КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Кафедра природничо-математичної освіти
Програма підвищення кваліфікації
учителів географії та природознавства
«Модернізація сучасного уроку у контексті реформування української освіти»
Програма підвищення кваліфікації
розглянута і рекомендована до затвердження
на засіданнікафедри природничо-математичної освіти
(протокол № ____ від __________ 2020 р.)
Завідувач кафедри Н.І.Новикова
Програма підвищення кваліфікації затверджена вченою радою
(протокол №2 від 19,02. 2020 р.)
Голова вченої ради І.З.Танчин
Програма підвищення
проведення кваліфікації учителів географії, природознавства.
Пояснювальна записка
Найменування: «Модернізація сучасного уроку у контексті реформуванняукраїнської освіти»
Упорядники:Зінкевич М.В., старший викладач кафедри природничо – мате-матичної освіти
Розробник: Копитко О.С., методист методичного кабінету відділу освіти Яво-рівської районної державної адміністрації, освіта вища, категорія «спеціаліст вищої категорії,педагогічне звання «Старший учитель»
Мета:
Удосконалення професійної майстерностi на основi модернiзацiї змiсту, форм i методiв навчання, підвищення методичного та практичного рівнів професійної компетентності вчителів відповідно до вимог Закону України «Про освіту», Концепції «Нова українська школа»,основних напрямів державної політики у галузі освіти, запитів громадянського суспільства, освітніх потреб споживачів освітніх послуг.
Основні завдання:
- ознайомлення з основними концептуальними засадами реформування середньої школи, сучасної освіти;
- формування навичок самостійного і критичного мислення, системного педагогічного аналізу;
- сприяння і стимулювання постiйного зростання професiйноїмайстер-ності;
- поглиблення знань про сучасний стан наукової дисциплiни та методики викладання географії;
- систематизація та поглиблення соціально-гуманітарних, професійно-фахових знань про сутність, специфіку, орієнтири реалізації основних напрямів модернізації шкільної географічної освіти;
- формування вмінь здійснювати інтегровану практико-теоретичну професійну діяльність, що сприятиме формуванню інноваційного освітнього простору за логікою варіативного розвитку мотиваційно-смислової освіти;
- розвиток умінь працювати в команді, генерувати нові ідеї, конструювати власну педагогічну діяльність в інноваційній освітній траєкторії.
Обсяг програми: 30 годин.
Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна.
Місце (місця) надання освітньої послуги: заклади загальної середньої освіти Яворівського району.
Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат.
Програмні складові професійної компетентності
учителів географії та природознавства закладів загальної середньої освіти
Профілі базових компетентностей:
професійно-педагогічна компетентність – це сформованість моральних якостей, інтерес до професійної діяльності, вміння ставити професійні задачі та приймати рішення, працювати за різними методичними технологіями, ефективно використовувати сучасні засоби навчання, оперування теоретичними знаннями у предметній галузі, володіння діагностичними вміннями та навичками, вміння здійснювати інноваційні творчі проекти, здатність до рефлексії, комунікативної майстерності, прояв креативності, наявність професійної спостережливості;
соціально-громадянська компетентність – розуміння сутності громадянського суспільства, уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів. Повага до закону, дотримання прав людини і підтримка соціокультурного різноманіття, Розуміння власної громадянської ідентичності, державної приналежності, повага до інших культур та етносів, здатність плекати українські традиції та духовні цінності, володіти відповідними знаннями, вміннями та навичками, поділяти європейські цінності, спроможність реалізувати свій потенціал в умовах сучасного суспільства. Здатність до ефективної командної роботи, вміння попереджувати та розв’язувати конфлікти, досягаючи компромісів;
мовно-комунікативна компетентність – володіння системними знаннями про норми і типи педагогічного спілкування в процесі організації колективної та індивідуальної діяльності, вміння вислуховувати, відстоювати власну позицію, здатність встановлювати та підтримувати необхідні контакти.
психологічно-фасилітативна компетентність – усвідомлення ціннісної значущості фізичного, психічного і морального здоров’я дитини, допомога в особистісному розвитку, соціалізації, засвоєнні і прийнятті суспільних норм, цінностей; допомогти як окремій дитині, так і групі вивільнитися від внутрішніх обмежень або труднощів для більш ефективної та результативно роботи, досягати бажаних цілей та результатів; встановлення гармонійних відносин з мікро- та макросередовищем.
компетентність підприємливості –навички творчості, критичного мислення, вирішення проблем, ініціативності, наполегливості, вміння співпрацювати, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя, прояв уяви, стратегічного мислення з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави.
інформаційно-цифрова компетентність – здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.
компетентність саморозвитку та самоосвіти – пов’язана з потребою і готовністю постійно навчатися, прагнення й здатність до раціональної продуктивної та творчої діяльності.
Очікувані результати навчання:
- Розуміє, як набувати ключові та предметні компетентності, як реалізувати наскрізні змістові лінії на уроках географії.
- Демонструє вміння застосовувати різні прийоми для розвитку критичного мислення учнів.
- Має навики створення ефективних прийомів педагогічного спілкування.
- Вміє застосовувати критерії оцінювання навчальних досягнень учнів.
- Демонструє навики вдосконалення методики перевірки й оцінювання успішності учнів.
ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Інтеграційно-мотиваційне заняття
Час за робочою навчальною програмою – 2 години
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля
Тема 2. Формування очікувань учасників
Модуль №1
Ключові та предметні компетентності, наскрізні вміння на уроках географії та природознавства.
Час за робочою навчальною програмою – 4 години
Тема 1.1Наскрізні лінії як засіб інтеграції ключових і загально предметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; необхідність врахування їх при формуванні шкільного середовища.
(лекція , 2 години)
План лекційного заняття
1.1.1.Орієнтація на досягнення компетентностей, зміна організації освітнього процесу.
1.1.2Державні стандарти загальної середньої освіти.
Тема 1.2.Формула компетентності: компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + критичність мислення (практичне , 2 години)
План практичного заняття (тренінг)
1.2.1 Спрямованість предметних компетентностей на формування в учнів просторового уявлення про земну поверхню.
1.2.2 Предметні компетентності: логічна, картографічна, аксіологічна, краєзнавча .
Модуль №2
Педагогічне спілкування як провідна складова професійно-педагогічної комунікації
Час за робочою навчальною програмою – 8 годин
Тема 2.1 Особливості, функції педагогічного спілкування (лекція , 2 години)
План лекційного заняття
2.1.1Спрямованість на дитину, професійне володіння комунікативною поведінкою
2.1.2 Уміння долати комунікативні бар’єри й ускладнення- запорука продуктивного спілкування педагога.
План практичного заняття(тренінг)
2.1.3 Педагогічна діяльність за структурою: «хто-кому-що-як- ефективність повідомлення».
Тема 2.2 Педагогічний такт – як форма функціонування педагогічної етики,
норма моральної поведінки вчителя.
План лекційного заняття
2.2.1Створення сприятливого психологічного клімату в системах «учитель – учень» і «учень-учень», функції: обмін інформацією між педагогом та учнями, міжособистісне пізнання
План практичного заняття
2.2.2Організація та регулювання взаємин і спільної діяльності, здійснення виховного впливу, самопрезентація педагога.
Тема 2.3Модель сучасного учня. Завдання учителя – не примушувати, а
мотивувати до навчання.
План практичного заняття( тренінг)
2.3.1 Ефективні прийоми педагогічного спілкування його стилі.
Модуль №3
Технології розвитку критичного мислення
Час за робочою навчальною програмою – 8 годин
Тема 3.1Щотаке критичне мислення, як його здобути. Основні методи розвитку критичного мислення(лекція , 2 години)
План лекційного заняття
3.1.1 Гнучкі мета-навички сьогодення:
- здатність навчатися протягом усього життя;
- здатність робити неупереджені висновки на основі аналізу;
- -здатність постійно й оригінальним чином продукувати нові ідеї для вирішення конкретних проблем;
- -швидко знаходити вихід з нестандартної ситуації;
- -емоційний та соціальний інтелект.
Тема 3.2 Тренінг: Учитель – учень. «Ти вважаєш, що я помилився, зроби
власне дослідження і доведи, що маєш рацію»( 1 година)
Тема 3.3 MindMeister – онлайн-інструмент для майндмеппінга, працюємо в
програмі coggle.ithttps://coggle.it/(лекція , 1 година,практичне, 2 години)
План лекційного заняття
3.3.1 Засади критичного мислення:
- нічого не беріть на віру;
- зважайте на мотив вчинку/позиції;
- робіть власне дослідження;
- ставте запитання;
- розбивайте великий масив інформації на менші частини;
- не вважайте, що ви завжди маєте рацію;
- не бійтеся помилятися.
План практичного заняття
3.3.2MindMeister – онлайн-інструмент для майндмеппінга, працюємо в програмі coggle.ithttps://coggle.it/
Тема 3.4 HardSoftskills: «гнучкі навички, які допоможуть дитині стати
затребуваною у майбутньому (практичне, 2 години)
План практичного заняття
3.4.1 Як підштовхнути учнів до розвитку критичного мислення?
3.4.2 Прийоми та способи формування навичок критичного мислення.
6 рівнів учбових цілей в когнітивній сфері за Б. Блумом: знання – розуміння – застосування – аналіз – синтез – оцінка.
Модуль 4.
Оцінювання навчальних досягнень учнів в Новій українській школі: ресурс для розвитку замість вироку
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
Тема 4.1Оцінювання як діалог і обов’язковий зворотний зв’язок між
учителем, учнем та батьками, що спрямований на перспективу
(лекція , 1 година,практичне, 1 година)
План лекційного заняття
4.1.1 Оцінювання як діалог і обов’язковий зворотний зв’язок між учителем, учнем та батьками, що спрямований на перспективу.
План практичного заняття
4.1.2 Роль вчителя в тому, щоб знайти сильні сторони дитини.
Тема 4.2 Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти. Різновиди оцінювання практичне, 1 година)
План практичного заняття
4.2.1Принципи оцінювання навчальних досягнень:
-оцінювання є рівним;
-оцінювання вимагає відкритості, співпраці та участі учнів;
-оцінювання є різноманітним, і його часто проводять;
-оцінювання ґрунтується на цілях і критеріях;
-оцінювання враховує вік і здібності учня.
4.2.2 Різновиди оцінювання: формувальне, підсумкове.
Самооцінювання, оцінювання з боку однолітків як форми формувального оцінювання.
Тема 4.3Компетентнісно орієнтовані завдання для оцінювання
навчальних досягнень учнів (лекція , 1 година)
План лекційного заняття
4.3.1 Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти як показник відповідності між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки в балах.
Тема 4.4 Форми контролю. Проблеми співвідношення усних та письмових форм контролю(тренінг, 1 година)
Тема 4.5 Оцінювання практичної діяльності на уроках географії. (практичне , 1 година)
План практичного заняття
4.5.1Оцінювання практичної діяльності на уроках географії.
Рівні навчальних досягнень.
Вихідне анкетування. Презентація кращих педагогічних практик ( практичне заняття, 1 година)
Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично: на практичних заняттях, індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної роботи; на лекціях – експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань з теми.
Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотної інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.
Навчальний план програми підвищення кваліфікації
Учителів географії, природознавства
Модулі, тематика |
Всього | Лекції | Практичні | Тренінги |
Організаційно-мотиваційне заняття | 2 | 2 | ||
Реєстрація учасників. Ознайомлення з программою модуля | 1 | |||
Формування очікувань учасників | 1 | |||
Модуль 1.
Ключові та предметні компетентності, наскрізні вміння на уроках географії та природознавства |
4 |
2 |
|
2 |
Тема 1.1
Ключові, предметні компетентності: логічна, картографічна, аксіологічна, краєзнавча та інші.
|
2 | |||
Тема 1.2
Чого повинні навчатися учні, щоб оволодіти ключовими компетентностями? |
2 | |||
Модуль 2.
Педагогічне спілкування як провідна складова професійно-педагогічної комунікації
|
8 | 2 | 1 | 5 |
Тема 2.1 Особливості, функції педагогічного спілкування. | 1 | 2 | ||
Тема 2.2 Педагогічний такт – як форма функціонування педагогічної етики, норма моральної поведінки вчителя.
|
1 | 1 | ||
Тема 2.3 Модель сучасного учня. Завдання учителя – не примушувати, а мотивувати до навчання. | 3 | |||
Модуль 3. Технології розвитку критичного мислення |
8 | 3 | 5 | |
Тема 3.1Що таке критичнее мислення, як його здобути. Основні методи розвитку критичного мислення | 2 | |||
Тема 3.2 Тренінг: Учитель – учень. «Ти вважаєш, що я помилився, зроби власне дослідження і доведи, що маєш рацію» | 1 | |||
Тема 3.3 MindMeister – онлайн-інструмент для майндмеппінга, працюємо в програміcoggle.ithttps://coggle.it/ | 1 | 2 | ||
Тема 3.4 HardSoftskills: «гнучкі навички, які допоможуть дитині стати затребуваною у майбутньому. | 2 | |||
Модуль 4.
Оцінювання навчальних досягненьучнів в Новій українській школі: ресурс для розвитку Замість вироку, методи і форми контролю. |
6 | 2 | 2 | 2 |
Тема 4.1Оцінювання як діалог і обов’язковий зворотнийзв’язок між учителем, учнем та батьками, що спрямований на перспективу. | 1 | 1 | ||
Тема 4.2 Критерії оцінювання навчальних досягненьучнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти.Різновиди оцінювання. | 1 | |||
Тема 4.3Компетентнісно орієнтовані завдання для оцінювання навчальних досягнень учнів. | 1 | |||
Тема 4.4Форми контролю. Проблеми співвідношення усних та письмових форм контролю | 1 | |||
Тема 4.5Оцінювання практичної діяльності на уроках географії. | 1 | |||
Вихідне анкетування. Презентація кращих педагогічних практик. | 2 | 2 | ||
Усього: | 30 | 9 | 7 | 14 |