Завдяки цифровим технологіям, ми не обмежені однією шкільною будівлею, містом, країною: весь світ працює на навчання. Будь-яке місце – частина освітнього середовища. Традиційні уроки залишаються в минулому, а нові форми занять повинні сприяти екологічному навчанню, бути затишними, безпечними, щоб діти прагнули вчитися, творити, пізнавати нове. Ідеї педагогіки, здоров’я, підводять учителя до широкого використання в практиці нестандартних уроків, серед яких особливе місце посідають уроки на природі. У Концепції нової української школи перед школою поставлено завдання створити окремі приміщення з відкритим освітнім простором, що дозволить розширити поле діяльності за межі класу. Відрадно сказати, що в Вороблячинському закладі загальної середньої освіти І-ІІ ступенів імені Героя України Віталія Коцюби Яворівської міської ради Львівської області такий зелений клас на природі уже є!
Тому, 5 жовтня в цьому ж закладі відбувся виїзний семінар учителів фізики та астрономії «Пленерні уроки – уроки мислення серед природи». Учасники тренінгу зустрілися безпосередньо в школі, де їх привітав директор закладу Клебан В. В. Відповідно до програми семінару було проведено інтегрований (фізика, географія, біологія, історія) урок на природі в 7 класі на тему: «Фізика-наука про природу». Учителі Білецька І.С. (учитель фізики) та Обаряник М. Д.(учитель географії та історії) вдало підібрали матеріал до уроку.
Учні на власні очі побачили те, що вчать. Вони контролювали процес навчання, бачили зв’язок між навчальним матеріалом і реальним світом, власним досвідом. Спостерігаючи за природою, діти одночасно пізнали себе і світ, а також творили себе. Головною особливістю пленерного уроку було підключення всіх каналів сприйняття: зір, слух, смак, нюх, дотик, інтуїція. Це і цікаво, і в той же час дуже корисно. Учням випала нагода подихати свіжим повітрям, порухатися, проявити якості дослідників. А вчителю – ближче познайомитися зі своїми учнями і представити матеріал в нестандартній формі. Зміна звичної обстановки може значно підвищити мотивацію, цікавість і активність учнів, а також сприяла кращому запам’ятовуванню матеріалу.
На занятті було дотримано принципів сучасної школи: екологізація, гармонізація навчання, гуманізація, особистісно зорієнтоване навчання, простота пізнання, потенційна інтелектуальна безпека, системність, креативність.
В рамках семінару ще було проведено круглий стіл з учителями з поданої проблематики. Консультант КУ ЯМР «ЦПРПП» Галина Романик виступила перед учителями з презентацією «Пленерні уроки – уроки мислення серед природи». Разом з учителями розібрали поняття пленерного уроку, познайомились з історією виникнення таких занять, типами, основними етапами. Учасники заходу поділились досвідом проведення таких уроків у своїх навчальних закладах.
Учителі зрозуміли, що освітнє середовище має бути всеосяжним, цілісним, щоб оточення повністю служило завданням навчання. Завдяки пленерним заняттям можна вирішувати серйозні педагогічні завдання з екологічної освіти і виховання учнів.
-Мандрівка до природи – початок духовного здоров’я дитини. У педагогів є можливість діяти в рамках всієї освітньої екосистеми. Будьте сміливими! Проводьте пленерні уроки, об’єднуйтесь з учителями інших предметів. Поза стінами класу ви можете займатися різноманітними захопливими речами. Йдіть же скоріше з дітьми на вулицю, допоможіть їм розкритися і проявити свої кращі можливості! – підсумувала Галина Романик.