КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Кафедра гуманітарної освіти
Програма підвищення кваліфікації
учителів зарубіжної літератури
«Новаційна парадигма розвитку професійної майстерності учителя зарубіжної літератури»
Програма підвищення кваліфікації розглянута і рекомендована
до затвердження на засіданні кафедри гуманітарної освіти
(протокол №___ від__________ 2021 р.)
Завідувач кафедри А.-М.І. Богосвятська
Програма підвищення кваліфікації затверджена науково-методичною радою
(протокол № 1-2 від 28 січня 2021 р.)
Голова ради Р.Кацюба
І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ
Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів зарубіжної літератури «Новаційна парадигма розвитку професійної майстерності учителя зарубіжної літератури»
Упорядники: завідувач кафедри гуманітарної освіти, кандидат філологічних наук, доцент Богосвятська А.-М.І., старший викладач кафедри гуманітарної освіти Ковальова Л.Л.
Розробник: Майхер О.М., консультант центру професійного розвитку педагогічних працівників Яворівської міської ради Львівської області, за сумісництвом – учитель зарубіжної літератури опорного закладу «Яворівська ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Тараса Шевченка», спеціаліст вищої категорії, педагогічне звання «Старший учитель».
Мета: розвиток професійної компетентності учителів зарубіжної літератури на основі інноваційних та ІТ-технологій, отримання дієвих інструментів побудови освітнього процесу в умовах реформування сучасної школи
Напрям: розвиток складових професійної компетентності учителів зарубіжної літератури з урахуванням їхнього професійного досвіду та запитів відповідно до вимог професійного та освітнього стандартів, основних напрямків державної політики реформування загальної середньої освіти, зокрема:
- Усвідомлення важливості особистісного та професійного розвитку, саморозвитку та самовдосконалення як обов’язкової умови реалізації компетентнісного підходу в сучасній освіті.
- Здатність до продуктивної професійної діяльності на основі розвиненої педагогічної рефлексії відповідно до сучасних викликів.
- Розуміння принципів проєктування педагогічного простору, орієнтуючись на сучасні напрямки розвитку мовно-літературної галузі освіти у системі компетентнісно спрямованої практики.
- Удосконалення професійних компетентностей учителів зарубіжної літератури з питань конструювання освітнього процесу на інноваційних засадах.
- Використання сучасних форм, прийомів, технік, ІТ-інструментів у процесі викладання зарубіжної літератури.
- Психологічна підтримка професійної діяльності педагогів в умовах реформування сучасної школи.
Обсяг: 30 годин.
Форма підвищення кваліфікації: очно-дистанційна.
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:
- професійно-педагогічна компетентність – обізнаність із новітніми методиками, досягненнями педагогіки та психології, інноваційними підходами організації освітнього процесу, пов’язаними з набуттям ключових та предметних компетентностей здобувачів освіти;
- комунікативна компетентність– вміння слухати, ставити запитання, аргументовано обстоювати власну позицію;
- психологічно-фасилітативна компетентність– усвідомлення ціннісної значущості фізичного, психічного, морального і соціального здоров’я дитини, здатність сприяти творчому становленню школярів, розвитку особистості, індивідуальності і колективу;
- підприємницька компетентність– вміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя;
- інформаційно-цифрова компетентність– здатність отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до сучасних вимог, володіння сучасними цифровими технологіями, онлайн-інструментами.
- загальнокультурна компетентність – здатність аналізувати найважливіші досягнення національної і світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контекстах сучасного українського і світового суспільства.
Місце надання освітньої послуги: онлайн, заклади загальної середньої освіти
Очікувані результати навчання:
- Аналізує складові професійної компетентності учителя зарубіжної літератури.
- Демонструє розуміння принципів компетентнісного потенціалу літературної освітньої галузі.
- Проєктує освітній процес на інноваційних засадах з використанням сучасних форм, прийомів, техніквикладання зарубіжної літератури
- Володіє сучасним педагогічним інструментарієм на основі ІТ-технологій.
Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат.
ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Інтеграційно-мотиваційне заняття
Час за робочою навчальною програмою – 2 години
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля (практичне – 1 година)
Тема 2. Формування очікувань учасників (практичне – 1 година)
Модуль 1. Професійна компетентність педагога: критерії, шляхи формування, моделі
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 1.1. Розвиток професійної компетентності учителя. Нормативно-правове забезпечення
(лекція – 2 години; практичне – 2 години)
План лекційного заняття
- Складові професійної майстерності учителя літератури.
- Нові можливості професійного розвитку вчителя: концептуальні засади, механізми реалізації, закладені у Законі України «Про освіту», Порядку підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників.
- Новий Професійний стандарт вчителя закладу загальної середньої освіти: вимоги чи стимул до розвитку.
План практичного заняття
- Моделювання структури професійного успіху учителя зарубіжної літератури.
Тема 1.2. Психологічна підтримка професійної діяльності педагога в умовах реформування сучасної школи
(практичне – 2 години)
План практичного заняття
- Адекватна професійна самооцінка, позитивна «Я-концепція», психологічний комфорт педагога.
- Ситуативні педагогічні вправи.
- Мотивація педагога до саморозвитку і самореалізації.
Модуль 2. Від компетентного вчителя – до компетентного учня
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 2.1. Професійність учителя зарубіжної літератури – запорука якісної літературної освіти
(лекція – 2 години)
План лекційного заняття
2.1.1. Сучасній школі – сучасного вчителя. Система ціннісних орієнтацій.
Тема 2.2. Компетентнісний потенціал мовно-літературної галузі нового Державного стандарту базової середньої освіти
(практичне – 2 години)
План практичного заняття
2.2.1. Формування ключових та предметних літературних компетентностей здобувачів освіти відповідно до нового стандарту.
2.2.2. Як виховати компетентного мовця і читача з гуманістичним світоглядом. Практичний інструментарій.
Тема 2.3. Вікова психологія: закономірності розвитку особистості
(практичне – 2 години)
План практичного заняття
2.3.1. Особливості розвитку дитини. Вікові особистісні інтереси.
2.3.2. Якісна літературна освіти проти кліпової свідомості. Нова модель читання.
Модуль 3. Інноваційні аспекти діяльності вчителя зарубіжної літератури
Час за робочою навчальною програмою – 8 годин
Тема 3.1. Інноватика у методиці викладання зарубіжної літератури
(лекція – 2 години; практичне – 2 години).
План лекційного заняття
3.1.1. Сучасні педагогічні технології у практиці учителя літератури.
План практичного заняття
3.1.2. Особливості створення та використання хмарок тегів, Qr-кодів на уроках літератури.
3.1.4. Кроссенс як сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу.
Тема 3.2. Проєктно-діяльнісні технології як синтез ігрової, комунікативної та творчої діяльності
(лекція – 2 години; практичне – 2 години).
План лекційного заняття
3.2.1. Суть проєктно-діяльносної технології.
3.2.2. Прийоми та техніки проєктної діяльності.
План практичного заняття
3.2.3. Основні інструменти вчителя: лепбук, колаж, постер, плакат,рукописна книжка, альбом, презентація та ін.
Модуль 4. ІТ-технології як засіб розвитку професійної компетентності вчителя зарубіжної літератури
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 4.1. Використання цифрових технологій у процесі викладання зарубіжної літератури
(лекція – 2 години; практичне – 4 години)
План лекційного заняття
4.1.1. Технологічні підходи до проєктування діяльності вчителя зарубіжної літератури в умовах постійного оновлення інформаційного середовища.
4.1.2. Онлайн-платформи та вебсервіси у роботі вчителя.
План практичного заняття
4.1.2. Використання додатків Google в освітньому процесі (Google forms, Google Keep, Jamboard).
4.1.3. Навчаємо з Padlet. Методика використання віртуальної інтерактивної дошки.
4.1.4. Wordwall – простий спосіб створення власного навчального ресурсу.
4.1.5. ClassDojo як зручна система мотивації здобувачів освіти в сучасних умовах.
Вихідне діагностування, круглий стіл «Кращі педагогічні практики» (практичне – 2 години)
Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично: на практичних заняттях, індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної роботи; на лекціях – експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань з теми.
Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотної інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.
ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ
Назви тем | Кількість годин | |||
Усьо
го |
Лек
ції |
Прак-тичні | Семінарські | |
Інтеграційно-мотиваційне заняття | 2 | 2 | ||
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою | 1 | |||
Тема 2. Формування очікувань учасників | 1 | |||
Модуль 1. Професійна компетентність педагога: критерії, шляхи формування, моделі | 6 | 2 | 4 | |
Тема 1.1. Розвиток професійної компетентності учителя. Нормативно-правове забезпечення. | 2 | 2 | ||
Тема 1.2. Психологічна підтримка професійної діяльності педагога в умовах реформування сучасної школи | 2 | |||
Модуль 2. Від компетентного вчителя – до компетентного учня. | 6 | 2 | 4 | |
Тема 2.1. Професійність учителя зарубіжної літератури – запорука якісної літературної освіти | 2 | |||
Тема 2.2. Компетентнісний потенціал мовно-літературної галузі нового Державного стандарту базової середньої освіти. | 2 | |||
Тема 2.3. Вікова психологія. Особливості розвитку дитини та її прилучення до читання | 2 | |||
Модуль 3.Інноваційні аспекти діяльності вчителя зарубіжної літератури | 8 | 4 | 4 | |
Тема 3.1. Інноватика у методиці викладання зарубіжної літератури | 2 | 2 | ||
Тема 3.2. Проєктно-діяльнісні технології як синтез ігрової, комунікативної та творчої діяльності. | 2 | 2 | ||
Модуль 4. ІТ-технології як засіб розвитку професійної компетентності вчителя зарубіжної літератури | 6 | 2 | 4 | |
Тема 4.1. Використання цифрових технологій у процесі викладання зарубіжної літератури | 2 | 4 | ||
Вихідне діагностування, круглий стіл | 2 | 2 | ||
Всього годин: | 30 | 10 | 20 |