Формуємо ключові та предметні компетентності

Чергове засідання школи педагогічної майстерності учителів зарубіжної літератури Яворівщини відбулося 12 лютого 2018 року  в опорному закладі «Яворівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 імені Тараса Шевченка».

Заняття проходило у формі тренінгу з теми  «Формування підприємливості та ініціативності як ключової компетентності на уроках зарубіжної літератури», який провела методист методичного кабінету Оксана  Майхер.

Вступна рефлексія стосувалася відомого педагогам інструментарію з даної теми та його використання в освітній діяльності. Оскільки у 2016-2017 н.р. учителі зарубіжної літератури району були учасниками українсько-польського проекту «Урок з підприємницьким тлом”, готували методичні матеріали “Урок зарубіжної літератури з підприємницьким тлом” (конспекти трьох педагогів (Сабат Ю.І., Параняк Н.І. та Гаврилів М.М.) надруковані у листопадовому та грудневому номерах (2017) ж. «Всесвітня література в школах України»),  знайомі з “Європейської рамкою підприємницької компетентності” (отже, тема для педагогів не нова), тому робота в групах з укладання моделі Entrecomp за запропонованими трьома сферами, п’ятнадцятьма компетентностями та дескрипторами не викликала утруднень.

Позаяк нещодавно (у жовтні 2017 року) у фаховому журналі «Всесвітня література в школах України» вийшла друком публікація О.Майхер «Як побачити художній твір у проекції формування підприємливості та ініціативності» з додатком «Програма 9 класу з накладеною Рамкою підприємливості в частині самооцінки дій учня щодо формування підприємницької компетентності», учасники тренінгу опрацьовували даний матеріал, ділилися думками з приводу того, як розгледіти підприємницьку складову на прикладі конкретного твору. Зокрема, роздумували, як проаналізувати крізь призму підприємливості роман Джоната Свіфта «Мандри Лемюеля Гуллівера», повість Оноре де Бальзака «Гобсек», поему Дж.Байрона «Мазепа», драму Генріка Ібсена «Ляльковий дім». Щодо останнього, то перелік вмінь, які можна сформувати, аналізуючи цей твір, численний, а саме: віра в себе, в свою здатність розв’язувати проблеми, втілювати ідеї в дії, визначати свої прагнення, бажання, інтереси, досягати того, чого плануєш, при цьому, проявляти неабияку наполегливість, сприймати життєві виклики як мотивацію до дії.

Отож, з впевненістю можемо сказати, що предмет «Зарубіжна література» надає неабиякі можливості для формування компетентностей, націлених на розвиток особистості, зокрема і підприємливості та ініціативності. Адже кращі зразки світової літературної спадщини, а саме їх вивчають на уроках зарубіжної літератури, – це багатющий матеріал для аналізу різноманітних життєвих моделей поведінки, людських характерів, зразків почуттів.

Логічною видалася і друга частина тренінгу, де педагоги були учасниками різних дидактичних  ігор, вправ («Дякую  за комплімент», «Розминка для мозку», «Яйце Колумба»), спрямованих на розвиток креативності, – однієї з «молекул» підприємницької компетентності, а також створювали інтелект-карту (техніка Тоні Бьюзена для генерування ідей) «КРЕАТИВНІСТЬ».

Рефлексуючи з приводу проведеного заняття, учасники районної школи педагогічної майстерності зазначали, що отримані чіткі орієнтири, методичні рекомендації щодо того, як інтегрувати підприємницьку складову у зміст уроку чи методи навчання, нададуть ще більших можливостей для виховання особистості, яка творчо підходить до будь-яких вимірів, нетрадиційно та якісно розв’язує проблеми, і, як наслідок, здатна до активної участі у житті суспільства.

 

Оксана Майхер, методист методичного кабінету