Від тексту до букви

Читання – це віконце, через яке діти бачать, пізнають світ і самих себе.

                                                                                             В. Сухомлинський.

Рано чи пізно у кожної дитини настає період, коли вона починає цікавитися читанням. Їй вже недостатньо маминих казок перед сном, вивчених напам’ять віршів, перегляду картинок. Усі діти різні, тому й підхід до кожного з них повинен бути свій.

Сучасні педагоги пропонують низку різноманітних технік і вправ, за якими можна навчити першокласника читати. Однією з позитивних властивостей тієї чи іншої методики є її простота. Учневі повинні бути зрозумілі завдання і вправи, а також те, як їх правильно виконати. Кожен з методів має свої плюси і мінуси. Дуже важливо вибрати саме той, який найбільше підходить для конкретної дитини.

З метою пошуку дієвих підходів до навчання читанню 3 листопада 2023 року у Львівському ліцеї №24 імені М. Конопницької Львівської міської ради відбулася  конференція – практикум «Навчання грамоти дітей дошкільного та молодшого шкільного віку» в рамках реалізації проєкту «Забезпечення наступності у впровадженні особистісно – орієнтованої моделі змісту освіти, передбаченої Базовим компонентом дошкільної освіти та Державним стандартом початкової освіти» («Програма розвитку освіти Львівщини на 2021 -2025 роки») для учителів початкових класів та вихователів закладів дошкільної освіти. Модератори конференції – Ольга Банах, старший викладач кафедри педагогіки КЗ ЛОР «ЛОІППО», Уляна Глова, Ірина Кондрацька, консультанти КУ ЯМР «ЦПРПП». Спікер – Олена Гальвіцька, учитель початкових класів Львівського ліцеї №24 імені М. Конопницької.

Двадцять учителів  четвертих класів мали можливість познайомитися з методикою читання «від тексту –до букви» за авторською програмою «Лицем до дитини» Оксани Винницької, за якою працює Олена Гальвіцька. Учителька провела паралель між програмою  та методикою «Щоденні 5 НУШ». Учасники конференції вивчали тематичний вірш, записували слова, працювали парами та у групах, вчилися читати з використанням глаголиці, одягали чарівні окуляри та називали переваги даної методики. Ефективним для навчання є книжечки для читання, які пані Олена виготовляє самостійно, додаючи тематичні слова або фотографії учнів. Це – ще одна мотивація до читання. Усі записи учні ведуть в індивідуальних книжечках, де можна  друкувати, писати, малювати, розмальовувати. Дуже легко простежити і показати батькам індивідуальний ріст кожного першокласника. Це навчання, яке дає можливість дітям маніпулювати предметним матеріалом шляхом спостережень, дослідів та випробувань різних можливостей для розв’язання поставленої проблеми.

Чудовий спосіб, щоб діти віку початкових класів мали багато можливостей сперечатися та активно розвивати навики культурного усного мовлення. Учителі Яворівської ТГ вдячні Олені Гальвіцькій та Ользі Банах за  детальну інформацію щодо впровадження  методики «від тексту до букви».

Сподіваємося, що у нашій ТГ учителі початкових класів будуть активно працювати за цією методикою, яка дозволяє більш природнім шляхом навчати першокласників читанню.