КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Кафедра суспільствознавчої освіти
Програма підвищення кваліфікації
учителів історії
«Застосування технологій критичного мислення на уроках історії як новітній підхід у сучасній освіті»
Програма підвищення кваліфікації розглянута і рекомендована
до затвердження на засіданні кафедри суспільствознавчої освіти
(протокол № від . 2021 р.)
Завідувач кафедри Г.Є.Стасюк
Програма підвищення кваліфікації затверджена науково-методичною радою
(протокол № 3-1 від 25 березня 2021 р.)
Голова ради П.Хобзей
І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ
Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів історії,правознавства та громадянської освіти: «Застосування технологій критичного мислення на уроках історії як новітній підхід у сучасній освіті»
Упорядник:ст. викладач кафедри суспільствознавчої освіти Васильків І.Д.
Розробник: консультант центру професійного розвитку педагогічних працівників Яворівської міської ради Меленчук І.Б., за сумісництвом учитель історії Яворівської гімназії імені Осипа Маковея, педагогічне звання «Старший вчитель».
Мета:
– розкрити сутність компетентнісно орієнтованої парадигми освіти, векторів реформування Нової української школи;
– надати практичну допомогу вчителям з пріоритетних питань розвитку різних типів мислення учнів, методики аналізу усього спектру історичних та правових джерел (в тому числі медіа джерел) як під час вивчення нового матеріалу, так і під час проведення уроків-практикумів;
– розкрити суть та особливості інноваційного освітнього простору ХХI століття;
– сформувати в слухачів системного підходу до осмислення моделей та технологій навчання;
Напрям: навчання на основі компетентнісного підходу передбачає:
– розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій);
– формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей, вмінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України “Про освіту”;
– інтеграцію професійних та особистісних якостей педагога, чітку орієнтацію на майбутню педагогічну діяльність;
– формування готовності до постійного підвищення освітнього рівня, потреби в актуалізації і реалізації свого особистого потенціалу, здатність самостійно набувати нові знання і уміння, розвитку власних здібностей, в прагненні до самореалізації в соціально корисній діяльності;
– компетентнісний підхід, суть якого полягає в тому, що проміжним та кінцевим результатами навчання визначається формування певних здібностей особистості, які знаходять прояв у комплексі умінь, заснованих на знаннях, ціннісних орієнтирах та досвіді діяльності;
– використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі;
– мовленнєва, цифрова, комунікаційна, інклюзивна, емоційно-етична компетентність.
Обсяг: 30 годин.
Форма (форми) підвищення кваліфікації: очно-дистанційна.
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:
-розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій);
-психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку, основи андрагогіки;
-використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку;
-мовленнєва, цифрова, комунікаційна, інклюзивна, емоційно-етична компетентність;
-ціннісно-смислові (вміння визначати життєві цінності й мету, усвідомлювати своє місце в соціумі, ухвалювати правильні рішення);
-загальнокультурні (вміння аналізувати й оцінювати досягнення національної та світової культури; орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства; застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності);
– навчально-пізнавальні (вміння відрізняти факти від домислів, застосовувати різні методи пізнання, володіння вимірювальними навичками);
Місце (місця) надання освітньої послуги: Онлайн. Заклади загальної середньої освіти.
Очікувані результати навчання:
-застосувує технології критичного мислення на уроках історії, правознавства та громадянської освіти як інноваційного підходу у сучасній освіті;
-розширює, поглиблює та оновлює знання щодо прийомів роботи з технологіями критичного мислення;
-показує доцільність поетапної роботи з історичними документами, що дозволить забезпечити єднання теоретичного та практичного підходів у навчанні;
-визначає структуру та принципи організації педагогічних освітніх технологій;
– визначає цілі оволодіння знаннями з технологій критичного мислення;
-визначає напрямки власного професійного саморозвитку.
Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат
ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Інтеграційно-мотиваційне заняття
Час за робочою навчальною програмою – 2 години
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля
(практичне заняття, 1 година)
Тема 2. Формування очікувань учасників
(практичне заняття, 1 година)
Модуль 1. Загальна характеристика технологій критичного мислення та їх класифікація
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
(лекція, 2 години, практичне заняття, 4 години)
Тема 1.1. Методи та прийоми роботи з технологіями критичного мислення на уроках історії
План лекційного заняття
- Методи постановки запитань щодо розвитку критичного мислення учнів.
2.Концептуально-методологічні засади історичної освіти в умовах НУШ. Компетентнісне навчання.
План практичного заняття
- Прийоми роботи з текстом підручника історії.
2.Розвиток критичного мислення учнів у процесі опрацювання текстів.
Тема 1.2. Розвиток мовленнєво-комунікативних компетентностей учителя та учня
План лекційного заняття
1.2.1. 1.Організація і проведення компетентнісно орієнтованого уроку історії.
План практичного заняття
1.2.2. 1.Організація учнівського дослідження на основі історичних джерел.
- Шкільний підручник історії як джерело дослідження.
Модуль 2. Організаційно-педагогічні засади розвитку професійної компетентності учителів історії
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
(лекція 2 години, практичне заняття, 4 години)
Тема 2.1. Розвиток критичного мислення учнів через усну історію.
План лекційного заняття
2.1.1. 1. Розвиток критичного мислення учнів у процесі опрацювання текстів
2.Організація учнівського дослідження на основі історичних джерел.
План практичного заняття
2.1.3. 1.Прийоми роботи з текстом підручника історії.
2.Таблиця як один із способів фіксації змісту текстового джерела.
3.Аналіз історичних джерел за окремими схемами.
- Комплексне використання текстових джерел на уроках історії.
Тема 2.2. Методика роботи з історичним джерелами
План лекційного заняття
2.2.1. 1.Організація учнівського дослідження на основі історичних джерел.
План практичного заняття
2.2.2. 1. Аналіз історичних джерел за окремими схемами.
- Комплексне використання текстових джерел на уроках історії.
Модуль 3. Інформаційно-комунікаційні технології в діяльності педагогічного працівника
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
(лекція- 2 години, практичне заняття- 4 години)
Тема 3.1. Розвиток креативного та критичного мислення в процесі використання візуальних джерел
План лекційного заняття
3.1.1. 1.Організація онлайн-навчання історії з використанням хмарних сервісів.
Сайти, корисні для вчителя.
2.Концептуально-методологічні засади історичної освіти в умовах НУШ.
Компетентнісне навчання.
План практичного заняття
3.1.3. 1.Робота з історичними і правовими джерелами під час уроків та
підготовки дітей до олімпіад.
2.Реалізація принципу історизму, багаторакурсності в організації роботи з
історичними та правовими джерелами .
Тема 3.2. Новітні педагогічні технології
План лекційного заняття
3.2.1. 1.Формування готовності педагогів до впровадження новітніх педагогічних технологій
План практичного заняття
3.2.2. 1.Створення презентацій у програмі «Канва» та відеороликів і їх практичне
застосування під час навчального процесу.
Модуль 4. Демократія і партнерство в школі.
Час за робочою навчальною програмою – 8 годин
(лекція- 4 години, практичне заняття- 4 години)
Тема 4.1.. Формування громадянської компетентності учнів: методика і практик. Зовнішні освітні оцінювання як чинник забезпечення якості освіти
План лекційного заняття
- Теорія та методика навчання громадянської освіти
2.Особливості методології та організації наукових досліджень історичного . спрямування
План практичного заняття
- Демократія в школі. Участь як передумова демократії.
Тема 4.2. Концепції, методи та моделі навчання громадянської освіти
План лекційного заняття
4.2.1. 1.Особливості методології та організації наукових досліджень
громадянського спрямування.
План практичного заняття
4.2.2. 1. Підвищення рівня професійної та громадянської компетентності.
- Конвенція ООН про права дитини
Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне, 2 години)
ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ
Назви тем | Кількість годин | |||
Усього | Лекції | Прак-тичні | Семінар
ські |
|
Інтеграційно-мотиваційне заняття | 2 | 2 | ||
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля. | 1 | |||
Тема 2. Формування очікувань учасників | 1 | |||
Модуль 1.Загальна характеристика технологій критичного мислення та їх класифікація | 6 | |||
Тема 1.1. Методи та прийоми роботи з технологіями критичного мислення на уроках історії
|
2 | |||
Тема 1.2.. Розвиток мовленнєво-комунікативних компетентностей учителя та учня | 4 | |||
Модуль 2. Організаційно-педагогічні засади розвитку професійної компетентності учителів історії | 6 | |||
Тема 2.1. Розвиток критичного мислення учнів через усну історію | 2 | |||
Тема 2.2.Методика роботи з історичним джерелами | 4 | |||
Модуль 3. Інформаційно-комунікаційні технології в діяльності педагогічного працівника | 6 | |||
Тема 3.1. Розвиток креативного та критичного мислення в процесі використання візуальних джерел | 2 | |||
Тема 3.2.Новітні педагогічні технології | 4 | |||
Модуль 4. Демократія і партнерство в школі.
|
8 | |||
Тема4.1.Формування громадянської компетентності учнів: методика і практик. Зовнішні освітні оцінювання як чинник забезпечення якості освіти | 4 | |||
Тема 4.2. Концепції, методи та моделі навчання громадянської освіти
|
4 | |||
Вихідне діагностування, презентація добрих практик | 2 | 2 | ||
Всього годин:
|
30 | 10 | 20 |