КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Кафедра суспільствознавчої освіти
Програма підвищення кваліфікації
учителів історії
«МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ РОБОТИ З ДЖЕРЕЛАМИ
НА УРОКАХ ІСТОРІЇ»
Програма підвищення кваліфікації розглянута і рекомендована
до затвердження на засіданні кафедри суспільствознавчої освіти
(протокол № від 2020 )
Завідувач кафедри Г.Є.Стасюк
Програма підвищення кваліфікації затверджена вченою радою
(протокол № 2 від 19 лютого 2020 року)
Голова вченої ради І.З.Танчин
І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ
Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів історії
«МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ РОБОТИ З ДЖЕРЕЛАМИ
НА УРОКАХ ІСТОРІЇ»
Упорядник:ст. викладач кафедри суспільствознавчої освіти Васильків І.Д.
Розробник:методист методичного кабінету Меленчук І.Б., «Старший вчитель».
Мета:
- розкрити суть та особливості інноваційного освітнього простору ХХI століття;
- сформувати в слухачів системного підходу до осмислення моделей та технологій навчання;
- підготовка педагогів-фахівців, які б володіли сучасними інтерактивними педагогічними методами для розвитку ключових компетентностей та ефективного навчання учнів.
Напрям: навчання на основі компетентнісного підходу передбачає:
- інтеграцію професійних та особистісних якостей педагога, чітку орієнтацію на майбутню педагогічну діяльність;
- перетворення слухача з пасивного об’єкта педагогічної дії на активного суб’єкта навчально-пізнавальної діяльності;
- формування готовності до постійного підвищення освітнього рівня, потреби в актуалізації і реалізації свого особистого потенціалу, здатність самостійно набувати нові знання і уміння, розвитку власних здібностей, в прагненні до самореалізації в соціально корисній діяльності;
- використання імітаційно-моделюючих, проектно-дослідницьких методів, контекстного навчання, принципів інтеграції навчальної, проектної і дослі-дницької діяльності ;
- компетентнісний підхід, суть якого полягає в тому, що проміжним та кінцевим результатами навчання визначається формування певних здібностей особистості, які знаходять прояв у комплексі умінь, заснованих на знаннях, ціннісних орієнтирах та досвіді діяльності;
- діяльнісний підхід, згідно з яким ефективність навчання залежить від включення учнів у різноманітні види діяльності, що дозволяє їм успішне оволодіння суспільним досвідом та, як наслідок, забезпечує соціальну активність особистості. Аби надати системності в цьому напрямку, програмою передбачено проведення у межах кожної теми практичної роботи, яка є своєрідним методом навчання, за допомогою різних видів історичних джерел.
Обсяг: 30 годин.
Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна.
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:
- ціннісно-смислові (вміння визначати життєві цінності й мету, усвідомлювати своє місце в соціумі, ухвалювати правильні рішення);
- загальнокультурні (вміння аналізувати й оцінювати досягнення національної та світової культури; орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства; застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності);
- навчально-пізнавальні (вміння відрізняти факти від домислів, застосовувати різні методи пізнання, володіння вимірювальними навичками);
- проектно-технологічні (вміння застосовувати знання, навички й особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності);
Місце (місця) надання освітньої послуги: заклади загальної середньої освіти Яворівського району
Очікувані результати навчання:
- розширює, поглиблює та оновлює знання щодо прийомів роботи з історичними джерелами;
- показує доцільність поетапної роботи з історичними документами, що дозволить забезпечити єднання теоретичного та практичного підходів у навчанні;
- знайомить з новими підходами щодо організації роботи з візуальними джерелами;
- визначає структуру та принципи організації педагогічних освітніх технологій;
- визначає напрямки власного професійного саморозвитку.
Документ, що видається за результатами підвищення кваліфікації: сертифікат
ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Інтеграційно-мотиваційне заняття
Час за робочою навчальною програмою – 2 години
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля
(практичне заняття, 1 година)
Тема 2. Формування очікувань учасників
(практичне заняття, 1 година)
Модуль 1. Загальна характеристика історичних джерел та їх класифікація
Час за робочою навчальною програмою – 6години
(лекція, 2 години, практичне заняття, 4 години)
Тема 1.1. Методи та прийоми роботи з джерелами на уроках історії
План лекційного заняття
1.1.1. 1. Основні властивості історичних джерел.
- Класифікація джерел за типами.
- Класифікація за видами джерел.
- Класифікація освітніх технологій в роботі с джерелами.
План практичного заняття
1.1.2. 1.Прийоми роботи з текстом підручника історії.
2.Таблиця, як один із способів фіксації змісту текстового джерела.
3.Організація учнівського дослідження на основі історичних джерел.
4.Аналіз історичних джерел за окремими схемами.
5.Розвиток критичного мислення учнів у процесі опрацювання текстів.
- Комплексне використання текстових джерел на уроках історії.
Модуль 2. . Особливості роботи з текстовими історичними джерелами
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
(лекція 2 години, практичне заняття, 4 години)
Тема 2.1. Історичне джерело як основа навчання історії
План лекційного заняття
1.Шкільний підручник історії як джерело дослідження.
2.Що слід розуміти під учнівським дослідженням історичних джерел?
- Як навчати школярів аналізувати текстові джерела.
- Вимоги до підбору документів, які використовуються на уроці історії
План практичного заняття
1.Прийоми роботи з текстом підручника історії.
2.Таблиця як один із способів фіксації змісту текстового джерела.
3.Організація учнівського дослідження на основі історичних джерел.
4.Аналіз історичних джерел за окремими схемами.
5.Розвиток критичного мислення учнів у процесі опрацювання текстів.
- Комплексне використання текстових джерел на уроках історії.
Модуль 3. Методи та прийоми роботи з візуальними джерелами
Час за робочою навчальною програмою – 6 годин
(лекція- 2 години, практичне заняття- 4 години)
Тема 3.1. Характеристика візуальних джерел
План лекційного заняття
1.Типи візуальних джерел.
2.Алгоритм роботи з різними візуальними джерелами
План практичного заняття
- Методи та прийоми роботи з візуальними джерелами.
- Раціональне використання текстових та ілюстративних джерел у процесі навчання історії.
- Способи комбінації візуальних джерел та порядок роботи з ними.
Модуль 4. Етнічні основи та витоки духовної культури українського народу в історичних джерелах.
Час за робочою навчальною програмою – 8 годин (лекція- 2 години, практичне заняття- 6 години)
Тема 4.1. Використання історико-краєзнавчих досліджень та джерел через збереження й підтримку родинних традицій та шляхом збереження і популяризації вікової спадщини народного мистецтва Яворівщини.
План лекційного заняття
1.Історія розвитку,функціонування і теперішній стан українського народного декоративного мистецтва.
План практичного заняття
- Правила організації самостійної роботи учнів з джерелами мистецтва Яворівщини як важливої складової національної культури українського народу.
Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне , 2 години)
Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично. На практичних заняттях ― індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної та колективної (практичної) роботи; на лекціях ― експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань з теми.
Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотної інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.
ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ
Назви тем | Кількість годин | |||
Усього | Лекції | Практичні | Семінарські | |
Інтеграційно-мотиваційне заняття | 2 | 2 | ||
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля | 1 | |||
Тема 2. Формування очікувань учасників | 1 | |||
Модуль 1. Загальна характеристика історичних джерел та їх класифікація | 6 | |||
Тема 1.1. Методи та прийоми роботи з джерелами на уроках історії | 2 | |||
Тема 1.2.Класифікація та шляхи формування в учнів історичних понять у роботі з джерелами | 4 | |||
Модуль 2. Особливості роботи з текстовими історичними джерелами | 6 | |||
Тема 2.1.Історичне джерело- як основа навчання історії | 2 | |||
Тема 2.2. Історичне джерело, яке органічно пов’язане з програмним матеріалом і сприяє актуалізації історичних знань | 4 | |||
Модуль 3. Методи та прийоми роботи з візуальними джерелами | 6 | |||
Тема 3.1.Характеристика візуальних джерел | 2 | |||
Тема 3.2. Види візуальних джерел та методичні поради щодо організації роботи з ними
|
4 | |||
Модуль 4. Етнічні основи та витоки духовної культури українського народу в історичних джерелах | 8 | |||
Тема 4.1. Використання історико-краєзнавчих досліджень та джерел через збереження й підтримку родинних традицій та шляхом збереження і популяризації вікової спадщини народного мистецтва Яворівщини | 2 | |||
Тема 4.2. Правила організації самостійної роботи учнів з джерелами мистецтва Яворівщини,як важливої складової національної культури українського народу
|
6 | |||
Вихідне діагностування, презентація добрих практик | 2 | 2 | ||
Усього годин:
|
30 | 8 | 22 |