Програма підвищення кваліфікації учителів української мови та літератури «Розвиток професійних компетентностей учителів української мови та літератури»

КОМУНАЛЬНИЙ  ЗАКЛАД  ЛЬВІВСЬКОЇ  ОБЛАСНОЇ  РАДИ

«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

Кафедра гуманітарної освіти

Програма підвищення кваліфікації 

учителів української мови та літератури

 

 «Розвиток професійних компетентностей учителів

української мови та літератури»

 

Програма підвищення кваліфікації  розглянута і рекомендована

до затвердження на засіданні кафедри гуманітарної освіти

(протокол № 2 від  25 лютого 2021 р.)

Завідувач кафедри                                                      А. І. Богосвятська

Програма підвищення кваліфікації затверджена науково-методичною радою

(протокол № 1-2 від  28 січня  2021 р.)

Голова  ради                                                   Р.Кацюба

 

 

І. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

 

Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів української мови та літератури «Розвиток професійних компетентностей учителів української мови та літератури»

 

 

Найменування: Програма підвищення кваліфікації учителів української мови та літератури

Упорядник:  завідувач кафедри  гуманітарної освіти А.М. Богосвятська.

Розробник: консультант центру професійного розвитку педагогічних працівників Яворівської міської ради Львівської області, за сумісництвом – учитель української мови та літератури Яворівської гімназії імені Осипа Маковея, освіта вища, категорія «спеціаліст вищої категорії, педагогічне звання «старший вчитель» М.С.Пономарьова.

Мета: формування професійних компетентностей вчителів української мови та літератури для здійснення професійного розвитку, самовдосконалення, в умовах особистісно зорієнтованого навчання; сприяння формуванню комунікативних умінь та навичок методичної роботи.

 

Напрям: удосконалення психолого-педагогічної майстерності, підвищення кваліфікації та професійної компетентності, рефлексія і професійний саморозвиток учителя української мови та літератури, зокрема:

1.Здатність формувати і розвивати мовно – комунікативні уміння та навички учнів.

2.Застосування сучасних та ефективних методик і технологій у навчанні, вихованні і розвитку учнів.

  1. Опанування сучасних інноваційних методик навчання.
  2. Знання і використання цифрових технологій в освітньому процесі.

5.Здатність оцінювання результатів навчання учнів, самооцінювання та взаємооцінювання результатів навчання учнів.

 

Обсяг: 30 годин.

 

Форма (форми) підвищення кваліфікації: очна, очно – дистанційна, дистанційна.

 

Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться/набуватимуться:

 

  • Мовно – комунікативна компетентність – здатність формувати і розвивати мовно – комунікативні уміння та навички учнів;
  • предметно–методична компетентність – вміння добирати і використовувати сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів;
  • інформаційно-цифрова компетентність – здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності, використовувати цифрові технології в освітньому процесі;
  • оцінювально – аналітична компетентність – здатність здійснювати оцінювання результатів навчання учнів, забезпечувати само оцінювання та взаємооцінювання результатів навчання учнів.

Нормативні посилання

Навчальна програма курсів підвищення кваліфікації вчителів української мови та літератури розроблена відповідно до Конституції України,  Національної  доктрини розвитку освіти України, Законів України:

  • “Про освіту”;
  • “Про загальну середню освіту”;
  • “Про затвердження Державної програми “Вчитель” від 18 березня 2002 року № 379;
  • Типове положення про атестацію педагогічних працівників України;
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науко – педагогічних працівників»;
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 року №1133 «Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науко – педагогічних працівників»;
  • Програма зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури;
  • Програми “Рідна мова, 5-12 кл.”Київ:-«Перун»;
  • Програма «Українська література, 5-12 кл.» Київ:-«Перун»;
  • Українська мова. 8-9 клас. Програми для класів з поглибленими вивченням української мови;
  • Українська літератури. 8-9 клас. Програми для класів з поглибленими вивченням української літератури.

Місце (місця) надання освітньої послуги: освітні заклади Яворівського району, Львівської області.

Очікувані результати навчання:

Очікувані результати навчання:

  • Демонструє обізнаність з державними освітніми документами, основними напрямами і перспективами розвитку освіти і педагогічної науки.
  • Конструює сучасний урок із застосуванням інноваційних методик викладання й реалізації нових здобутків педагогіки та психології.
  • Демонструє володіння інноваційними методиками викладання української мови і літератури.
  • Проєктує навчальні ситуації, використовуючи технологію розвитку критичного мислення.
  • Обирає різноманітні способи само презентації.
  • Демонструє знання основних вимог до письмових робіт учнів.

Професійні вимоги (компетенції) та продовження навчання

Професійні компетенції визначаються посадовою інструкцією.

Продовження навчання: Програма передбачає можливість подальшого розширення та поглиблення професійних знань, умінь, навичок в системах неформальної та інформальної освіти.

Система оцінювання: Результати навчання за програмою оцінюються (зараховано/ незараховано).

Отримання сертифіката за успішне проходження навчання.

 

 

ІІ. ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Інтеграційно-мотиваційне заняття

 

Час за робочою навчальною програмою – 2 години

 

Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля (практичне, 1 година).

 

Тема 2. Формування очікувань учасників (практичне, 1 година).

 

Модуль 1. Мовно – комунікативна компетентність учителя української мови і літератури.

Час за робочою навчальною програмою – 10 годин

 

Тема 1.1. Учитель української мови та літератури в процесі реформування освітньої діяльності (лекція, 1 година).

 План лекційного заняття

1.1.1.Завдання та особливості організації розвитку професійної компетентності вчителя української мови та літератури.

1.1.2.Сучасне освітнє середовище.

План практичного  заняття  (1 год.)

1.1.1.Напрями, підходи, умови результативності процесу розвитку професійної компетентності вчителя української мови та літератури.

 Тема 1.2. Мовно – літературна освіта в умовах сьогодення  (лекція, 2 години)

  План лекційного заняття

1.2.1.Соціокультурні чинники мовно – літературної освіти в Україні.

1.2.2.Інноваційні технології та сучасний урок української мови та літератури.

 

План практичного  заняття (2 год.).

  • Педагогічні й методичні проблеми формування мовленнєвої культури особистості.
  • Формування комунікативних компетентностей учнів на уроках української мови та літератури.

Тема 1.3.Удосконалення мовленнєвої культури учителя – словесника

(лекція, 1 година, практичне, 1 година).

План лекційного заняття

1.3.1.Професійна, мовна, мовленнєва та комунікативна компетенції як складники фахової культури учителя української мови та літератури.

1.3.2.Методи, прийоми, засоби і форми виховання мовної особистості школяра.

План практичного  заняття (1 год.).

1.3.1.Шляхи вдосконалення мовленнєвої культури вчителя – словесника.

1.3.2. Робота над розвитком мовлення учнів на уроках української мови.

Тема 1.4. Дитиноцентризм. Особистісно – орієнтоване навчання. Педагогіка партнерства (лекція, 1 година, практичне, 1 година).

План лекційного заняття

1.4.1.Дитиноцентризм як своєрідний світогляд щодо виховання і навчання учнів.

1.4.2.Від педагогіки співпраці до педагогіки партнерства. Нові ролі педагога (роль фасилітатора та тьютора)

План практичного  заняття (1 год.).

1.4.1. На що треба звернути увагу педагогу, впроваджуючи принципи педагогіки партнерства у свою практичну діяльність.

Модуль 2. Предметно – методична компетентність.

Час за робочою навчальною програмою – 4 годии

Тема 2.1. Шляхи аналізу літературного твору в шкільній практиці (лекція,

1 година, практичне, 1 година).

 План лекційного заняття (1 год.)

2.1.1.Сучасні літературознавчі підходи до аналізу художнього твору.

2.1.2. Відповідність методів і прийомів аналізу твору віковим та психологічним особливостям учнів.

 План практичного заняття (1 год.)

2.1.1.Практика аналізу літературного твору в школі.

Тема 2.2. Сторітелінгові технології на уроках української літератури (лекція,

1 година, практичне, 1 година).

 План лекційного заняття (1 год.)

2.1.2. Технологія сторітелінг на уроках української літератури.

План практичного заняття (1 год.)

2.1.1.Приклади сторітелінгу (практично).

Модуль 3.Інформаційно – цифрова компетентність.

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 3.1. Сучасні інтернет – сервіси в освітньому процесі (лекція, 1 година, практичне, 1 година).

 План лекційного заняття (1 год.)

3.1.1.Інноваційні педагогічні технолології.

План практичного заняття (1 год.)

3.1.1.Google – сервіси: можливості та перспективи використання в сучасному освітньому середовищі.

Тема 3.2. Використання онлайн – ресурсів на уроках української мови та літератури (лекція, 1 година, практичне, 1 година).

 План лекційного заняття (1 год.)

3.2.1.Використання електронних освітніх ресурсів у процесі викладання української мови та літератури.

План практичного заняття (1 год.)

3.2.1. Соціальний сервіс PADLET як елемент педагогічної діяльності вчителя української мови та літератури.

3.2.2.Мультимедійна підтримка аналітичного дослідження художніх деталей на уроках української літератури.

Тема 3.3. Медіакомпетентність як актуальна компетентність сучасного вчителя української мови та літератури (лекція, 1 година, практичне, 1 година).

 План лекційного заняття (1 год.)

3.3.1.Людина в інформаційному світі. Медіаграмотність.

3.3.2.Маніпуляції у медіа. Засоби впливу медіа.

План практичного заняття (1 год.)

3.3.1. Аналіз медіатекстів, медіаповідомлень, відео, фото.

Модуль 4. Оцінювально – аналітична компетентність.

Час за робочою навчальною програмою – 6 годин

 

Тема 4.1. Критерії оцінювання (усних та письмових) учнівських висловлювань на уроках української мови та літератури (лекція, 1 година).

 План лекційного заняття

4.1.1.Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 5-12 класів з української (рідної) мови: аудіювання, говоріння та письмо (діалогічне та монологічне мовлення), монологічне мовлення (говоріння(усні переказ і твір, письмо 9письмові переказ і твір), читання, читання мовчки. Оцінювання мовних знань і вмінь. Оцінювання правописних (орфографічних і пунктуаційних) умінь учнів. Виведення підсумкового (семестрового) бала.

План практичного заняття (2 год.)

3.3.1. Аналіз письмових контрольних робіт (письмово).

Тема 4.2. Укладання контрольних робіт та їх оцінювання. Види помилок та робота над ними(лекція, 1 година).

 План лекційного заняття

4.2.1.Спеціфіка укладання контрольних робіт та їх оцінювання.

4.2.2.  Практичні аспекти сучасного оцінювання. Оцінювання під час карантину.

План практичного заняття (2 год.)

4.2.1.  Написання есе. Види помилок (практично).

Тема 4.3. Написання твору – роздуму у форматі ЗНО (практичне, 1 година).

План практичного заняття (1 год.)

4.3.1.  Як правильно писати власне висловлення на ЗНО: формування тези, вибір аргументів, застосування прикладів.

Вихідне діагностування, презентація добрих практик (практичне, 2 години)

 Контроль за знаннями слухачів проводиться послідовно й систематично: на практичних заняттях, індивідуальне та фронтальне опитування, виконання самостійної роботи; на лекціях – експрес-контроль, що передбачає постановку конкретних питань з теми.

Оцінювання розглядається як засіб одержання зворотної інформації про результативність підвищення кваліфікації та внесення коректив у методику роботи зі слухачами курсів. Оцінювання вербальне.

 

ІІІ. РОЗПОДІЛ ГОДИН ЗА ВИДАМИ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Назви тем Кількість годин
Усього Лекції Прак-тичні Семі-нарські
Інтеграційно-мотиваційне заняття 2   2
Тема 1. Реєстрація учасників. Ознайомлення з програмою модуля 1
Тема 2. Формування очікувань учасників 1
Модуль 1. Мовно – комунікативна компетентність учителя української мови та літератури 10 5 5
Тема 1.1. Учитель української мови та літератури в процесі реформування освітньої діяльності 1 1
Тема 1.2. Мовно – літературна освіта в умовах сьогодення 2 2
Тема 1.3.Удосконалення мовленнєвої культури учителя – словесника  

 

1 1
Тема 1.4. Дитиноцентризм. Особистісно – орієнтоване навчання. Педагогіка партнерства 1 1
Модуль 2.Предметно – методична компетентність 4 2 2
Тема 2.1. Шляхи аналізу літературного твору в шкільній практиці 1 1
Тема 2.2. Сторітелінгові технології на уроках української літератури 1 1
Модуль 3. Інформаційно – цифрова компетентність 6 2 4
Тема 3.1. Сучасні інтернет – сервіси в освітньому процесі 1
Тема 3.2.  Використання онлайн – ресурсів на уроках української мови та літератури 1
Тема 3.3. Медіакомпетентність як актуальна компетентність сучасного вчителя української мови та літератури
Модуль 4. Оцінювально – аналітична компетентність 6 2 5
Тема 4.1.Критерії  оцінювання (усних та письмових) учнівських висловлювань на уроках української мови та літератури 1 2
Тема 4.2. Укладання контрольних робіт та їх оцінювання. Види помилок та робота над ними. 1 2
Тема 4.3. Написання  твору  – роздуму у форматі ЗНО 1
Вихідне діагностування, презентація добрих практик 2   2
Всього годин: 30 12 18