психологічна профілактика відповідно до вікових особливостей цільової аудиторії

1.2.2. Практичне застосування діагностичного інструментарію

1.2.3. Психологічна просвіта відповідно до визначених завдань

1.2.4.Надання психологічних та соціально-педагогічних послугучасникам освітнього процесу  відповідно до виявлених потреб

Модуль 2. Теоретичні та практичні основи організації та здійснення психологічної та соціальної профілактики

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 2.1.Напрями профілактичної роботи  Особливості планування та реалізації заходів

(лекція -2 години)

 

План лекційного заняття

2.1.1.Етапи профілактичної діяльності. Теорія соціального навчання. 

2.1.2. Дезадаптація та дидактогенія.

2.1.3..Адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу.

2.1.4.Професійна адаптації педагогічних працівників.

 

Тема 2.2  Практичне застосування методів, методик, процедур на основі складання профілактичних програм

(практичне – 4 години)

 

План практичного заняття

2.2.1.Моніторинг  соціально-психологічної ситуації в закладі освіти.

2.2.2. Профілактичні програми в діяльності практичного психолога і соціального педагога.

2.2.3.Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації.

 

Модуль 3. Особливості розвитку особистості . Підтримка та збереження психічного здоров’я учасників освітнього процесу шляхом здійснення профілактичних заходів.

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 3.1.Основи вікової психології та психології особистості 

(лекція – 2 години)

 

План лекційного заняття

3.1.1. Загальна характеристика вікової психології як науки.

3.2.2. Закономірності розвитку особистості.

3.3.3 Індивідуальні особливості особистості.

 

Тема 3.2 Періодизація вікового розвитку особистості

(практичне – 4 години)

 

План практичного заняття  

3.2.1.Психологічні особливості розвитку молодшого школяра (6-10 років).

3.2.2. Психологічні особливості розвитку підлітків (11 – 15 років).

3.2.3.Психологічні особливості розвитку у період ранньої юності (16 – 17 років).

3.2.4.Психологічні особливості розвитку людини у період зрілості.

 

Модуль 4. Організація інклюзивного середовища в закладі загальної середньої освіти

 

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 4.1. Основні поняття інклюзії

(лекція 2 години)

План лекційного заняття

4.1.1. Термінологічні складові інклюзивного середовища.

4.1.2 Нормативно-правова база, яка регламентує інклюзивне середовище.

4.1.3.. Умови організації інклюзивного середовища в закладі освіти.

  1. 1.4.Співпраця педагогічного колективу закладу освіти з інклюзивно-ресурсним центром.

 

Тема 4.2.Інклюзивна школа – ознака сучасного гуманного суспільства

(практичне  – 4 години)

План практичного заняття

4.2.1. Особливостей психофізичного розвитку учнів з ООП.

4.2.2. Практика спільного викладання в інклюзивному середовищі.

4.2.3. Індивідуальна програма розвитку учня інклюзивної школи.

  1. 2.4.Співпраця всіх учасників освітнього середовища закладу освіти.

 

Модуль 5.Компетентнісний підхід як основний напрям модернізації сучасного освітнього простору.

 

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 5.1. Ключові компетентності та наскрізнівміння в сучасному освітньому процесі.

(лекція – 1 година; практичне – 2 година)

 

План лекційного заняття

 5.1.1. Світоглядні засади та нормативно-правове забезпечення реформування освіти.Інноваційні підходи та освітні тренди.

 

План практичного заняття

5.1.2.Конструювання професійної діяльності на основі компетентнісної парадигми навчання з використанням інноваційних технологій, методів і форм роботи

 

Тема 5.2. Підприємливість та ініціативність як ключова компетентність(лекція – 1 година; практичне – 2 години)

 

План лекційного заняття

5.2.1.Методичний інструментарій татехнологічні підходи до проєктування освітнього процесу в системі формування підприємницької компетентності.

План практичного заняття

5.2.1. Європейська рамка підприємницької компетентності (EntreComp).

5.2.2.Cамооцінка дій учня щодо формування підприємницької компетентності, закладеної урамці.

 

ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Назви тем Кількість годин
Усього Лекції Прак-тичні Семі-нарські
Інтеграційно-мотиваційне заняття. 2   2
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою     1
Тема 2. Формування очікувань учасників     1
Модуль 1. Професійний стандарт практичного психолога  закладу освіти. 4 2 2
Тема1.2. Загальні компетентності як складова особистісного розвитку працівника психологічної служби.   2
Тема1.3. Професійний розвиток фахівця психологічної служби відповідно до трудових функцій.     2
Модуль 2. Теоретичні та практичні основи організації та здійснення психологічної та соціальної профілактики. 6

 

2 4
Тема 2.1Напрями профілактичної роботи  Особливості планування та реалізації заходів.   2  
Тема 2.2  Практичне застосування методів, методик, процедур на основі складання профілактичних програм.     4
Модуль 3. Особливості розвитку особистості. Підтримка та збереження психічного здоров’я учасників освітнього процесу шляхом здійснення профілактичних заходів. 6 2 4
Тема 3.1.Основи вікової психології та психології особистості.   2  
Тема 3.2 Періодизація вікового розвитку особистості.     4
Модуль 4. Організаціяінклюзивногосередовища в закладі загальної середньої освіти. 6 2 4
Тема 4.1. Основніпоняттяінклюзії 2  
Тема 4.2. Інклюзивна школа – ознака сучасного гуманного суспільства.   2
Модуль 5.Компетентнісний підхід як основний напрям модернізації сучасного освітнього простору. 6 2 4  
Тема 5.1. Ключовікомпетентності та наскрізнівміння в сучасномуосвітньомупроцесі.   2    
Тема 5.2. Підприємливість та ініціативність як ключова компетентність     4  
Всього годин: 30 10 20